SPECIÁL
Výrazná elegance
Na českém trhu velmi oblíbené SUV Kia Sportage prošlo faceliftem, který se zaměřil nejen na vizuální změny, ale také nové materiály či prvky v interiéru. Sportage je nabízena s řadou elektrifikovaných pohonných jednotek – mild-hybrid je určen pro turbodiesel, hybrid pro benzinový motor 1,6 litru a zvolit si lze i plug-in hybrid. Navzdory tomu všemu je však k dispozici i zcela základní benzinový spalovací motor 1.6 T-GDI s přímým vstřikem a výkonem 110 kW (150 k). A ten jsem měl v kombinaci s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou k testu. Popravdě, právě základní verze dobře ukážou, jak kvalitní daný model je, a kromě toho jsou určitě v hledáčku mnohem většího počtu zákazníků než plně vybavené kusy. Auto sice bylo ve výbavě TOP, což je třetí ze čtyř výbavových stupňů, ale z hlediska pohonu a techniky šlo o atraktivní základ, když úplně nejnižší cena vozu s tímto motorem je aktuálně 674 980 Kč. S automatem je v ceníku nejlevněji za 779 980 Kč, a to s výbavou Exclusive.
Sportage má nově tvarovanou přední část s jinými světly a světelným podpisem, což je změna docela viditelná a odlišující od předchozího provedení. Změn doznal i přední nárazník a uvnitř pak na řidiče čeká zajímavý dvouramenný volant, update infotainmentu, nové materiály i barvy. Nejdůležitější ovšem je, že Sportage zůstala i po faceliftu zcela oddaná svým původním hodnotám, takže nabízí nejen svébytný vzhled, ale hlavně spoustu praktičnosti a prostornosti. I dozadu se v pohodě usadí vyšší cestující, na zavazadla zbyl kufr o objemu 562 litrů a těšit se lze i z dostatku odkládacích prostor, které jsou i velikostně dobře dimenzovány.
Pracoviště řidiče je tedy přehledné, je z něj dobrý výhled i díky velkým zpětným zrcátkům a pozice za volantem se hledá snadno. Sedačky jsou spíše komfortní než sportovní, což sedí k charakteru auta. Sportage totiž navzdory svému názvu zase tak sportovní svezení nenabízí. Podvozek je odladěn spíše na pohodlí, k čemuž přispívají i osmnáctipalcová kola s poměrně vysokým profilovým číslem 55. Také řízení nepřenáší kdovíjak precizně dění od kol, takže Sportage vyhoví spíše pohodářům než divochům. Chválím funkční infotainment s bezdrátovým a spolehlivým připojením mobilu, pěknou grafiku i rychlé reakce na dotyk. Potěší i přítomnost klasických tlačítek, která urychlují aktivaci požadované funkce.
Ve své základní motorické verzi pak jednoznačně cílí na zákazníky, kteří se rozhodují hodně podle ceny. Těm tento vůz přináší opravdu hodně muziky za rozumné peníze, jakkoli k dokonalosti mu chybí pár drobností. Jednou z těch, která mi během testu lehce brnkala na nervy, byla neharmoničnost sladění motoru a převodovky, jež se projevovala nemožností se rozjet zcela plynule. Ať jsem se snažil sebevíc, vždy sebou auto lehoulince škublo. Projevovalo se to jak při rozjezdech z klidu, tak při pomalém popojíždění v koloně. Při normálním tempu už řadila převodovka úplně v pohodě. Nepomohla ani změna jízdního režimu (Eco, Normal, Sport), auto prostě bylo v tomto ohledu tak trochu zbrklejší. To platilo i pro trakci, neboť tento motor se pojí výhradně s pohonem přední nápravy, a tak měl občas na mokru trochu problém přenést točivý moment na asfalt. Ne že by auto „hrabalo“ při každém rozjezdu, ale je zkrátka lepší být na plynu trochu rozvážnější.
Od základního motoru jsem z hlediska dynamiky nic velkého neočekával, takže jej považuji za přiměřený k cenovce, typu auta a zacílení na řidiče, kteří mají jiné priority než být všude první. Sportage ale s benzinovou jednašestkou jezdí důstojně, zvládne i dálniční tempo a jen je potřeba počítat s omezenější elasticitou a ne úplně nízkou spotřebou. Ta se v dálničním režimu pohybuje kolem 9 l / 100 km, klidná plynulá jízda po okresce znamená spotřebu do 8 l / 100 km a o moc níže se s tímto autem při normálním používání nedostanete.
Plusy: užitná hodnota, cena, jízdní komfort
Minusy: vyšší spotřeba, sladění s převodovkou, omezenější dynamika
Právě čtete ...