SPECIÁL
Těsně pod vrcholem
I když se zdá, že to mají spalovací motory jednou provždy spočtené, přesto existují náznaky, že by tu s námi mohly být ještě několik desetiletí.
Automobilky jsou v nelehké situaci – legislativy řady zemí na ně tlačí směrem k elektromobilitě, zákazníci však po tomto typu pohonu tolik netouží a kromě toho je na světě dost významných regionů a trhů, kde žádná omezení spalovacích motorů nejsou a asi jen tak nebudou. Přitom je zřejmé, že paralelní vývoj bateriových pohonů a spalovacích motorů je extrémně nákladný a pro automobilky jen stěží ekonomicky udržitelný.
Do toho všeho promlouvají i průběžně se měnící pravidla. Kupříkladu britská vláda přednedávnem ustoupila od svého záměru zakázat prodej spalovacích aut už v roce 2030 a termín posunula o pět let. S odůvodněním, že by to přece jen byl velký zásah do mobility zejména nižších sociálních vrstev. To je ale překvapení, chtělo by se říct! Stejně tak se podařilo dojít ke kompromisu týkajícímu se normy Euro 7, která byla v původní předkládané podobě de facto nesplnitelná. I zde získaly automobilky víc času a emisní limity se již nebudou dál zpřísňovat nad současnou úroveň.
A tak může Alfa Romeo hrdě ohlásit světu, že její šestiválec přežije i normu Euro 7, Mazda dál pracuje na inovacích týkajících se jejího legendárního Wankelova motoru a Škodovka nadále s početným týmem inženýrů vyvíjí spalovací motory řady EA211, které se uplatní v rámci celého koncernu. Uvidíme, jaké změny přinesou nadcházející roky, ale už teď můžeme říci, že spalovací motor žije a žít tu s námi bude ještě hodně dlouho.
Právě čtete ...