SPECIÁL

Ne vše nové pohání jen elektřina

Chvíli to vypadalo, že se již nedočkáme jiných než elektromobilních novinek, nicméně automobilky pochopily, že dostupnější auta se spalovacími motory pro ně ještě nějaký ten rok budou představovat ekonomicky velmi důležitou součást jejich portfolia. Navzdory proklamovanému trendu je o ně totiž stále poměrně značný zájem. Rozpolcenost evropského trhu ukazují i statistiky – za první pololetí byla v Evropě nejprodávanější čistě elektrická Tesla model Y, což je samo o sobě velké překvapení a rána domácím automobilkám, nicméně druhou příčku jen s lehkým odstupem opanovala Dacia Sandero – jednoduché, funkční auto ze zcela opačného cenového spektra, které nabízí jen spalovací motory. Také dvojice velmi očekávaných premiér v podobě Škody Kodiaq a Superb sklidila pozitivní ohlasy napříč odbornými médii za to, že nerezignovala na technologicky velmi vyzrálé spalovací agregáty a zachovala si díky tomu nadále solidní užitnou hodnotu a relativně dostupnou cenu. Spalovací motory má z námi vybraných novinek i Toyota Land Cruiser, BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E, VW Passat, Subaru Crosstrek i Fiat 600, který nabízí hybridní ústrojí pro ty trhy, kde elektromobilita tolik netáhne. A tak teprve nadcházející měsíce a roky ukážou, jak konkurenceschopný je elektrický pohon, pokud bude součástí volného trhu bez zásadních dotací.

Škoda Superb a Kodiaq: dvě zásadní novinky

Jen s mírným časovým odstupem představila Škodovka dvě zásadní novinky nejen letošního roku, ale i nadcházejících let. Jak Škoda Superb, tak Kodiaq totiž mají pro svou oblíbenost a ziskovost i nadále místo v portfoliu. U obou byly zachovány spalovací motorizace, a to jak benzinové, tak naftové, přičemž u Kodiaqu zcela nově přibyl plug-in hybrid. Superb jím sice disponoval již v odcházející generaci, ale technika tohoto pohonu byla výrazně vylepšena, takže na jedno nabití slibuje nyní dojezd přes 100 km. Superb bude, na rozdíl od sesterského Passatu, v nabídce nejen jako kombi (objem kufru 690 litrů), ale také jako liftback (objem kufru 645 litrů). V interiéru došlo k zásadním změnám, takže mu jednak vévodí velká centrální obrazovka, ale také se přesunul volič převodovky na sloupek řízení, což umožnilo lépe pracovat s vnitřním prostorem řidiče a spolujezdce. Zajímavým řešením jsou tzv. Smart Dials – tři otočné ovladače, které lze i stisknout a jež v sobě také kombinují digitální možnosti a disponují displejem o průměru 32 mm. Je tak umožněno měnit jejich funkčnost podle preferencí posádky.