SPECIÁL AUTO
Velké ambice
Vzhled prodává, a je proto logické, že šéfové automobilek nechávají svým designérům stále víc volnosti.
Odvážně tvarované koncepty a studie byly vždy kořením automobilové branže, jakkoli často měly odvážné nápady do sériové produkce hodně daleko. Je patrné, že výrobci už nechrlí jeden koncept za druhým tak jako dřív, i tak je potěšující, že lze stále nalézt nové nápady a originální pojetí širokého spektra modelů napříč trhem. Díky velké oblibě se do futuristických konceptů často promítají proporce vozů kategorie SUV, ale narazit lze i na ryzí sporťáky, malé městské vozy či zajímavý koncept pro hendikepované. Společným jmenovatelem bývá maximální využití prostoru na relativně malém půdorysu, k čemž přispívá i technika elektrického pohonu, která vyžaduje méně místa. Interiérům většinou vévodí displeje a obecně u nich lze pozorovat trend zjednodušování a jasně definovaných linií. Byť by se mohlo na jednu stranu zdát, že designéři nemají skoro žádná omezení, opak je pravdou – k nejdůležitějším kritériím jejich návrhů, pokud tedy mají mít aspoň nějakou šanci na sériovou výrobu, se řadí vysoká aerodynamická efektivita a co možná nejlevnější výroba. Výsledkem bývá využívání nových materiálů zejména pro zpracování interiéru, které se snaží více či méně zdařile zamaskovat svou skutečnou výrobní cenu.
Pro českého patriota je dobrá zpráva, že i Škodovka přispěla svou troškou do mlýna designových konceptů a ukázala v podobě vozu Škoda Epiq představu o budoucím dostupném elektromobilu. Podle všeho nemá tento výtvor moc daleko do sériové podoby. Epiq bude městským crossoverem s délkou kolem 4,1 metru, rozměrově bude mít blízko k modelu Kamiq. Na rozdíl od něho by však měl mít „epický“ objem kufru až 490 litrů (Kamiq 400 l). Automobilka slibuje dojezd přes 400 km, ale vzhledem k tomu, že o technickém základu zatím nic neprozradila, nelze považovat tuto hodnotu za bernou minci. Stejně tak je ve hvězdách, zda se podaří vůz skutečně prodávat za cenu od 25 tisíc eur (cca 630 tisíc Kč), což je hladina, u které chce koncern VW prodávat hned několik svých modelů, neboť ji považuje za natolik nízkou, že by měla učinit elektromobilitu dostupnou širokým masám. Škoda Epiq má v tomto směru dobře našlápnuto, ale jasněji bude v roce 2025, kdy by měla přijít sériová verze.
Už příští rok by se mělo začít vyrábět odvážně tvarované SUV z tzv. „nové třídy“ BMW. Elektrický pohon bude 6. generace, což v praxi znamená 800V architekturu, která zrychlí dobíjení a podle výrobce prodlouží dojezd až o 30 %. Relativně kompaktní auto designově překvapí decentními vertikálně umístěnými ledvinkami a na karoserii lze nalézt i další pěkně zpracované historické odkazy. Interiér je oproti tomu ryze moderní, digitální a hlavně masivně prosklený. Těšit se můžeme i na další modely Neue Klasse.
Mazda si u svého atraktivního konceptu sportovního auta, které připomíná legendární RX-7, opět pohrála s tématem Wankelova motoru. Byť jde o elektromobil, wankel s dvěma rotory o objemu 830 cm3 zde funguje jako generátor elektřiny. Sporťák překvapí kompaktními rozměry – na délku měří jen necelých 4,2 metru a i díky faktu, že je rotační motor umístěn téměř uprostřed, má ideální rozložení hmotnosti 50 : 50. Spekuluje se o tom, že ideově shodný způsob pohonu by se měl dostat i do nové generace Mazdy MX-5.
Japonská Honda byla jedním z hlavních účastníků akce „Garden of Ideas“ časopisu Vanity Fair Italia během známého dubnového festivalu Milan Design Week. Na konceptech SUSTAINA-C a Pocket a na sériově vyráběném skútru SH125i „Vetro“ pro modelový rok 2024 zde Honda představila výhody produktového designu založeného na udržitelnějším využití materiálů. Městské elektrické vozítko SUSTAINA-C podle designérů kombinuje koncept EGO a ECO – lze tedy dělat, co chcete, a přitom být šetrný k ekologii.
Za tímto konceptem, který se sice podle všeho nedočká sériové výroby, ale i tak otvírá bezesporu důležité téma aut pro hendikepované, stojí známý britský designér Ian Callum. Toho si pamětníci spojí zejména se značkami Ford, TWR, Aston Martin či Jaguar. Nyní se pochlubil svou představou elektrického MPV pro vozíčkáře. To využívá platformu Stellantisu a na délku měří 4,5 metru. Návrh byl od počátku konzultován s hendikepovanými osobami, takže nájezdová plošina v pátých dveřích je jen jednou z mnoha vychytávek, které jim u modelu eVita usnadňují život.
Právě čtete ...