SPECIÁL AUTO
Následujte kvalitu
Jakkoli nemají automobilky ani zdaleka vyhráno, zdá se, že se v posledních letech výrazně rozkolísaná situace postupně vrací do normálu, byť samozřejmě za cenu akceptace nové reality. Tu vnímají zákazníci zejména v podobě zvýšených cen nových a do značné míry i ojetých aut. Výrobci však již tolik netrpí nedostatkem komponent a surovin, postupně se zkracují i dodací lhůty a opět se roztáčejí kola představování automobilových novinek. Je fakt, že jich stále není tolik jako dřív, ale i to je zřejmě nový trend, na který si budou muset zákazníci zvyknout. Redukce modelových portfolií je u některých značek skutečně citelná a řada modelů končí bez náhrady.
Důvod, proč se svět automobilových novinek změnil, hledejme i v zániku autosalonů. Zatímco dřív jsme se v pravidelných půlročních intervalech jaro/podzim mohli těšit na koncentrovaný příval nových modelů od víceméně všech významných výrobců, nyní automobilky uvolňují informace o novinkách čím dál častěji výhradně pouze přes internet a samozřejmě v průběhu celého roku. Vzhledem k vývoji automobilového sektoru nepřekvapí, že nové vozy jsou z hlediska pohonu v maximální možné míře elektrifikovány, z hlediska designu stále vycházejí vstříc preferencím zákazníků, takže koketují se segmentem SUV, zároveň se snaží o dosažení co možná nejlepší aerodynamiky, což se ale vzájemně poměrně silně vylučuje.
S víc než pětimetrovým modelem EV9 vstupuje korejská automobilka do nové éry, a to hlavně z hlediska designu, který se u sériového vozu (poměrně překvapivě) příliš neliší od dřív představeného konceptu. Obrovské elektrické SUV vypadá hodně futuristicky, má hranaté tvary a skutečně výrazné stylistické elementy, ať už jde o řešení předních světel, boční profil s dlouhým rozvorem (3100 mm), či zadní stěnu. Interiér je navržen s třemi řadami sedadel jako šesti-, nebo sedmimístný. Sedadla v druhé řadě lze otočit o 180°, takže vznikne prostor pro příjemnou diskusi či relaxaci. Ač automobilka zatím příliš technických informací do světa nepustila, lze očekávat velmi dobrou prostorovou nabídku, a to zejména díky ploché elektrické platformě E-GMP. Tu bude mimochodem využívat i menší model EV5, který z vlajkové lodi převezme design i řadu technických řešení. Kia EV9 se bude nabízet ve dvou provedeních, přičemž verze Long Range s akumulátorem o kapacitě 99,8 kWh umožní dojezd až 541 km, základní verze má baterii 76,1 kWh. V nabídce bude i možnost pohonu všech kol, která bude mít výkon 283 kW a zrychlí na stovku za šest sekund. Na český trh by měl tento nepřehlédnutelný elektromobil dorazit už v druhé polovině letošního roku.
Mezi dva displeje (12,3 palce) se vklínil ještě další pětipalcový displej, přes který lze ovládat vybrané funkce. Tlačítka nastavení teploty zůstala naštěstí mechanická.
S legendárním modelem SUV nemá novinka Fordu kromě jména nic společného. Elektromobil má délku 4,5 metru a spočívá na platformě MEB, kterou dal Fordu k dispozici Volkswagen. To se projevuje i v oblasti infotainmentu, jakkoli vizuální rozhraní je odlišné a 15palcová obrazovka je umístěna na výšku. Stejně tak se liší i některé dílčí funkce. Explorer působí jako praktické auto s rozumnou užitnou hodnotou, jeho kufr má základní objem 450 litrů a středová konzole nabídne nečekaných 17 litrů objemu. Ceník v Česku má začínat kolem 1,1 milionu Kč.
Na konci března dorazil na český trh nový francouzský hatchback DS 3, který nahrazuje předchozí DS 3 Crossback. K jeho pohonu slouží buď benzinový motor 1.2 (130 k), nebo turbodiesel 1.5 BlueHDi (130 k); v nabídce nechybí ani čistě elektrická verze E-TENSE (156 k), nově s dojezdem přes 400 km. Stejně jako u ostatních modelů avantgardní značky DS je i u DS 3 kladen akcent na precizní řemeslné zpracování a mimořádnou pečlivost při práci s detaily jak v interiéru, tak zvenčí. Elegantní model v Česku startuje na ceně 770 tisíc Kč, elektrická verze stojí od 1 260 000 Kč.
Nový elektromobil, který je prezentován jako vrchol modelové nabídky značky, nahrazuje Arteon a podle všeho následně i Passat. Téměř pětimetrové auto s bezmála třímetrovým rozvorem nabídne kufr o objemu 532 litrů, který je dobře přístupný díky výklopným pátým dveřím. Značka do budoucna počítá i s verzí kombi. Základní verze má standardní baterii 77 kWh a dojezd 615 km, v nabídce však bude i provedení Pro S s akumulátorem 86 kWh a dojezdem přes 700 km. V Česku se novinka objeví ještě letos a cenově se bude pohybovat pravděpodobně kolem 1,5 milionu Kč.
Populární auto, kterého se od roku 1990 prodalo přes 16 milionů kusů, se dočkalo nové generace. Čtyřmetrový městský vůz vypadá dynamicky, což případně umocní i verze výbavy Esprit Alpine. K pohonu slouží kromě dvou benzinových tříválců a jednoho turbodieselu také verze na LPG a hlavně pokrokový fullhybridní pohon E-Tech, který kombinuje dva elektromotory (pohon 36 kW, startér-generátor 18 kW) s benzinovým agregátem 1,6 litru. Výsledkem je 145 koní výkonu. Ve městě prý tato verze zvládne 80 % jízdy čistě na elektřinu a celkem dojede až 900 km daleko.
Dalším důkazem, že Mitsubishi navzdory prohlášení z roku 2020 zůstává na evropském trhu, je uvedení modelu ASX na český trh. Jde o převlečený Renault Captur a odlišnosti obou modelů jsou jen v několika málo designérských oblastech, liší se však cenová politika i záruka, kterou Mitsubishi nabízí pětiletou. Robustně působící malé SUV s moderními asistenčními systémy se nabízí výhradně s benzinovými motory od 1,0 do 1,6 litru. Kromě základního tříválce mají motory různou úroveň elektrifikace (mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid). Cena začíná na 489 950 Kč.
V době, kdy kategorie vozů MPV víceméně zcela zmizela a vytěsnily ji vozy SUV, může být pro rodinu hledající dostatek prostoru a úplně neprahnoucí po přehnaném luxusu dobrým řešením Nissan Townstar Combi. Ten vzešel ze spolupráce s Renaultem, takže není složité v něm poznat model Kangoo. Hlavním trumfem je prostornost, objem zavazadlového prostoru činí velmi solidních 775 litrů. V nabídce je v Česku pouze s benzinovým čtyřválcem 1,3 litru (130 k) za cenu od 639 000 Kč. Čistě elektrický pohon je vyhrazen jen užitkové verzi Van.
Tradičně velmi žádaný model Subaru Outback vstoupil do aktuálního modelového roku s několika změnami. Ty se, vyjma nového designu litých kol, týkají výhradně interiéru. Zpod volantu zmizel ovladač informačního displeje a všechna tlačítka jsou nově sdružena na volantu. Středový displej má přehlednější menu s většími tlačítky pro ovládání klimatizace, přibyla možnost organizace ikon a jednodušší je i ovládání navigace. K pohonu slouží benzinový čtyřválec boxer 2,5 litru s výkonem 169 koní. Pohon všech kol je samozřejmostí. Základní cena je 1 110 000 Kč.
Čistě elektrická odnož Volva sázející hlavně na design a sportovní jízdní vlastnosti představila svoje druhé SUV v podobě modelu Polestar 4. Je to přes 4,8 metru dlouhé SUV kupé s výkonem až 400 kW, které v nabídce zapadá mezi modely Polestar 2 a 3. Zároveň je i aktuálně nejrychlejším modelem značky se zrychlením na stovku za 3,8 sekundy. Verze s prodlouženým dojezdem má baterii s kapacitou 102 kWh, což umožní ujet přes 600 km (zadní pohon). Maximální dobíjecí výkon je 200 kW. Výroba bude probíhat v čínské továrně Geely od konce tohoto roku.
Právě čtete ...