SPECIÁL
Každý den může přinést velké překvapení
V pořadí třetí čistě elektrický model značky Kia nese označení EV5 a po vzhledové stránce viditelně pokračuje ve šlépějích designu, který definovala vlajková loď, velké SUV Kia EV9. I 4,6 metru dlouhé kompaktní SUV má tedy ostré tvary a přední masku Tiger Face. Přesnější specifikace jsou zatím k dispozici jen pro čínský trh, kde by se měl tento model prodávat už příští rok, vše ale nasvědčuje tomu, že se následně dostane i do Evropy. Značka zmiňuje dojezd až 720 km.
Ve zdařilém retrodesignu se představila nová generace legendárního off-roadu od Toyoty. Auto s velmi slušnou průchodností terénu má vylepšený rámový podvozek, odpojitelný přední stabilizátor a také elektrický posilovač řízení, který umožňuje implementaci asistenta pro udržování v jízdním pruhu. Víc než 4,9 metru dlouhý vůz bude i v Evropě poháněn turbodieselem 2,8 litru (204 k), v roce 2025 by měl přibýt mildhybridní turbodiesel. V Česku se auto začne prodávat zkraje roku 2024.
Jednou z nejdůležitějších premiér letošního roku je uvedení nové generace BMW řady 5, která se vyrábí už půl století. Auto mezigeneračně narostlo téměř o 10 cm na celkových 5060 mm, a byť vzhledově navazuje na velkou řadu 7, jsou patrné dynamičtější proporce. Kromě dvou elektrických verzí i5 eDrive40 a i5 M60 xDrive jsou v nabídce i čtyř- a šestiválcové spalovací motory na benzin i naftu. Na jaře 2024 budou dostupné i plug-in hybridy s elektrickým dojezdem kolem 90 km.
Na český trh bylo uvedeno i první čistě elektrické kombi – MG5 Electric. Nejméně za něj zaplatíte ve verzi Emotion s elektromotorem o výkonu 130 kW a s dojezdem 320 km, akumulátor má totiž kapacitu pouze 50,3 kWh. Dražší provedení Excite stojí bezmála milion korun a mělo by ujet až 400 km. Auto s délkou přes 4,5 metru má objem kufru 479 litrů. Značka MG do toho šlape – příští rok totiž dorazí na trh jak SUV Marvel R, tak atraktivní elektrický roadster Cyberster.
Italská automobilka vzdává hold svému ikonickému modelu z 60. let omezenou edicí 33 kusů moderního supersportu, který může mít buď třílitrový šestiválec twin-turbo s výkonem 620 koní, nebo čistě elektrický pohon s výkonem přes 750 koní. Všechny vozy už jsou ale beznadějně vyprodané a díky individualizaci Alfa Romeo Bottega nebudou existovat dva stejné kusy. O ceně za tuto lahůdku automobilka nemluví, ale pohybuje se minimálně na hranici 1 milionu eur.
Nová generace Mercedesu představená na jaře přišla koncem léta i na český trh a její ceny startují lehce nad 1,5 milionu korun. V říjnu se do ceníků dostala i outdoorovější verze Allterrain – tedy kombi s vyšší světlou výškou, o něco delším rozvorem, standardním vzduchovým podvozkem a plastovými ochrannými prvky karoserie. Toto provedení přijde zhruba na 1,8 milionu. Zajímavostí je možnost kombinace plug-in hybridní techniky s naftovým motorem ve verzi 300de.
Malý italský pětidveřový crossover s délkou necelých 4,2 metru, který nahrazuje dosavadní model 500X, je technicky spřízněný s Jeepem Avenger a v Evropě bude k dostání buď v čistě elektrické verzi 600e, nebo jako hybrid, který využívá francouzský tříválec 1,2 PureTech upravený pro využití mildhybridní techniky. Auto zvládne ujet čistě na elektřinu jeden kilometr, a to do rychlosti 30 km/h. Čistě elektrická verze má výkon 115 kW, na stovku zrychlí za 9 sekund a dojezd činí až 400 km.
V Česku začaly první instalace chytrých kamer s termovizí, které dokážou včas detekovat vznícení a předejít požáru nejen na čerpací stanici, ale také u dobíjecích stanic elektromobilů, jež se často budují právě v okolí čerpací stanice. Funkce predikce požárů kamer Konica Minolta vychází z již existujícího řešení, které monitoruje potenciální přehřívání výrobních strojů. Kamery samozřejmě kromě detekce rizika požáru slouží i jako účinný bezpečnostní prvek celého objektu.
Během podzimu byl na tuzemský trh uveden také nejmenší elektromobil značky Volvo – malé městské SUV EX30 s délkou 4,2 metru. V přímém srovnání s elektrickou konkurencí zaujala novinka hlavně cenou od 869 tisíc Kč, což je i s ohledem na image značky a bohatou (zejména bezpečnostní) výbavu poměrně atraktivní. K dispozici jsou dvě velikosti akumulátoru a tři výbavy. Vůz potěší také překvapivou dynamikou, vždyť vrcholná verze s pohonem 4 x 4 zrychlí na stovku za 3,6 sekundy.
Trvalo víc než rok, než Subaru oficiálně oznámilo, že model Crosstrek, který nahrazuje model XV, zamíří i na evropské trhy. Vůz disponuje už od základní výbavy pohonem všech kol, k pohonu slouží mildhybridní e-Boxer 2,0 litru spojený s bezstupňovou převodovkou Lineartronic. Auto má rovněž aktuální výbavové prvky japonské značky, nechybí displej infotainmentu s úhlopříčkou 11,6 palce, systém X-Mode kontrolující motor, převodovku i pohon 4 x 4 či nejnovější verzi souboru asistentů EyeSight.
I v době elektrické se francouzský výrobce snaží pokračovat se jménem Scénic, jakkoli se z dřív typického zástupce segmentu MPV stal spíš prostorný crossover s prvky SUV. Novinka měří 4,47 metru a má o 10 cm delší rozvor než Mégane E-Tech spočívající na stejné koncernové platformě CMF-EV. Základní objem kufru činí 54 litrů a v interiéru jsou další odkládací místa o celkovém objemu 38,7 litru. Vrcholná varianta nabízí dojezd až 620 km, zatímco ta základní by měla ujet 420 km.
Ve své deváté generaci, která je technicky i bratislavským místem výroby úzce spjata se Škodou Superb, bude manažerská stálice dostupná výhradně s karoserií kombi, tedy s označením Variant. Novinka měří na délku víc než 4,9 metru, rozvor mezigeneračně vzrostl o 5 cm. Stejně tak se zvětšil i objem kufru o 40 litrů na celkových 690 litrů. Passat je samozřejmě vybaven poslední generací všech asistenčních systémů a pohánět ho mohou benzinové, naftové i plug-in hybridní motorizace.
Právě čtete ...