SPECIÁL

Čekání se vyplatilo

Nissan Ariya

Elektrický Nissan Ariya se zejména kvůli problémům v dodavatelském řetězci opozdil o pár let. Nakonec je to ale jen dobře.

S výrazným designem a délkou bezmála 4,6 metru se na našich silnicích postupně začíná objevovat i nový čistě elektrický crossover Nissan Ariya. Ten se sice veřejnosti představil už před třemi roky, ale z řady důvodů se na trhy dostává až nyní. Na druhou stranu měla automobilka dost času na průběžné ladění a vylepšování, takže testovaná Ariya je skutečně hotový automobil, který netrápí nějaké zásadní neduhy. Zní to možná jako samozřejmost, ale v současné automobilové produkci, kdy se spousta věcí šije horkou jehlou, to samozřejmé není.

Jakkoli má i Nissan Ariya podobné linie s ostatními elektrickými vozy této kategorie, přesto se podařilo z něj designem učinit předmět zájmu okolí. Především čelní pohled je velmi výrazný, vynikne vyšší stavba karoserie, zvláštní tvar světel pro denní svícení, a pokud je vše umocněno jako v případě testovaného vozu příplatkovou barvou měděná akatsuki (32 000 Kč), působí celek opravdu mimořádně elegantně a luxusně. Ve stejně luxusním pojetí je navržen i zpracován také interiér, kde vynikne vzdušnost, prostornost a příjemný dotek kvality. Z hlediska použitých materiálů je tento vůz opravdu na výši, potěší i detaily v podobě zapuštěných dotykových tlačítek nebo elektricky posuvné středové konzoly. Infotainment je funkční, během testu neměl žádný problém, jen bychom ocenili lepší grafiku a o něco rychlejší náběh zejména navigační mapy.

Jízdně je Nissan Ariya směřován spíš ke komfortu, takže i na příplatkových 20palcových kolech poskytuje při jízdě solidní pohodlí. Zvláštní je, že čím rychleji člověk jede, tím pohodlnější auto je. Při pomalejší jízdě se podvozek s nerovnostmi vyrovnává trochu hůř a vzniká jistá disharmonie, při které jsou pohyby přenášeny do karoserie. Nejde o nic zásadního, méně vnímaví řidiči si toho asi ani nevšimnou, ale je evidentní, že i Ariya bojuje s těžšími bateriemi v podvozkové platformě, která v případě testované verze vsadila na pohon předních kol. O poznání významnějším nedostatkem bylo skutečně tristní odhlučnění podběhů. Ano, Japonci si zrovna s touto oblastí nikdy moc hlavu nelámali, ale v jinak tichém prostředí elektromobilu vyniknou nárazy i menších nečistot do karoserie o to víc. Přejet koly větší množství štěrku na silnici znamená opravdu podivný zážitek.

Tím ale výtky z jízdy vlastně končí, protože vše ostatní je u Nissanu Ariya vyprecizované velmi dobře. Při normálním využití je podvozek příjemný a nezáludný, motor o výkonu 178 kW pro dynamiku naprosto stačí, byť zrychlení na stovku za 7,6 sekundy a maximálka 160 km/h nejsou pro elektromobil kdovíjaké hodnoty k chlubení, normální uživatel víc stejně nepotřebuje. Ostatně v režimu Sport reaguje Ariya na pokyn k akceleraci natolik spontánně, že většinou zcela stačil standardní modus. K tomu se hodí i aktivovaný e-Pedal, který umožňuje ovládat zrychlení i zpomalení auta ve většině situací pouze jedním pedálem. Díky poměrně velkému akumulátoru s využitelnou kapacitou 87 kWh nebude mít majitel Nissanu Ariya problémy s dojezdem. Výrobce uvádí až 525 km, realita je sice níž, ale i tak v pohodě dost přes 400 km. Naše spotřeba se pohybovala kolem 20 kWh na 100 km, ve městě klidně i kolem 15 kWh na 100 km. Nissan pro svůj elektromobil nabízí příplatkovou AC dobíječku s výkonem 22 kW, což je investice za 25 000 Kč, kterou lze doporučit, protože umožňuje i docela rychlé dobití u veřejných nabíječek se střídavým proudem, u nichž je výrazně nižší cena za kW. Maximální výkon DC nabíjení je u tohoto Nissanu 130 kW.

Svou cenou Nissan Ariya žádné překvapení nepřináší. Provedení s touto baterií koupíte nejlevněji za 1 554 900 Kč, testované auto stálo 1 636 900 Kč. Ariya je tedy cenově srovnatelná s konkurencí, pro normální motoristy tudíž poměrně nedostupná.

Plusy: Design, jízdní komfort, dojezd.

Minusy: Odhlučnění podběhů, místy pomalejší infotainment, jen 7,4kW AC nabíječka ve standardu.