SPECIÁL
Čekání se vyplatilo
Pod vrcholnou pětiválcovou verzí Cupra Formentor VZ5 stojí v ceníku výrazně levnější, přitom také nabroušený, čtyřválcový model VZ.
Cupra se osamostatnila od Seatu a profiluje se jako ryze sportovní značka. Jejím prvním svébytným modelem je právě Formentor, který však zároveň ukazuje, že i Cupra musí následovat zákaznické trendy, a tak tento vůz vizuálně inklinuje spíš ke kategorii SUV, dokonce natolik, že auto vypadá větší, než ve skutečnosti je. Na délku tenhle doširoka rozkročený crossover měří 4,45 metru a vysoký je jen lehce přes 1,5 metru. Objem kufru činí 420 litrů. To není málo ani moc, takže Formentor zvládne při normálním používání zastat i roli rodinného auta. S čtyřválcovým motorem 2.0 TSI naladěným na solidní výkon 310 koní dokáže být Formentor VZ při běžné klidné jízdě příjemným a vcelku pohodlným společníkem, který z vás nejenže nevytřese duši kvůli přehnaně tvrdému podvozku, ale také vám nevysaje peněženku, protože s ním lze jezdit i kolem 8 litrů na 100 km. Při dynamické jízdě spotřeba logicky vystřelí, ale ne nějak závratně – svižný jízdní styl znamená dlouhodobější průměr mezi 10 a 11 litrů na 100 km, vyloženě razantní zacházení odčerpá z nádrže i víc než 15 litrů na 100 km.
Cupra Formentor je samozřejmě produkt koncernu VW, takže používá klasickou platformu MQB, která víceméně předurčuje veškeré technické možnosti i limity. Značka se ale samozřejmě snaží dál pracovat, aby se něčím odlišila. Po stránce designu se jí to podařilo náramně – auto přitahuje pozornost, člověk k němu vždy rád jde a usedá do něj. Interiér už tak jedinečný není a víceméně kopíruje ten z modelu Leon. Pár odlišností ale nejdete, přičemž jednou z těch viditelnějších jsou dvě tlačítka, každé pod jedním ramenem volantu. Tím vpravo se startuje, tím druhým se mění jízdní režimy. Startování palcem přímo na volantu si rychle oblíbíte. Tedy do chvíle, než auto necháte někde zaparkované s trochu vytočenými koly a při následné snaze o nastartování nejdřív tlačítko na volantu hledáte a pak je trochu krkolomně mačkáte. Druhé tlačítko na volbu jízdních modů se používá při jízdě, takže je řidiči vždy dobře dostupné. K dispozici jsou režimy Comfort, Sport, Cupra, Offroad a Individual, a to v tomto pořadí – chcete-li tedy třeba ze sportovního režimu zpět do toho komfortního a nechcete to řešit přes infotainment, musíte na volantu trochu klikat.
A bude to zejména právě režim Cupra, který bude majitel asi volit nejčastěji, když si bude chtít tohle auto užít. A vůz s 310 HP má co nabídnout, vždyť výrobce deklaruje zrychlení na stovku za 4,9 sekundy a maximálka je 250 km/h. Díky pohonu všech kol se auto při akceleraci zakousne do asfaltu a nepustí, trakci má Formentor opravdu velmi dobrou. Stejně tak i naladění podvozku, přesnost a tuhost řízení přesně odpovídají charakteru auta. Není to žádný ultimativní sporťák, ale vůz, který je hbitý a zvládne i ostrou jízdu s vyššími sportovními nároky, přitom je čitelný a nepřekvapí žádnou záludností.
K nevýhodám řadíme snad jen horší výhled způsobený masivnějším typem karoserie, což trochu komplikuje nejen manévry při parkování, ale dobře vědět, kde končí karoserie, se určitě hodí i při sportovní jízdě. K srdci nám nepřirostl ani umělý jadrný bublající zvuk motoru, kterým se Formentor snaží přes reproduktory vytvořit v interiéru odpovídající sportovní kulisu. Takovou obezličku používá dnes kdekdo, někomu to možná imponuje, my bychom raději slyšeli reálné zvuky reagující na aktuální dění a otáčky motoru. Jenže doba už je taková, otevřené výfuky mají problémy s homologací a pořádné prásknutí do výfuku, kterého je mimochodem Formentor v omezenější míře také schopen, aby člověk pohledal.
Cupra Formentor VZ má základní cenu 1 524 900 Kč. To samozřejmě není málo, ale oproti limitované edici VZ5 s 390 HP a pětiválcem, která stojí bezmála dva miliony, jde o výrazně levnější cestu k dost intenzivním zážitkům.
Plusy: Výkonný i úsporný motor, jízdní vlastnosti, design.
Minusy: Horší výhled, přehnaně umělý zvuk, průměrná prostornost.
Právě čtete ...