SPECIÁL AUTO
Revoluční koncept pohonu
Volkswagen Multivan 6.1 se silným turbodieselem a pohonem všech kol ukazuje, proč bude muset po skončení doprodeje spousta zájemců zatlačit slzu.
Nad měnící se automobilovou produkcí nesmutní jen vyložení petrolheadi, kteří se strachují o budoucnost burácejících motorů. Změny doléhají i na poměrně běžná auta, jejichž přidaná hodnota spočívá v úplně jiných oblastech. A tak má na kahánku i populární Volkswagen Multivan – auto, které navzdory vyšší cenovce oslovovalo široké spektrum zákazníků a které se postupnými inovacemi propracovalo do stadia, kdy se z něj ve svém segmentu stal téměř dokonalý vůz. A pak se řeklo dost! Verze s označením 6.1 je aktuálně výběhový model, jenž se doprodává.
Jeho nástupcem má být Multivan T7, který jde ale viditelně směrem ke klasickému MPV a v přímém porovnání působí proti klasické „dodávce“ trochu jako dětská hračka. Není to samozřejmě úplně pravda, i generace T7 nabízí dost prostoru a má bezesporu lepší jízdní vlastnosti. Jenže zároveň spoustu věcí nemá.
Multivan 6.1 se totiž stále nabízí nejen se silným bi-turbem 2.0 TDI (204 k), ale také ve variantě s pohonem všech kol, což byla mimořádně oblíbená kombinace. Teprve za volantem této „historické relikvie“ si člověk uvědomí, kolik dalších vozů této modelové řady na silnici potká.
Přitom Multivan není dokonalý. Ani verze 6.1 nenabízí všechny technologie, které jsou dnes běžné, jízdní projev samozřejmě zcela nezamaskuje užitkový původ podvozku a motor má v nižších rychlostech takový plechově-chraplavý projev, který ve městě nezněl úplně libě. Jenže pak stačí pár stovek kilometrů na delší trase a vše je zapomenuto. Tohle je to pravé ořechové, pro to se Multivan narodil. S tímto motorem pod kapotou si můžeme ještě navíc užít dost rychlých přesunů. Vždyť maximálku má stanovenou na 199 km/h a za pohodlnou cestovní rychlost lze považovat i tempo kolem 150 km/h. Auto je stabilní, dává řidiči dobrý pocit na volantu, neplave, velmi jistě se řídí. Leckteré nové auto, včetně ryze osobních, by mu svým nastavením podvozku mohlo závidět. Zvolenou cestovní rychlost limituje kromě dopravních předpisů také ochota platit za nakrmení motoru naftou. Spotřeba logicky ve vyšších rychlostech stoupá, ale při rozumném zacházení je Multivan překvapivě úsporný. Při klidné okreskové jízdě si řekne třeba jen o 7,5 l na 100 km, svižnější dálniční tempo či jízda po městě znamená spotřebu mezi 9 a 10 l na 100 km. Náš dlouhodobý průměr byl 8,7 l na 100 km, což je na auto s takovou užitnou hodnotou, automatem, čtyřkolkou a solidním výkonem velmi potěšující hodnota a tím spíš, že v kombinaci s rozumně dimenzovanou nádrží na 80 litrů nestrádá auto ani z hlediska dojezdu, který skoro může atakovat 1000 km.
Na druhou stranu má i Multivan pár much. Jednak je to poměrně pomalu reagující automatická převodovka DSG, kdy dost často třeba na křižovatce trvá, než vůbec zabere. A pak to byl podvozek s adaptivními tlumiči v režimu Sport – působil hodně uskákaně a neklidně, člověk měl v rozměrném vozidle pocit, že mu chybí plavnost a působí, jako by mělo příliš krátký rozvor. Naštěstí to lze velmi rychle vyřešit přepnutím do komfortního režimu, kdy se auto uklidní a nabídne skutečně pohodlné cestování. Určité rázy se samozřejmě v prostorné karoserii trochu rozléhají, ale není to nic tragického. Zajímavý byl i pocit při zrychlování – auto jako by vůbec nedávalo najevo zvyšující se rychlost, žádné zatlačení do sedaček se nekonalo, nicméně pohled na tachometr jasně ukázal, že Multivan jde za plynem ochotně a nedělá mu problém ani elasticita ve vyšším tempu.
Závěrem chválíme dobrý výhled i přehled při manévrování, velmi pohodlné a rozměrné sedačky, ergonomii s dostatkem klasických ovladačů a v neposlední řadě skutečně mimořádnou variabilitu, jakkoli manipulace s jednotlivými sedačkami či lavicí není úplně snadná.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, spotřeba, praktičnost.
Minusy:
Prodleva převodovky, neharmonický režim Sport, zvuk motoru v nízkých rychlostech.
Právě čtete ...