SPECIÁL UDRŽITELNOST
Zelené ambice
Lidl si nastavil ambiciózní cíle v oblasti ochrany klimatu. Zavázali jsme se, že do roku 2030 snížíme naše provozní emise o 80 %, že do roku 2025 osadíme 40 % našich prodejen fotovoltaickými systémy nebo že snížíme o 30 % emise CO2 v naší transportní logistice. Dále například upravujeme obaly našich privátních značek; zavázali jsme se, že snížíme objem plastů o 20 % a zároveň 25 % nahradíme recyklátem. A v neposlední řadě pracujeme na úpravě našeho sortimentu v souvislosti se zdravým životním stylem a udržitelností původu surovin: snižujeme obsah přidaného cukru a soli, používáme suroviny s certifikátem udržitelnosti nebo odmítáme promovat nezdravé potraviny pro děti.
Již v roce 2020 jsme si stanovili strategické cíle navázané na oblast udržitelnosti a tyto cíle pravidelně vyhodnocujeme a sledujeme jejich naplňování. Cíle sloužily jako podklad pro tvorbu celofiremní ESG strategie. ESG strategie Skupiny KB je založena také na posouzení významných témat, která identifikují nejdůležitější faktory pro zainteresované strany KB, pro růst i rizika Skupiny. Z analýzy významných témat jsme zjistili, že mezi nejvýznamnější témata patří digitalizace, řízení právního a regulačního prostředí, odolnost obchodního modelu, energetická transformace a bezpečnost dat. Mezi konkrétní cíle patří snižování uhlíkové stopy, snižování equal pay gapu, navyšování podílu digitálních prodejů nebo zlepšování v ESG ratingu.
Od roku 2021 se Skupina řídí svou strategií Vize 2030 – Čistá Energie Zítřka, jejímiž hlavními prioritami jsou přeměna výrobního portfolia na nízkoemisní do roku 2030 a klimatická neutralita do roku 2040. Naše ambiciózní cíle jsou v souladu s dekarbonizačními plány Evropské unie a zároveň výrazně podporují energetickou bezpečnost, soběstačnost a suverenitu České republiky. Klíčovými kroky pro dosažení stanovených cílů je posílení role jaderných zdrojů, výstavba a rozvoj obnovitelných zdrojů a nových technologií v oblasti bezemisní výroby a dopravy. Neméně důležité jsou i cíle týkající se sociálních vztahů a transparentního řízení firmy.
Jako developerská firma máme odpovědnost za to, abychom stavěli vysoce kvalitní budovy, kde se bude lidem dobře žít i pracovat. Nebojíme se složitých lokalit ani památkově chráněných objektů – 64 % našich projektů stojí na brownfieldech, které měníme na živé městské čtvrti. Sázíme na špičkovou architekturu. Stavíme v nejvyšších standardech udržitelnosti, s důrazem na nízkou spotřebu energií, kvalitní materiály a využití dešťové vody. Budujeme zelenomodrou infrastrukturu. Vysadili jsme 3000 stromů a vybudovali nové zelené plochy velké jako pět Václavských náměstí. Kromě budov samotných tvoříme vysoce kvalitní a funkční veřejná prostranství. Při přípravě nových projektů vždy usilujeme o férový dialog s místními radnicemi i veřejností.
Naše strategie udržitelnosti vychází z pěti prioritních oblastí. Jsou jimi voda, udržitelné obaly, udržitelné odpadové hospodářství, obnovitelné zdroje energie a redukce CO2 stopy a také lokální zdroje surovin pro vaření piva. Ke každé z těchto oblastí se pak vážou konkrétní projekty, záměry či cíle. Jako příklad úspěšně dokončeného projektu můžeme uvést plechovkovou linku, která balí plechovky do kartonu namísto plastových fólií. Tím jsme za 12 měsíců ušetřili 85 tun fólie LDPE. V rámci projektu Foil Away jsme pak významně snížili i množství fólií používaných při transportu palet se zbožím do Německa, které je naším nejvýznamnějším exportním trhem. Tím ale nekončíme a jdeme mnohem dál. Za projekt na úsporu v logistice jsme získali ocenění Lean & Green Award. Projekt si klade za cíl v následujících pěti letech snížit uhlíkovou stopu o 20 %. Na tento cíl je navázána celá paleta kroků: využívání fotovoltaiky pro výrobu elektřiny pro skladové hospodářství, inovativní logistické procesy, zlepšení vytěžování vozidel, ale třeba i LNG pohon v kamionech.
Vycházíme z několika typů analýz – analýzy materiality, díky které jsme identifikovali cíle udržitelného rozvoje, na které se chceme zaměřit. Patří mezi ně například „dobré zdraví a kvalitní život“ či „méně nerovností“. Dále vycházíme z analýz naší činnosti a jejího vlivu na životní prostředí, lidi a komunity kolem nás. Vnímáme i svou zodpovědnost – chceme se chovat tak, abychom co největší mírou přispěli k bezpečnější a udržitelnější budoucnosti, motivovat chceme i naše dodavatele. Máme nastaveny cíle a průběžně pracujeme na jejich plnění. Začali jsme projekt na přestavbu našeho pražského sídla na špičkovou budovu ve všech aspektech ESG, řešíme novou strategii mobility, naši zaměstnanci mají letos za cíl snížit množství ujetých služebních kilometrů o 5 %, papíru chceme letos spotřebovat o 9 % méně. Dlouhodobě se zaměřujeme na diverzitu a inkluzi, pracujeme na reflexi a podpoře témat udržitelnosti v našich produktech. Postupně vzděláváme své zaměstnance v ESG tématech, aby je mohli začleňovat do své každodenní práce.
Jako významná mezinárodní společnost a jeden z největších zaměstnavatelů v České republice chceme jít příkladem. Na mezinárodní úrovni jsme definovali sedm klíčových oblastí, které reflektují cíle udržitelného rozvoje OSN. Stanovili jsme si ambiciózní závazky týkající se například plastového odpadu, úspory emisí či food waste. Postupně plánujeme rozšiřovat testovací projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek na další naše prodejny. Velkým tématem současnosti je také fotovoltaika na střechách našich prodejen. Aktivně rovněž rozvíjíme spolupráci s českými a regionálními dodavateli. Na regionalitu navazují i naše komunitní grantové programy, jako je Milion pro… nebo projekt Už to roste, už to klíčí, které realizujeme ve spolupráci s Nadací Via.
Globální strategie značky Kia je do roku 2045 dosáhnout uhlíkové neutrality napříč celým svým hodnotovým řetězcem – výroba, produkty, logistika atd. Do tohoto roku plánujeme snížit vlastní uhlíkové emise v porovnání s rokem 2019 o plných 97 %. Maximální trvalé udržitelnosti chceme docílit prostřednictvím konkrétních kroků. Příkladem je oblast výroby, kde se zaměřujeme na používání udržitelných materiálů v konstrukci každého modelu (včetně bio plastů, bio laků a podlahových rohoží z recyklovaných PET lahví nebo rybářských sítí vylovených z oceánů apod.). Do roku 2030 bude použito na 20 % plastových dílů ve vozech Kia z recyklovaných materiálů a nejpozději v roce 2040 plánujeme přejít ve všech našich výrobních závodech k využívání energie pouze z obnovitelných zdrojů.
Právě čtete ...