Přihlásit se

SPECIÁL

Nenáročný služebník

KIA SPORTAGE 1.6 T-GDI

Na českém trhu velmi oblíbené SUV Kia Sportage prošlo faceliftem, který se zaměřil nejen na vizuální změny, ale také nové materiály či prvky v interiéru. Sportage je nabízena s řadou elektrifikovaných pohonných jednotek – mild-hybrid je určen pro turbodiesel, hybrid pro benzinový motor 1,6 litru a zvolit si lze i plug-in hybrid. Navzdory tomu všemu je však k dispozici i zcela základní benzinový spalovací motor 1.6 T-GDI s přímým vstřikem a výkonem 110 kW (150 k). A ten jsem měl v kombinaci s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou k testu. Popravdě, právě základní verze dobře ukážou, jak kvalitní daný model je, a kromě toho jsou určitě v hledáčku mnohem většího počtu zákazníků než plně vybavené kusy. Auto sice bylo ve výbavě TOP, což je třetí ze čtyř výbavových stupňů, ale z hlediska pohonu a techniky šlo o atraktivní základ, když úplně nejnižší cena vozu s tímto motorem je aktuálně 674 980 Kč. S automatem je v ceníku nejlevněji za 779 980 Kč, a to s výbavou Exclusive.

Foto: archiv
Foto: archiv

Sportage má nově tvarovanou přední část s jinými světly a světelným podpisem, což je změna docela viditelná a odlišující od předchozího provedení. Změn doznal i přední nárazník a uvnitř pak na řidiče čeká zajímavý dvouramenný volant, update infotainmentu, nové materiály i barvy. Nejdůležitější ovšem je, že Sportage zůstala i po faceliftu zcela oddaná svým původním hodnotám, takže nabízí nejen svébytný vzhled, ale hlavně spoustu praktičnosti a prostornosti. I dozadu se v pohodě usadí vyšší cestující, na zavazadla zbyl kufr o objemu 562 litrů a těšit se lze i z dostatku odkládacích prostor, které jsou i velikostně dobře dimenzovány.

Foto: archiv
Foto: archiv

Pracoviště řidiče je tedy přehledné, je z něj dobrý výhled i díky velkým zpětným zrcátkům a pozice za volantem se hledá snadno. Sedačky jsou spíše komfortní než sportovní, což sedí k charakteru auta. Sportage totiž navzdory svému názvu zase tak sportovní svezení nenabízí. Podvozek je odladěn spíše na pohodlí, k čemuž přispívají i osmnáctipalcová kola s poměrně vysokým profilovým číslem 55. Také řízení nepřenáší kdovíjak precizně dění od kol, takže Sportage vyhoví spíše pohodářům než divochům. Chválím funkční infotainment s bezdrátovým a spolehlivým připojením mobilu, pěknou grafiku i rychlé reakce na dotyk. Potěší i přítomnost klasických tlačítek, která urychlují aktivaci požadované funkce.

Foto: archiv
Foto: archiv

Ve své základní motorické verzi pak jednoznačně cílí na zákazníky, kteří se rozhodují hodně podle ceny. Těm tento vůz přináší opravdu hodně muziky za rozumné peníze, jakkoli k dokonalosti mu chybí pár drobností. Jednou z těch, která mi během testu lehce brnkala na nervy, byla neharmoničnost sladění motoru a převodovky, jež se projevovala nemožností se rozjet zcela plynule. Ať jsem se snažil sebevíc, vždy sebou auto lehoulince škublo. Projevovalo se to jak při rozjezdech z klidu, tak při pomalém popojíždění v koloně. Při normálním tempu už řadila převodovka úplně v pohodě. Nepomohla ani změna jízdního režimu (Eco, Normal, Sport), auto prostě bylo v tomto ohledu tak trochu zbrklejší. To platilo i pro trakci, neboť tento motor se pojí výhradně s pohonem přední nápravy, a tak měl občas na mokru trochu problém přenést točivý moment na asfalt. Ne že by auto „hrabalo“ při každém rozjezdu, ale je zkrátka lepší být na plynu trochu rozvážnější.

Foto: archiv
Foto: archiv

Od základního motoru jsem z hlediska dynamiky nic velkého neočekával, takže jej považuji za přiměřený k cenovce, typu auta a zacílení na řidiče, kteří mají jiné priority než být všude první. Sportage ale s benzinovou jednašestkou jezdí důstojně, zvládne i dálniční tempo a jen je potřeba počítat s omezenější elasticitou a ne úplně nízkou spotřebou. Ta se v dálničním režimu pohybuje kolem 9 l / 100 km, klidná plynulá jízda po okresce znamená spotřebu do 8 l / 100 km a o moc níže se s tímto autem při normálním používání nedostanete.

Plusy: užitná hodnota, cena, jízdní komfort

Minusy: vyšší spotřeba, sladění s převodovkou, omezenější dynamika