SPECIÁL UDRŽITELNOST

Zelené ambice

Zajímají ještě vůbec někoho?

Michal Tuháček

Nabývá téma udržitelnosti ve spotřebitelském chování na důležitosti, nebo naopak ustupuje do pozadí? Jak tento zásadní trend ovlivnila covidová pandemie, probíhající válečné konflikty a zejména celosvětová inflační vlna? Zajímá udržitelnost ještě spotřebitele?

Odpověď spotřebitelů, aspoň podle výzkumu společnosti GfK, zní Ano, udržitelnost je velmi důležitá. Jsou znepokojeni znečištěním životního prostředí, změnami klimatu a očekávají větší odpovědnost. Kromě běžných vlastností výrobků stále víc lidí bere v úvahu hodnoty, které značka reprezentuje, a to, jak se značka chová.

Podle zprávy GfK Consumer Life Global celých 73 % globálních spotřebitelů považuje za důležité, aby společnosti podnikaly odpovědně k životnímu prostředí, a 36 % globálních spotřebitelů si vybere jednu značku na úkor značky jiné, protože ona vybraná podporuje věc, které věří. To představuje dvě miliardy spotřebitelů na celém světě, kteří jsou „lepšími“ zákazníky než ti, kteří se orientují jen na cenu. Ekologičtí příznivci jsou cennou cílovou skupinou, a proto má důraz na udržitelnost i významný dopad na ekonomický úspěch podniků.

Podle odhadů GfK do roku 2030 utratí ekologicky smýšlející lidé na celém světě víc než miliardu dolarů za rychloobrátkové zboží a víc než 700 bilionů dolarů za spotřební techniku. I přes stoupající obavy společnosti z dopadů znečišťování planety a klimatických změn v posledních letech spotřebitelé citlivě reagují na aktuální hrozby; covidová pandemie se v roce 2021 dostala do čela žebříčku obav, které ovlivňují chování spotřebitelů, na nelichotivém prvním místě byla vystřídána v roce 2022 strachem z dopadů vysoké inflace. Nicméně postoje a chování vůči životnímu prostředí v časové řadě dokazují, že jsou odolné.

Větší moc ovlivnit environmentální osud planety má však podle většiny lidí zejména podnikatelský sektor. Zatímco pouze polovina spotřebitelů si myslí, že oni osobně mohou ovlivnit životní prostředí, celých 80 % z nich očekává, že tuto starost si za svou vezmou firmy. Navíc 6 z 10 spotřebitelů je skeptických a domnívá se, že společnosti zajímá pouze jejich zisk, a podezírají je z greenwashingu.