Přihlásit se

SPECIÁL RODINNÉ FIRMY

Dopravní řešení na míru

S šéfkou ICOM Transport Kateřinou Kratochvílovou

Společnost ICOM Transport se během téměř třiceti let stala jednou z největších dopravních firem v České republice. Její hlavní strategií je zajištění kvalitní dopravní obslužnosti jednotlivých krajů. V čele firmy stojí Kateřina Kratochvílová, která vedení převzala po svém otci Zdeňkovi. Nebojím se změn nebo inovací a umím vyhodnotit priority, firmě pomohl odchod lidí, kteří takové změny nebyli schopni přijmout, říká pro Týdeník Echo.

V roce 1994 vstoupil do privatizovaného podniku ČSAD Jihlava Zdeněk Kratochvíl, což přineslo velké změny v organizační struktuře a v ekonomickém řízení. Od toho roku je ve firmě i jeho dcera Kateřina Kratochvílová. Pod dnešním názvem ICOM Transport je firma známa od roku 1996.

„Měla jsem možnost být u všech procesů přeměny, která byla nezbytná. Společnost hospodařila se ztrátou. Řešily se otázky, jestli zaplatit naftu, pneumatiky nebo mzdy. Šlo v té době o krizové řešení a já měla štěstí, že jsem toho mohla být součástí. Účastnila jsem se všech změn v pozici řadového pracovníka, střídala jsem oddělení napříč společností,“ vzpomíná Kratochvílová.

„Byla jsem mladá, nezkušená, to znamená bez zábran a s obrovskou chutí do všech změn. Na rozdíl od dlouholetých zkušených pracovníků, kteří změny spíš bojkotovali. Například si pamatuji, jak mzdové účetní nevěřili, že co si uloží do počítače, nezmizí, a tvrdošíjně data zapisovali duplicitně do obrovských papírových plachet,“ vzpomíná Kratochvílová na situaci v první polovině 90. let.

V roce 1997 ICOM koupil firmu ČSAD Pelhřimov a z firmy se tím stala největší dopravní společnost Českomoravské vrchoviny. Následně došlo k získávání dalších dopravních podniků: ČSAD Jindřichův Hradec, ČSAD Benešov, ČSAD Slaný nebo ČSAD Ústí nad Orlicí. V roce 2003 získal ICOM do vlastnictví třebíčské TRADO-BUS a TRADO-MAD. Nyní už jde o jednu z největších dopravních firem v Česku.

„Hodně lidí muselo odejít, protože nebyli schopni změny přijmout. Sice to byli zkušení pracovníci, znalí problematiky v dopravě, ale jejich odchod paradoxně pomohl společnosti k nadechnutí. To vše mi dnes pomáhá při rozhodování,“ objasňuje Kratochvílová.

Cena hejtmana i peníze pro Ukrajinu

„Umím vyhodnotit priority a naopak se nenechám ‚zdržovat‘ argumenty, proč by mělo něco trvat déle, nebo dokonce vůbec nejít. Nebojím se změn nebo inovací, právě naopak. Dnes je v ICOMu kolektiv odborníků a špičkových profesionálů, který chápe tuto potřebu a sám ji navrhuje,“ dodává předsedkyně představenstva Kratochvílová. To, že jednou firmu po svém otci převezme, prý nikdy neřešila. „Byl to vývoj událostí i mne samotné,“ říká.

Firma si zakládá na kvalitní dopravní obslužnosti jednotlivých krajů, především s využitím nejmodernějšího vozového parku značky Mercedes-Benz a Setra s průměrným stářím do 3,5 roku díky pravidelným obnovám. Letos je mimo jiné plánována investice do obnovy v hodnotě přes 1,2 miliardy korun. O tom, jak si firma vede, hovoří i fakt, že po dvaceti letech obhájila certifikát kvality ISO.

Výrazné úspěchy dopravce zaznamenává i ve vnitrostátní a mezinárodní kamionové dopravě. Ročně její vozidla ujedou téměř 70 milionů kilometrů a přepraví až 40 milionů cestujících. Dopravní uskupení ICOM Transport provozuje 800 autobusů (z toho 75 % nízkopodlažních), 300 souprav nákladních vozidel a zaměstnává 1800 zaměstnanců. Disponuje autorizovaným servisem Mercedes-Benz, šestnácti čerpacími stanicemi, autobusovými nádražími po celé republice, službami měření emisí i myčkami vozidel.

V nákladní dopravě nabízí společnost ICOM partnerům know-how a řešení šitá na míru tak, aby jejich doprava byla zcela bez komplikací. Výjimkou nejsou vozidla 24 hodin v provozu či nákup 100 vozidel splňujících speciální potřeby přepravy. Obchodní partnery jsme schopni vždy přesně informovat o poloze vozidla, prohlašuje firma.

Jako velká dopravní společnost se zaměřuje i na řadu společensky prospěšných aktivit, v jejichž rámci cílí nejenom na své zaměstnance, ale také na své cestující. Potvrzením dlouhodobého přístupu je například Cena hejtmana Kraje Vysočina za společenskou odpovědnost, která oceňuje snahy společností a organizací o integraci sociálních, environmentálních, etických a lidskoprávních zájmů do svých provozních činností. V říjnu loňského roku předali zástupci společnosti ICOM ukrajinskému velvyslanci v ČR jeden milion korun na pomoc Ruskem napadené Ukrajině, dopravce zaměstnává několik desítek ukrajinských řidičů, pomáhá jim od začátku války.

ICOM Transport se loni v listopadu umístil na druhém místě v soutěži Národní cena České republiky za kvalitu v rodinném podnikání. Posláním této ceny je zviditelnit úspěšnost českých rodinných podniků, ocenit kvalitu v oblasti manažerských, ekonomicko-finančních a administrativně-psychologicko-právních aktivit prostřednictvím zpětné vazby. Oceněné firmy mají být vzorem pro ostatní podnikatelské subjekty.

Ženy nepotřebují žádné zvýhodňování, míní Kratochvílová

Dále se společnost soustřeďuje na modernizaci prostředí pro cestující i řidiče, rozšiřování sítě vlastních čerpacích stanic. Nedávno byla například otevřena čerpací stanice pro veřejnost v Dačicích. V neposlední řadě ale také ICOM Transport dbá na péči o své zaměstnance, ať už v podobě různých oborových školení, nebo při stmelování kolektivu v podobě organizace společných aktivit. Svým řidičům nabízí ubytování.

Velký důraz klade ICOM Transport také na ekologii, nejvýznamnější aktivitou v této oblasti je neustálá obměna a modernizace vozového parku. „Většina vozů díky tomu splňuje nejpřísnější emisní normu Euro 6, čímž se daří snížit emise oxidu dusíku a pevných částic. Velká pozornost je kladena také na obnovitelné zdroje a investice do úsporného osvětlení a vytápění, odpovědné třídění plastů, papíru, baterií, tonerů a jiných materiálů a na další aktivity,“ uvádí firma na svých stránkách.

Kateřina Kratochvílová prý nepociťuje, že by jako žena byla vnímána jinak než muži, a zastává názor, že nejsou potřeba žádné kvóty na počty žen ve vedení firem. „Posuzuji lidi podle jiných kritérií. Selským rozumem byli obdařeni muži i ženy. Naopak mě urážejí různé kvóty. Kvóty se udávají, aby se nějaká skupina zvýhodnila. Ženy to nepotřebují. Na druhou stranu mi připadá přirozené, že ženy dávají přednost rodině a dětem před pracovní kariérou,“ uvažuje.

E-magazín Modrá vlna, který společnost vydává, je určen zaměstnancům i cestujícím. V dubnu oslavil osmé narozeniny. Kromě řady novinek přináší i personální informace, rozhovory se zaměstnanci, názory přímo od generálního ředitele a zajímavé tipy a rady. Na sociálních sítích nabízí Modrá vlna pohled do zákulisí společnosti, píše o pravidelné obnově vozového parku, významných návštěvách, zaměstnaneckých benefitech či dnech otevřených dveří.