SPECIÁL
Bezpečnost firemních dokumentů: cloud odolá všem hrozbám
Potřebujete si zařídit řidičský nebo voličský průkaz, výpis z katastru nemovitostí, na dálku komunikovat s lékařem, platit daně, jednat se státními institucemi, firmami nebo mít jistotu při on-line nákupech? Je tu jeden nástroj, který vám usnadní život: bankovní identita. Je to snadný a rychlý způsob, jak ověřit, že jste to skutečně vy. Zároveň může posloužit jako důkaz, že digitalizace státu může být pro občana skutečně přínosná.
Přes pět milionů Čechů dnes běžně používá elektronické bankovnictví. Ti všichni zároveň získali bankovní identitu, díky níž se mohou bezpečněji pohybovat v on-line prostředí. Nic je nestojí a místo běhání po úřadech si mohou od stolu zařídí své záležitosti vůči státu.
Autoři projektu bankovní identita se inspirovali ve Skandinávii, kde už několik let patří k běžným konceptům. V Česku tuto digitální občanku svým klientům umožňuje využívat sedm bank (Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka, Moneta Money Bank, Air Bank a Raiffeisenbank), od 20. ledna letošního roku mají mezi sebou banku Unicredit. Letos se k nim ještě připojí mBank a banka Creditas. Pokud jste jejich klientem, máte aktivní přístup do on-line bankingu, využíváte Smart klíč a nainstalujete si aktuální verzi elektronického bankovnictví, máte identitu založenou automaticky. Což někdy i (mile) překvapí.
V principu bankovní identita slouží jako prostředník mezi bankou a webovou službou. Bankovní identita poskytuje identifikaci uživatele v on-line prostředí. Banky znají identifikační údaje svých klientů a mají je bezpečně uložené. Přihlášení přes bankovní identitu probíhá na základě bezpečných protokolů, kdy se předají vybrané identifikační údaje třetí straně, například při přihlášení do datové schránky.
Možností, kde se bankovní identita může uplatnit, je hodně. Novinek se chystá dlouhá řada. „Pracujeme na využívání bankovní identity ve školství (například pro přihlášky ke studiu na vysokých školách), v autopůjčovnách a službách sdílených aut, elektrokoloběžek či kol a nabídku neustále rozšiřuje i veřejná sféra,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita. A dodává, že třeba ministerstvo práce a sociálních věcí plánuje umožnit žádat o všechny typy důchodů od poloviny roku 2023 i on-line, tedy i s přihlášením přes Bankovní identitu.
V tuto chvíli bankovní identitu využijete hlavně využijete při komunikaci se státními institucemi, ale velkou budoucnost si od ní slibují také soukromníci a komerční subjekty jako třeba e-shopy a provozovatelé restaurací či kin. Příkladem může být aplikace BankID PLUS, která ulehčí život všem čerstvě dospělým – už nebudou muset vytahovat občanský průkaz, vše zařídí přes svůj mobil. Aplikace BankID PLUS slouží k ověření věkového limitu a běží v pilotním provozu od ledna letošního roku. Obchodníci a provozovatelé mají možnost vyzkoušet si ji na půl roku zdarma.
Svým zákazníkům nabídnou pohodlný a rychlý nástroj k prokázání věku při zachování ochrany jejich osobních údajů – ne každý chce sdílet všechny údaje, které jsou na klasické občance. Hodit se může třeba při nákupu dosud zakázaného zboží – cigaret a alkoholu. Ať už to bude v supermarketu, nebo v restauraci. A pustí vás i do kina na mládeži nepřístupný film.
Jak vlastně funguje? Aplikace si prostřednictvím bankovní identity uloží bankou ověřené údaje v podobě jména, příjmení a data narození uživatele do zabezpečeného úložiště. Tato data si následně uživatel uzamkne pomocí PIN. Při kontrole věku neodhalujete žádná zbytečná osobní data jako své bydliště nebo rodinný stav, aplikace jen potvrdí splnění zákonem požadovaného věkového limitu. Aplikaci si stačí zdarma stáhnout do mobilu, přihlásit se prostřednictvím své bankovní identity a prokazovat svůj věk všude, kde je potřeba. „V aplikaci BankID PLUS vidíme velký potenciál. Například internetové obchody dnes spoléhají na prohlášení zákazníka, že splňuje zákonný věkový limit, v realitě si ale alkohol či cigarety může koupit i nezletilý,“ popisuje ředitel Marek Růžička z Bankovní identity, která za vývojem aplikace stojí. „Využívat ji mohou také všichni, kteří nabízejí studentské a seniorské slevy, nebo provozovatelé výdejních boxů a kinosálů,“ dodává.
Právní oporu pro on-line identifikaci občanů vytvořil zákon o bankovní identitě, který začal platit 1. ledna 2021. Jeho přijetí dovolilo rozšířit služby bank o elektronické ověřování totožnosti, podepisování a další elektronické služby vytvářející důvěru.
„Během necelých dvou let od startu počty uživatelů BankID enormně stouply, to nejlepší je ale pořád před námi, protože šíře služeb a možností pro využívání BankID jsou v podstatě nekonečné,“ říká Jan Blažek, předseda představenstva společnosti Bankovní identita. Blízká budoucnost – v horizontu let – bude znamenat, že všechny údaje bude mít člověk v jedné aplikaci v telefonu. „Půjde třeba o informace o vzdělání, zdravotním stavu, uzavřeném pojištění, účtu v bance nebo o kuponu na MHD. V některých zemích tenhle koncept už zčásti funguje. Hodně progresivní jsou třeba Kanada a severské státy,“ doplňuje Blažek.
1 750 000 lidí využilo alespoň jednou bankovní identitu v portálech veřejné správy.
670 000 lidí využilo bankovní identitu u firem, část z nich ji zároveň využívá i u státu.
5,5 milionu klientů elektronického bankovnictví může využívat bankovní identitu pro ověřování totožnosti a přihlašování nebo pro zaručené podepisování v on-line prostředí.
Zřídit si datovou schránku.
Požádat o voličský průkaz k volbám (od ledna 2023).
Prověřit si stav svého důchodového účtu.
Konzultovat zdravotní problémy s lékaři po telefonu a mít on-line přístup ke své zdravotní dokumentaci. (Takzvanou telemedicínu můžete zatím využít u skupiny EUC a Moje Ambulance.)
Přihlásit se do aplikace elektronických receptů.
Ověřit totožnost u provozovatelů loterií a sázek (u Sazky to využívá už 7 z 10 nových on-line uživatelů).
Vstupovat do klientských portálů některých zdravotních pojišťoven (zatím do České průmyslové zdravotní pojišťovny, Oborové zdravotní pojišťovny a Vojenské zdravotní pojišťovny; další pojišťovny, a to včetně největší Všeobecné zdravotní pojišťovny, plánují přidat se letos).
Přihlásit se k portálům firem, například do klientských center energetických podniků ČEZ a Pražská plynárenská.
Přes Portál občana (portal.gov.cz) můžete s bankovní identitou nahlížet do katastru nemovitostí a registru vozidel, získat výpis z rejstříku trestů, zjistit stav bodového hodnocení řidičů, zkontrolovat platnosti dokladů, obnovit si řidičský průkaz nebo si založit živnost. Přes portál ministerstva práce a sociálních věcí můžete žádat o sociální dávky a od poloviny letošního roku pravděpodobně i o důchod.
Bankovní identita za svou relativně krátkou existenci už prokázala užitečnost. Digitalizace státu bude ještě na dlouho, ale první pozitivní příklady jsou na světě:
Třicet let stará akce, kdy se stát odhodlal privatizovat majetek do rukou lidí, se znovu vrací na scénu. Bankovní identita výrazně usnadnila dohledávat lidem, jestli jsou ještě držiteli nějakých cenných papírů z počátku 90. let. „Hledali jsme cesty, jak usnadnit lidem dohledání cenných papírů, zejména z kuponové privatizace. On-line žádost o výpis z nezařazeného účtu je z hlediska uživatelů ta nejjednodušší možnost. Bez bankovní identity, která plně ověří totožnost žadatele, by to možné nebylo. Jsme rádi, že se potvrdily naše předpoklady a zájem o tento výpis dokonce předčil naše očekávání,“ tvrdí Ondřej Dusílek, CEO Centrálního depozitáře cenných papírů.
Na takzvaných nezařazených účtech mají jejich majitelé akcie především z kuponové privatizace. Před zavedením bankovní identity bylo možné o tento výpis požádat pouze korespondenčně s úředně ověřeným podpisem žadatele. Poměrně zdlouhavý a nákladný proces lidi odrazoval, ale to se teď změnilo. Za podání on-line žádosti se platí jen 90 korun.
Bankovní identita usnadňuje a zrychluje půjčování peněz i od nebankovních institucí. „Před implementací BankID fungoval zdlouhavý a z legislativních důvodů vyžadovaný proces, ve kterém klient musel nakopírovat své osobní doklady z obou stran, následně je nahrál do systému Kamali a pravost těchto dokladů pak musel manuálně kontrolovat náš specialista na schvalování. Zavedením BankID už pro klientovo ověření stačí pouhé zadání přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví a následně je proces plně automatizován. Pro klienta toto znamená, že svoji půjčku může mít i s procesem sjednání na svém účtu do několika minut,“ hodnotí zástupce firmy Kamali, která se řadí mezi poskytovatele nebankovních půjček a patří do skupiny Air Bank.
Ve skupině NN, která se specializuje na pojištění a penzijní spoření, oceňují zejména zkrácení procesu ze dnů a týdnů na vteřiny a minuty. Místo posílání jednorázového hesla poštou se klienti přihlašují přes svoji banku. „Před zavedením BankID byla NN kvůli splnění nejvyšších bezpečnostních standardů nucena ověřovat identitu nově zaregistrovaných uživatelů zákaznického portálu prostřednictvím České pošty. Nový proces prostřednictvím BankID umožňuje klientovi registraci provést rychle, jednoduše a z pohodlí domova. A navíc bez dopadů na životní prostředí. Tato inovace přinesla celou řadu pozitivních změn pro všechny zúčastněné,“ shrnuje Vít Miština, ředitel klientských technologií Finanční skupiny NN Group ČR.
Právě čtete ...