SPECIÁL AUTO
Neházet klacky pod nohy by nám stačilo
I když přibývá aut s elektrickým pohonem, stále je mezi novinkami dost těch, které nabízejí i spalovací motory.
Automobilky sice stále bojují s regulacemi, což je znát nejen na optimalizacích modelových portfolií, ale i v omezenějších nabídkách pohonných jednotek u jednotlivých modelů, neznamená to však, že by z hlediska novinek automobilový trh nějak strádal. I za poslední období najdeme mezi novými modely automobily z různých segmentů od vyloženě malých městských vozů až po velké koráby silnic. A ve všech případech jde o zajímavá auta, která se v první řadě snaží zaujmout technologiemi a designem.
Postupně je však stále patrnější, jakým směrem jednotlivé značky jdou – zatímco některé skutečně striktně dodržují elektromobilní trend, jiné zůstávají stále dostatečně rozkročené napříč různými typy pohonu a najdou se i takové, které revidují svá předchozí ultimativní prohlášení a mění budoucí plány. Trh je totiž neúprosný a po tradiční technice pohonu je stále dostatečně velká poptávka, což platí nejen globálně, ale i v Evropě, potažmo v Česku. Elektromobilita se v EU letos dostala po letech růstu poprvé do útlumu a všichni s napětím vyčkávají, jakým směrem se trh vydá.
Tohle velké sedmimístné SUV s čistě elektrickým pohonem není vyložená novinka, vždyť se o něm psalo už koncem roku 2022, nicméně nyní nazrál čas a vůz byl uveden na český trh. Novinka je vybavena nejmodernějšími technologiemi jak v pohonném ústrojí, tak v oblasti bezpečnosti. Viditelně výrazná je například kaplička nad čelním sklem skrývající laserovou technologii LiDAR, která naprosto detailně monitoruje prostor kolem vozu a permanentně vytváří prostorovou 3D mapu.
Volvo EX90 se nabízí se třemi výbavami (Core, Plus, Ultra) a ve třech výkonových variantách. Základem je Single Motor (205 kW), kdo chce pohon všech kol, musí zvolit specifikaci Twin Motor (300 kW), popřípadě vrcholné provedení s dodatkem Performance (380 kW). Bez ohledu na typ elektromotoru je vždy k dispozici baterie s kapacitou 104 kWh slibující dojezd kolem 600 km. U DC nabíječky by mělo být možné využít nabíjecího výkonu až 250 kW. Ceny pokrývají rozsah od 2 104 900 Kč do 2 709 900 Kč.
Podle nejnovějšího plánu, který značka představila v březnu a kterým chce překlenout období do roku 2030, se můžeme celosvětově těšit na třicet nových modelů. Jen 16 z nich však bude čistě elektrických či hybridních, zbylých 14 bude pohánět výhradně spalovací motor. Hlavním cílem produktové ofenzivy je snížit výrobní náklady – u elektromobilů až o třetinu. Z hlediska modelů nepřekvapí, že v centru pozornosti budou SUV a crossovery, nicméně se samozřejmě počítá třeba i s malými městskými auty.
Španělská Cupra se rozhodla podtrhnout úspěch svého modelu Formentor VZ5 dvěma dodatečnými limitovanými edicemi, přičemž od každé vznikne pouze 222 vozů (číslo odkazuje na vznik značky 22. 2. 2018). Jde o auta v plné výbavě, jejichž design podtrhuje přísně sportovní styl. Jedno provedení je vyvedeno v matné barvě Century Bronze, druhé rovněž v matné Enceladus Grey. S volbou barvy jsou úzce spjaty také další doplňky jako třeba litá 20palcová kola, koncovky výfuků či nápisy. Nechybí samozřejmě laserem gravírované číslování vyrobeného kusu.
Subaru sice nechrlí jednu novinku za druhou, nicméně poctivě obměňuje svou modelovou paletu o zajímavé vozy. Tím je i zcela nový Crosstrek, který kombinuje všestrannost SUV crossoveru s pohonnou jednotkou e-Boxer. V nabídce je pouze dvoulitr s výkonem 136 koní s bezstupňovou převodovkou CVT a tři úrovně výbavy (Active, Comfort, Executive), nicméně do bohaté standardní výbavy se řadí jak pohon všech kol, tak nejnovější verze systému EyeSight. Ceny začínají na částce 880 tisíc Kč, nejdražší provedení stojí 1 020 000 Kč.
Italská automobilka představila svůj první elektromobil, městský crossover s délkou necelých 4,2 metru, a do vínku mu dala jméno Milano. To však vydrželo jen dva dny, neboť kvůli italským zákonům nelze takto nazvat vůz, který se vyrábí v Polsku. Značka tedy auto operativně přejmenovala na Junior. Vůz sdílí platformu koncernu Stellantis a navzdory značné technické unifikaci slibuje sportovní DNA včetně samosvoru. Kromě elektrické verze bude v nabídce i mildhybridní dvanáctistovka a chybět by neměla ani verze s pohonem všech kol.
Volkswagen představil praktičtější provedení kombi svého modelu ID.7 s dodatkem Tourer, přičemž je zajímavé, že v předprodeji v Německu je tato verze levnější než výchozí liftback. Zatím je k dispozici pouze jedna varianta pohonu – elektromotor na zadní nápravě s výkonem 210 kW a baterie 77 kWh s dojezdem 607 km podle WLTP. Kombi má objem kufru 605 litrů a sklopením zadních sedadel se lze dostat až na hodnotu 1714 litrů. Značka si od tohoto modelu slibuje posílení své pozice ve vyšší střední třídě, kde by měl být alternativou pro (rovněž nový) VW Passat Variant.
Během veletrhu CES v Las Vegas ukázala Kia hned několik konceptů svých zcela nových elektrických užitkových automobilů postavených na nové platformě PBV (Platform Beyond Vehicle). Automobilka má v plánu už příští rok uvést na trh model PV5, následovat by měl větší vůz PV7 i malá dodávka PV1 určená do města. Hlavní nápad však spočívá v tom, že by větší modely měly mít možnost rychle měnit svou nástavbovou část. Takže během týdne můžete mít plnohodnotnou dodávku, o víkendu pak na stejném podvozku pick-up nebo rodinné MPV.
Zcela podle principů koncernové strategie bylo nedlouho po modelu Porsche Macan představeno i prémiové Audi Q6 e-tron, které s ním sdílí maximum možné techniky. Základem je 800V architektura Premium Platform Electric s akumulátorem o kapacitě 100 kWh. Standardem verze Q6 je motor o výkonu 285 kW a s dojezdem až 625 km, sportovní provedení SQ6 má výkon 360 kW, zrychlení na stovku za 4,3 sekundy a dojezd 598 km. Obě provedení jsou standardně vybavena pohonem všech kol a zvládnou maximální dobíjecí výkon až 270 kW.
Modernizovaná dodávka, která se nabízí ve dvou délkách a v provedení až pro devět osob, je v Evropě k dispozici pouze v elektrické verzi jako ë-SpaceTourer; po vylepšení nabízí dojezd až 350 km. Spíš než na dlouhé cesty je tento vůz tedy vhodný pro lokálně bezemisní kyvadlovou dopravu v příměstském provozu. Facelift se dotkl nejen vnějšího designu, ale i výbavy a technologií. Nové je ovládací rozhraní My Citroën Play, desetipalcový displej s HD rozlišením i vyhřívaný volant s integrovanými ovládacími prvky.
Na náš trh byl uveden i malý italský crossover, který využívá platformu koncernu Stellantis. Jako první dorazila čistě elektrická verze Fiat 600e, kterou pohání elektromotor o výkonu 115 kW využívající energii z akumulátoru o kapacitě 54 kWh. Výrobce slibuje dojezd přes 400 km a dobíjení výkonem až 100 kW, z wallboxu pak standardně 11 kW. Cena této verze začíná na 799 900 Kč. Potěšující je, že v nabídce bude i mildhybridní provedení se spalovacím motorem 1,2 Turbo a automatem, za které dáte nejméně 549 900 Kč.
Malé auto s názvem Colt je pro japonskou značku mimořádně důležité – v šesti generacích se ho za víc než šest desítek let vyrobilo přes 5 milionů kusů. Nyní je i na českým silnicích jeho nová (sedmá) generace, která je díky alianční spolupráci úzce spjata s Renaultem Clio. Colt má v základu, který stojí přijatelných 379 960 Kč, nepřeplňovaný tříválec (49 kW), což se dnes už skoro nevidí. V nabídce je i turbomotor o objemu 1,0 litru (67 kW) a full-hybrid kombinující benzinový agregát 1,6 litru (69 kW) s elektromotorem (36 kW).
Od dubna sjíždí z výrobní linky automobilky Hyundai v Nošovicích modernizované provedení v Česku nejoblíbenějšího modelu i30. Vyznačuje se upraveným designem, modernější konektivitou a obsáhlejší bezpečnostní výbavou. Faceliftem prošly všechny tři karosářské varianty: hatchback, fastback a kombi, přičemž stejně jako doposud nechybí ani sportovní stupeň výbavy N. V rámci aktualizované nabídky je na výběr z 12 barev karoserie, z toho sedm nových. V interiéru je novinkou kromě jiného plně digitální přístrojový panel s barevným displejem 4,2″.
Od letošního podzimu se začne v Evropě prodávat zcela nové SUV, které při celkové délce téměř 4,8 metru nabídne prostor až sedmi cestujícím. Peugeot 5008 vychází z prodloužené flexibilní platformy Stellantis, která umožňuje použití elektrického i spalovacího pohonu. K dispozici budou tři čistě elektrické verze, včetně verze 4 x 4, mild-hybrid a plug-in hybrid. Elektrická verze E-5008 slibuje dojezd až 660 km a baterie jsou „made in France“ z gigafactory v Douvrinu. V interiéru zaujme pozornost velká plovoucí panoramatická obrazovka Panoramic i-Cockpit s úhlopříčkou 21″.
Právě čtete ...