SPECIÁL AUTO
Stabilizace trhu
Atraktivní elektrické MPV v retrostylu umí přitáhnout pozornost, ale současně dovede odradit potenciální zájemce.
Magnetickou silou můžeme buď přitahovat, nebo odpuzovat. Stejně bipolárně na nás při testu působil Volkswagen ID. Buzz – přitahoval pozornost okolí všude, kde se objevil. Vděčí za to samozřejmě svému retrodesignu, který opravdu vkusně a zdařile moderní formou odkazuje na legendární busík T1. Podobně se taková reinkarnace před lety wolfsburské automobilce povedla u VW New Beetle. ID. Buzz je zvenku skutečně zajímavé auto, designově zdařile odvážná realizace a bezesporu představuje oživení provozu. Když zastavíte, lidé se sbíhají a okukují. A diskutují. Nadšení trvá poměrně dlouho – interiér se jim líbí, oceňují dostatečnou prostornost, variabilita příjemně překvapí, fakt, že jde o elektromobil, ani nevadí, i když časté postesknutí, že tohle auto by s normálním motorem bylo před pár lety naprostý hit, nešlo přeslechnout. „A kolik to stojí?“ ptá se nakonec každý. Základní cena osobní verze ID. Buzz činí 1 593 854 Kč, avšak testovaný vůz se prodává za 2 075 000 Kč. Tady diskuse končí a není divu.
Na víc než dvoumilionové auto totiž člověk skutečně pohlíží náročnější optikou, a tak vám najednou interiér příliš luxusní nepřipadá. Je plný docela tvrdých plastů, které sice mají zajímavé dekory a barvy, ale vlastně jsou dost obyčejné, sedadla jsou normálně čalouněná i tvarovaná, infotainment vypadá úplně obyčejně a podobně i menší displej před volantem. Navíc má systém docela často problém připojit mobil, popřípadě mu připojení trvá i několik minut.
Zatím je v Česku ID. Buzz k dispozici pouze v této krátké verzi s jedním typem pohonu, jehož základ tvoří akumulátor s využitelnou kapacitou 77 kWh a elektromotor s výkonem 150 kW pohánějící zadní nápravu. ID. Buzz není z těch vozů, jež by posádku mocně zatlačily do opěradel při akceleraci, ale to je v tomto případě jedině dobře. Od rodinného MPV chcete příjemnou, spíš klidnější jízdu a vždy dostatek rozumného výkonu pod plynem. To všechno tohle auto splňuje a ani nevadilo, že má maximálku omezenou na 145 km/h – rezerva 15 km/h nad povolený limit je dostatečná. Vzhledem k proporcím a zejména nepříliš aerodynamické přední části má však ID. Buzz na dálnici docela vysokou spotřebu kolem 27 kWh / 100 km. Klidnější jízda po okreskách znamená zhruba 22 kWh a v městském provozu se lze dostat i pod 20 kWh. Fakt je, že během celého testu se nám ani při opakovaném dobití na 100 % nezobrazil reálný dojezd přes 300 km. Jakkoli je tedy ID. Buzz koncepčně jako stvořený pro delší cesty, ve skutečnosti vyhoví spíš jen pro městský a zejména příměstský provoz. Ve městě řidič ocení výjimečnou manévrovatelnost s překvapivým rejdem, vždyť poloměr otáčení je pouhých 11,1 metru, a tak není 4,7 metru dlouhé a téměř dva metry vysoké a široké auto moc velký problém zaparkovat. Z pohledu početnější rodiny potěší i vzdušný a prostorný interiér, který je díky posuvným dveřím i perfektně přístupný; kufr má základní objem 1121 litrů, lze ho díky solidní variabilitě zvětšit až na 2205 litrů.
V případě aut, jako je ID. Buzz, je příjemné na sebe nechat působit pozitivní emoce. O tom, že je tento vůz vyvolává, se může každý přesvědčit. Na druhou stranu však objektivně vnímáme, že kdyby ID. Buzz vypadal jako normální obyčejná dodávka, nadšení by velmi rychle vyprchalo, respektive by se vůbec nedostavilo. V podstatě ale závidíme lidem (firmám), kteří nemají hluboko do kapsy, koupí si ho a neřeší nějaké plasty nebo dojezd. Zkrátka ho chtějí, a tak si ho pořídí. Moc si ale nedovedeme představit, že by si tohle auto koupil někdo, kdo ho spíš potřebuje, než chce. Racionálně uvažující zákazník má totiž v dané cenové relaci na trhu (zatím) opravdu spoustu možností i mezi elektromobily, natož potom u modelů s moderními spalovacími motory. Vždyť o poznání levněji pořídíte i VW Multivan…
Plusy:
Design, prostor a praktičnost, skvělá manévrovatelnost.
Minusy:
Cena, dojezd zejména na dálnici, levnější materiály.
Právě čtete ...