Přihlásit se

SPECIÁL DATA

Podivuhodný svět dat na VŠE. Speciální příloha Data

Datoví odborníci ukázali, jak dobře zmapovaní jsme

Jan Hrdlička

V říjnu se na Vysoké škole ekonomické (VŠE) v Praze konal už šestý ročník KPMG Data Festivalu, který odborné veřejnosti i nadšencům představuje novinky a aktuální trendy z oblasti datové analytiky. Letos s podtitulem Tajemství datového podsvětí, neboť festival se vypořádával s mýty okolo dat a jejich využívání a poodhaloval, kde všude je firmy v dnešní době aplikují nebo kde skrytě data ovlivňují naše životy.

Data Festival 2023.
Data Festival 2023.

Na akci se podílelo 43 společností, které si připravily 51 přednášek a workshopů, což spolehlivě dokázalo naplnit prostory Rajské budovy VŠE k tomu určené. Organizátoři zvolili jednu novinku v podobě internetové aplikace Happenee, kde se účastníci mohli dopředu na akci registrovat a rovnou si rezervovat místo na přednášce či semináři, které je zaujaly.

Program se konal v jednotlivých místnostech a sálech, zatímco v aule budovy si partneři festivalu postavili stánky, mezi nimiž těkali návštěvníci. Na organizaci se podílela vzdělávací platforma Data a Business VŠE ve spolupráci s FIS VŠE a podnikatelským akcelerátorem xPORT VŠE Business Accelerator. KPMG byla titulním partnerem festivalu, vedle ní ale své akce pořádaly mimo jiné i Škoda Auto, Česká spořitelna, ČSOB nebo Raiffeisenbank. Z dalších pak třeba IBM, Sazka nebo Livesport.

„Z letošního KPMG Data Festivalu mám ohromnou radost. Je to vždycky takový datový svátek, na kterém v přátelské atmosféře lidé z mnoha firem sdílejí své zkušenosti. Letošní témata navíc vybízela k tomu, abychom si trochu zafilozofovali nad tím, co se v současnosti ve světě dat, etiky a AI děje. Myslím si, že se před námi otvírá zajímavá cesta, kterou si budeme jako společnost muset projít, a v tom se do budoucna skrývá mnoho zajímavých výzev. Data Festivalu se podařilo všechny je spojit dohromady,“ zhodnotil šestý ročník akce Principal Consultant z KPMG Martin Matějka.

Vodefone
Vodefone

Matějka spolu se zástupci dalších partnerů usedl v panelové diskusi nazvané Tajemství datového podsvětí a vedené Vladimírem Piskáčkem. Její název kopíroval podtitul letošního ročníku akce a moderátor panelisty vyzval k zamyšlení nad tím, jak datovou analytiku ve svých firmách zaváděli, jakých chyb se v minulosti dopustili a jak v současné době čelí výzvám spojeným s rozvojem umělé inteligence.

Přednášky a workshopy se dělily do tří hlavních bloků. První, Démoni AI a GPT, reagoval na nedávný vzestup popularity umělé inteligence a kladl si etické a bezpečnostní otázky s ní spojené. To 50 odstínů datové šedi pracovalo spíš s praktičtějšími tématy, jako je správa dat, potřeba přesnosti datových sad nebo problematika jejich následné vizualizace pomocí grafů a tabulek. Třetí blok, Záhada datového skladu, rozebíral nakládání s datovými zdroji a jejich následné čtení.

Leccos bylo pro zájemce víceméně z oboru, přesto se našla i témata pro neznalé. Po úvodní panelové diskusi to byla třeba společná debata zástupců českých bank, která se točila okolo prevence podvodů a bankovní kriminality v době moderních technologií. Účastníci se dověděli, jak moc spolu jednotliví konkurenti musejí spolupracovat nebo zda banka skutečně smaže osobní data klientů, když přejdou jinam.

Populárně-naučně byla laděna i přednáška o využití policejních dat k zjištění, kde nejčastěji dochází k dopravním nehodám, nebo zamyšlení nad eticky spornými oblastmi využití dat.

Publikum při jedné z přednášek na letošním Data Festivalu.
Publikum při jedné z přednášek na letošním Data Festivalu.

„Data Festival mne každoročně nadchne a nabije energií věnovat se téhle oblasti další rok. Je super vidět, jak celá akce roste a jak se z ní stává jedna z klíčových datových akcí v ČR. Letošní téma podnítilo spoustu zajímavých diskusí a bude určitě rezonovat i nadále. Sám jsem se tu potkal s řadou přátel z datového světa, domluvil řadu spoluprací na výuce našich datových programů a už se těším na další ročník. Díky všem prezentujícím i návštěvníkům. Letos jsme laťku nasadili hodně vysoko, ale o to to bude příští rok zajímavější,“ míní zakladatel Festivalu Ota Novotný.

VŠE i KPMG už počítají s tím, že za rok se uskuteční další ročník festivalu. Konat se má v rámci takzvaného Inovačního týdne, který se na Vysoké škole ekonomické v Praze pořádá každoročně v průběhu podzimu.