Přihlásit se

SPECIÁL AUTO

Odvážnému štěstí přeje

Každá značka zkouší publikum zaujmout jiným způsobem

Zatímco po technické stránce se momentálně automobilky tak trochu hledají, v oblasti designu popouštějí uzdu své fantazii o poznání víc. Je evidentní, že právě vzhled hraje zásadní roli při výběru nového vozu. A jsou to právě různé studie a koncepty, které slouží k prezentaci designérské potence tvůrčích týmů automobilek. U některých výtvorů je hned jasné, že si cestu do sériové výroby nenajdou, respektive ji ani nehledají, z jiných kreací je naopak zřejmé, že jsou předzvěstí vozu, který možná bude brázdit i naše silnice. Ať už je podobnost se sériovým vozem jakákoli, je jasné, že primárním posláním designérů je šokovat a zaujmout. Poté, co v uplynulých letech bylo zajímavých automobilových konceptů jako šafránu, se situace postupně zlepšuje a automobilky se nebojí leckdy vynést na denní světlo i vyloženě bláznivá díla. Potřebný rozlet jim dává i přechod na elektromobilitu, neboť technické platformy bateriových vozů jsou technicky jednodušší a pro designéry lépe využitelné z hlediska obestavěného prostoru. V interiérech se stává čím dál častějším společným jmenovatelem udržitelnost použitých materiálů, které nezřídka vzešly z recyklačního procesu nebo mají čistě přírodní základ.

Mercedes-Benz Project Mondo G: v novém kabátě.
Mercedes-Benz Project Mondo G: v novém kabátě.

Mercedes-Benz Project Mondo G: v novém kabátě

S velmi zvláštní kreací se vytasil Mercedes-Benz během londýnského Fashion Weeku. Společně se značkou Moncler, která je známa svými lesklými nadýchanými kabáty, během akce The Art of Genius předvedl svůj legendární offroad třídy G nesoucí charakteristické prvky z oděvní branže. Mercedes-Benz se tímto počinem evidentně snaží upoutat pozornost cílové skupiny luxusní módy. A výsledný výtvor skutečně přehlédne jen málokdo – zejména díky šířce 3,4 metru a výšce 2,6 metru. Designérům se podařilo zajímavým způsobem prolnout dva odlišné světy ostrých hran mercedesu a nadýchaných bochánků kabátu Moncler. Stejně tak se při bližším zkoumání dají objevit jak stopy patiny odkazující na praktičnost a těžký život offroadu, tak uhlazené nablýskané části kabátu, kterými Project Mondo G akcentuje naopak luxus. Dominantním prvkem, který dílo završuje, je obrovský zip táhnoucí se prostředkem střechy auta, jehož symbolikou má být spojení univerzálnosti a variability obou produktů, tedy automobilu a kabátu.

Peugeot Inception: propojení s umělci.
Peugeot Inception: propojení s umělci.

Peugeot Inception: propojení s umělci

Také Peugeot koketuje se světem módy, a tak koncem března ukázal v evropské premiéře v Paříži svůj koncept Inception, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Emericem Tchatchouaem a poprvé byl k vidění v lednu na CES v Las Vegas. Značka tím odstartovala hned sérii spoluprací s renomovanými umělci, jejíž pokračování bylo na milánském Fashion Weeku v dubnu. Koncept naznačuje budoucí směr designu elektromobilů, který kombinuje efektivitu a výkon a u sériových aut se objeví od roku 2026.

Škoda: studenti stavějí obytňák.
Škoda: studenti stavějí obytňák.

Škoda: studenti stavějí obytňák 

Oblíbený projekt žákovského vozu pokračuje u automobilky Škoda již devátým ročníkem. Studenti Středního odborného učiliště Škoda Auto se tentokrát zaměřili na přestavbu čistě elektrického modelu Enyaq iV, kterému vdechnou dobrodružnou povahu. Měl by totiž umožnit i pohodlné přespání a vytvořit kreativní podmínky pro práci takzvaným digitálním nomádům. Týmu 29 studentů pomáhá s vývojem studie řada jednotlivých oddělení automobilky v čele s šéfdesignérem Oliverem Stefanim.

Lancia PU+RA HPE Concept: puristicky radikální.
Lancia PU+RA HPE Concept: puristicky radikální.

Lancia PU+RA HPE Concept: puristicky radikální

Srdce každého milovníka automobilů musí zaplesat nad novým konceptem slavné italské Lancie. Budoucnost značky, dnes patřící pod křídla Stellantisu, byla značně nejistá, nyní to vypadá, že se s ní v portfoliu koncernu počítá. Tradiční zkratka HPE značí High Performace Electric a krásný koncept odkazuje na legendární model Stratos, a to zejména při pohledu zezadu. Znalci rozpoznají i elementy modelů Aurelia a Flaminia. Designérskou lahůdkou je kruhová střecha, ta prý našla inspiraci v italské architektuře. Lancia se vrátí příští rok – představí model Y, v roce 2026 ukáže model Gamma.

Cupra Tavascan: nová kapitola.
Cupra Tavascan: nová kapitola.

Cupra Tavascan: nová kapitola

Tavascan sice není žádná vyložená novinka, neboť se o něm poprvé začalo mluvit už v roce 2019, ale v mezičase se tento koncept výrazně přiblížil sériové podobě. Potěšující je, že se přitom moc neodchýlil od původního designu, a tak se i u tohoto elektromobilu, který přijde na trh už v příštím roce, můžeme těšit na ostře řezané dynamické rysy. Tavascan podle všeho rovněž odstartuje novou kapitolu historie Cupry, neboť od momentu jeho představení budou už všechny další novinky této ambiciózní značky čistě elektrické.

Vodafone
Vodafone