SPECIÁL AUTO
Porsche 911 GT3 Touring v uměleckém projektu KodlContemporary
Po letech růstu začala letos poptávka po elektromobilech poprvé zadrhávat. Ostražití začínají být i investoři, kteří se z tohoto segmentu začínají stahovat.
Vše zatím nasvědčuje tomu, že ani letos si automobilový sektor neoddychne a výrobci zůstanou pod značným tlakem. Poté, co automobilky přečkaly covidovou pandemii, vyrovnaly se s důsledky války na Ukrajině a zvládly čipovou a energetickou krizi, nyní přichází rok pravdy, který bohužel už od ledna naznačuje, že poptávka po autech není kdovíjak vysoká. Zkraje roku trh ještě žil z předchozích objednávek, ale postupem času zájemců o nové auto ubývá. Ochota nakupovat drhne především u elektromobilů, u nichž stále častěji dochází k rušení podpor s logickým odůvodněním, že státní kasy nemohou tento způsob pohonu dotovat donekonečna. Stejně jako v jiných tržních segmentech, i zde evidentně došlo k uspokojení potřeb většiny tzv. early-adopters a další rozvoj elektromobility má v rukou normální střední třída a racionálně uvažující kupci, kteří před svým velkým výdajem každou korunu několikrát obrátí.
Kromě toho jsou vozy na elektřinu v kupním procesu ještě ke všemu i obětí vlastního pokroku. Jejich vývoj, ať už na poli konektivity, technologií, či baterií, jde poměrně rychle dopředu, takže koupě nového auta znamená, že v době dodání už může být vlastně docela staré. To má negativní vliv i na jeho zůstatkovou hodnotu při dalším prodeji. Nelze se tedy divit, že kupci vyčkávají tu na facelift, tu na lepší verzi infotainmentu nebo na rychlejší dobíjení či vyšší kapacitu baterie. Zatím tedy používají své stávající vozy a sledují, jak se budou trh, ceny, technologie a třeba i dotace vyvíjet.
Viděno optikou z jiného břehu však onen pokrok u elektrických aut tak moc rychlý není, a byť se spousta příznivců elektromobility upíná k revolučním změnám, co se především kapacity a složení akumulátorů týká, není podle všeho zatím na obzoru nic, co by mělo šanci se za rozumné peníze dostat rychle do aut. Tady dochází spíš k vystřízlivění z původních až příliš optimistických očekávání, kdy měly dotace pomoci technologické explozi.
Rozpaky a nejistota z dalšího vývoje jsou patrné i na finančních trzích. Prvotní elektromobilní hype, který spousta lidí považovala za jistojistý stroj na peníze, vyprchal a investoři začínají tento segment opouštět. Vidět je to především na menších výrobcích typu Rivian, Lucid či Fisker, založených spíš formou start-upů s velkými plány a pěknými prezentacemi. Ukázalo se, že „být automobilkou“ není vůbec jednoduché a už vůbec ne levné. A akcionářům zbývají oči pro pláč. Třeba Rivian ztratil za tři roky přes 90 % své hodnoty, Lucid kolem 70 % a Fisker byl dokonce kvůli příliš nízké ceně akcií zcela vyřazen z obchodování na newyorské burze.
Odliv investorů je ale patrný i u větších a známějších značek. Jednu dobu glorifikované čínské Nio je momentálně investičním propadákem – akcie, které se v roce 2021 obchodovaly za 62 dolarů, mají dnes hodnotu kolem 4 dolarů. Špatně je na tom i Polestar, samostatná elektromobilní divize Volva. Vždyť jen za poslední rok ztratil na tržní hodnotě přes 77 %! A Tesla? Svého času mimořádně růstový titul, na kterém řada lidí opravdu zbohatla, se za poslední půlrok potýká s natolik významným odlivem kapitálu, že jeho hodnota klesla o víc než čtvrtinu.
Pod tíhou těchto skutečností si sebevědomě prezentované vstupy na burzu rozmyslel nejen Volkswagen se svou odnoží na výrobu baterií PowerCo, ale i Renault s divizí Ampere, o níž šéf Luca de Meo ještě před pár měsíci tvrdil, že nezadržitelně směřuje k prvotnímu úpisu akcií.
Neúprosné a racionálně smýšlející finanční trhy tedy v poměrně hojné míře zavírají své elektromobilní investiční okno. Zdali za nějakou dobu zavřou i okenice a tento segment zahalí pro investory neatraktivní příšeří, se dovíme už v horizontu pár let.
Právě čtete ...