Přihlásit se

SPECIÁL

Odvaha jako dnešní nutnost

Studie a koncepty ukazují, jaké designérské nástroje budou v příštích letech přitahovat pozornost publika

Designéři jsou dnes mezi mlýnskými kameny. Na jednu stranu musí přivést na svět originální zhmotnění své vize auta blízké budoucnosti, ale zároveň je na ně kladen tlak v oblastech bezpečnosti, aerodynamiky i výrobních nákladů. Naštěstí se zdá, že po nedávných spíše hubených letech se automobilový design opět dostává do popředí a stále více značek předkládá fanouškům svou představu budoucího vývoje. Není divu, že za technický základ slouží designérům bateriová platforma, s níž už se všichni naučili dobře pracovat a která dává stylistům v mnoha ohledech výrazně volnější ruku, než tomu bývalo u aut se spalovacím motorem. To technici a konstruktéři mají s technologií elektromobilu výrazně více starostí, aby se jim ve výsledku podařilo přivést na svět vůz, který svými parametry osloví náročné a leckdy konzervativní zákazníky.

Náš výběr designérských cvičení opět pokrývá velmi široké spektrum segmentů trhu. Nechybí studie velkého praktického kombíku, jak jinak než od české Škodovky, či další z řady vizí dostupného městského elektromobilu, a to jak jinak než od Volkswagenu. Oko potěší zejména sportovně střižené kreace, kterým nechybí odvaha a které jsou leckdy zároveň nositeli nových designových jazyků dané značky. Poprask způsobila i nepřehlédnutelná studie Mercedesu, která je po designové stránce jakýmsi přemostěním mezi opulentní tradicí a budoucností, přičemž přináší i po technické stránce futuristické prvky, jako je třeba solární barva. Z úplně jiného ranku je pak představa Dacie o budoucí mobilitě ve městě, která jde až na dřeň, co do snahy ušetřit. Po vzhledové stránce má však i ona 100% právo být v naší selekci.

I když se před autosalonem v Mnichově v kuloárech mluvilo o tom, že koncept elektrického kombíku bude předzvěstí elektrické Octavie, nakonec bylo všechno jinak. Škoda Vision O je sice kombi jaksepatří a má elektrický pohon, nicméně písmenko O je zde použito jako symbol cirkularity, tedy uzavřeného udržitelného hodnotového a materiálního kruhu. Koncept měří na délku 4,85 metru, a spadá tak mezi Octavii a Superb. Podle prvních informací by měl mít kufr o objemu 650 litrů, takže v tomto ohledu zůstane pravověrnou škodovkou. Designéři zde popustili uzdu fantazii a posunuli jazyk Modern Solid na další úroveň. Vidět je to na první pohled výrazně čistší přídí s výsuvnými světlomety. Maska Tech-Deck se změnila v Tech-Loop se světelným pásem.

Škoda Vision O:  Obří kombi pro příští desetiletí
Škoda Vision O: Obří kombi pro příští desetiletí

V interiéru je dominantní nejen na výšku postavený centrální displej infotainmentu, ale zejména nízký informační displej táhnoucí se víceméně přes celou šířku spodní hrany čelního skla. Zdá se, že tento prvek bude novým trendem u celé řady značek. Přehlédnout nelze ani výrazně zploštělý dvouramenný volant a zajímavostí je i plovoucí středová konzola se spoustou odkládacích prostor. Zřejmě v dost odlišné podobě by se taková nová škodovka měla dostat do sériové výroby až v příštích deseti letech. O technickém základu toho proto není moc známo, jen to, že vůz bude využívat zcela novou platformu koncernu Volkswagen.

Škoda Vision O:  Obří kombi pro příští desetiletí
Škoda Vision O: Obří kombi pro příští desetiletí

Popiska:

Velké kombi vycházející z tohoto konceptu na silnicích jen tak neuvidíme. Svůj vizionářský účel však plní na jedničku.

Audi Concept C:  Radikální jednoduchost
Audi Concept C: Radikální jednoduchost

Designéři z Ingolstadtu našli pro svůj koncept sportovního plně elektrického dvoumístného sporťáku poměrně zajímavou inspiraci ve dvou dřívějších modelech. Přední maska je reinterpretací charakteristických prvků z vozu Auto Union Type C (1936) a Audi A6 z roku 2004. Vůz v sobě podle automobilky spojuje čtyři elementy – jednoduchost, emoce, technickou výjimečnost a inteligentní design. Nejvíce potěšující však je, že bychom se takto výjimečného automobilu měli dočkat i v sériové produkci, a to dokonce za dva roky.

Peugeot Polygon Concept:  Inovativní kabina
Peugeot Polygon Concept: Inovativní kabina

Takhle vypadá budoucnost automobilismu podle francouzské značky, která si s designem vždy uměla maximálně vyhrát. Charismatický francouzský design definuje další kapitolu značky Peugeot a přináší jak inovativní prostor kabiny, tak revoluční systém řízení Hypersquare Steering Control vybavený technologií Steer-by-Wire, která by měla být klíčovým prvkem radosti z jízdy budoucích vozů Peugeot. Kromě klasického představení připravila automobilka společně s herními vývojáři Polygon City – unikátní ostrov ve světě Fortnite, kde se lze s tímto vozem také detailně seznámit.

Opel Corsa GSE:  Koncept pro Gran Turismo Také svět počítačových her nabízí automobilkám zajímavou platformu pro prezentaci designérských studií. Přesně po této cestě se vydal Opel a vytvořil vysoce agresivní podobu svého modelu Corsa, kterému nechybí legendární označení GSE. Ve hře nabízí dvojice motorů absurdní výkon 800 koní, na stovku vystřelí pod dvě sekundy a umí to vytáhnout až na 320 km/h. Jasně, realita bude jiná, ale vše nasvědčuje tomu, že nějaká bude – Opel totiž opravdu uvažuje o sportovní řadě GSE a právě nová elektrická Corsa by mohla být vhodným adeptem pro takovou sportovní premiéru.P
Opel Corsa GSE: Koncept pro Gran Turismo Také svět počítačových her nabízí automobilkám zajímavou platformu pro prezentaci designérských studií. Přesně po této cestě se vydal Opel a vytvořil vysoce agresivní podobu svého modelu Corsa, kterému nechybí legendární označení GSE. Ve hře nabízí dvojice motorů absurdní výkon 800 koní, na stovku vystřelí pod dvě sekundy a umí to vytáhnout až na 320 km/h. Jasně, realita bude jiná, ale vše nasvědčuje tomu, že nějaká bude – Opel totiž opravdu uvažuje o sportovní řadě GSE a právě nová elektrická Corsa by mohla být vhodným adeptem pro takovou sportovní premiéru.P

Také svět počítačových her nabízí automobilkám zajímavou platformu pro prezentaci designérských studií. Přesně po této cestě se vydal Opel a vytvořil vysoce agresivní podobu svého modelu Corsa, kterému nechybí legendární označení GSE. Ve hře nabízí dvojice motorů absurdní výkon 800 koní, na stovku vystřelí pod dvě sekundy a umí to vytáhnout až na 320 km/h. Jasně, realita bude jiná, ale vše nasvědčuje tomu, že nějaká bude – Opel totiž opravdu uvažuje o sportovní řadě GSE a právě nová elektrická Corsa by mohla být vhodným adeptem pro takovou sportovní premiéru.

Cupra Tindaya:  Jako hora na Kanárech Španělská sportovní značka ukazuje svaly prostřednictvím muskulativního konceptu, který se od odstínu laku až po nejrůznější detaily inspiroval v hoře na ostrově Fuerteventura. Tindaya je dlouhá přes 4,7 metru, má výrazná 23palcová kola a přikrčenou nízkou siluetu. Svým stylem připomíná závodní vozy z rallye Dakar a návdavkem přidává notnou dávku agresivity, což je patrné zejména při pohledu zpředu. Překvapí protisměrně otvírané dveře umožňující přístup ke čtyřem sedadlům uvnitř a ultimativně navržený interiér s obrovským 24palcovým displejem přímo před řidičem.P
Cupra Tindaya: Jako hora na Kanárech Španělská sportovní značka ukazuje svaly prostřednictvím muskulativního konceptu, který se od odstínu laku až po nejrůznější detaily inspiroval v hoře na ostrově Fuerteventura. Tindaya je dlouhá přes 4,7 metru, má výrazná 23palcová kola a přikrčenou nízkou siluetu. Svým stylem připomíná závodní vozy z rallye Dakar a návdavkem přidává notnou dávku agresivity, což je patrné zejména při pohledu zpředu. Překvapí protisměrně otvírané dveře umožňující přístup ke čtyřem sedadlům uvnitř a ultimativně navržený interiér s obrovským 24palcovým displejem přímo před řidičem.P

Španělská sportovní značka ukazuje svaly prostřednictvím muskulativního konceptu, který se od odstínu laku až po nejrůznější detaily inspiroval v hoře na ostrově Fuerteventura. Tindaya je dlouhá přes 4,7 metru, má výrazná 23palcová kola a přikrčenou nízkou siluetu. Svým stylem připomíná závodní vozy z rallye Dakar a návdavkem přidává notnou dávku agresivity, což je patrné zejména při pohledu zpředu. Překvapí protisměrně otvírané dveře umožňující přístup ke čtyřem sedadlům uvnitř a ultimativně navržený interiér s obrovským 24palcovým displejem přímo před řidičem.

BMW Concept Speedtop:  Vznikne 70 kusů
BMW Concept Speedtop: Vznikne 70 kusů

Na Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2025 na břehu italského jezera Como přivezlo BMW exkluzivní třídveřovou interpretaci konceptu BMW Touring. Vůz typu shooting brake má zajímavé proporce a těší se z exkluzivních materiálů. Pod kapotou má aktuálně nejvýkonnější osmiválec v portfoliu mnichovské značky. Z interiéru je patrné mimořádně luxusní řemeslné zpracování, což se odráží mimo jiné i v tom, že kůží je čalouněn třeba i zavazadlový prostor. Zajímavé je, že vůz vznikne ve striktně omezené sérii 70 kusů určené pro náročné sběratele a příznivce značky.

Mercedes Vision Iconic:  Solární lak pro 20 000 km
Mercedes Vision Iconic: Solární lak pro 20 000 km

Jedinečné období automobilového designu 30. let minulého století si vzali jako inspiraci ve Stuttgartu a přivedli na svět čistou esenci značky Mercedes-Benz v moderním vydání. Zlatá éra evokuje styl art deco, ale v zadní části vozu lze rozpoznat i legendární model 300 SL. Nenechte se však mýlit – tato nadčasová elegance je zároveň poslem budoucnosti. Používá totiž unikátní solární lak, o němž výrobce tvrdí, že v ideálních podmínkách (např. Los Angeles) by měl zajistit elektrickou energii pro ujetí až 20 tisíc kilometrů ročně. Kdy se však tato technologie objeví u sériových aut, není jasné.

Dacia Hipster:  Dostupná elektromobilita
Dacia Hipster: Dostupná elektromobilita

Kdo jiný než značky jako Dacia by měl na trh uvést elektromobil, který bude skutečně dostupný. Koncept rumunské automobilky je tedy dalším pokusem, jak zjednodušit vozidlo až na dřeň, aniž by zásadně utrpěla jeho funkčnost. Hipster tak nebude nástupcem modelu Spring, ale jde vlastní cestou. Měl by zvládnout ujet až 150 km, a byť měří jen tři metry, měli by se do něj vměstnat čtyři lidé. V takovém případě však bude mít kufr objem jen 70 litrů. Váš telefon pak musí nahradit infotainment vozu, protože Dacia s ním do interiéru vůbec nepočítala.

Fiat Grande Panda 4x4:  Nezmar do terénu
Fiat Grande Panda 4x4: Nezmar do terénu

Ikonické malé auto s pohonem všech kol, které je od roku 1983 běžným koloritem zejména italského venkova, se možná dočká znovuzrození. Koncept s názvem Manifesto používá k pohonu všech kol tzv. elektrifikovanou zadní nápravu, takže lze očekávat, že se ke slovu dostane přídavný elektromotor, nikoli původní robustní mechanické řešení. Odkazem na minulost je i jedinečný tmavě červený lak, řada outdoorových doplňků, vyšší světlá výška, výrazný střešní nosič s rezervou, která přijde ke slovu, kdyby náhodou bílá plechová kola v terénu dostala na frak.

Bentley EXP 15:  První elektromobil značky
Bentley EXP 15: První elektromobil značky

K elektrickému pohonu se Bentley dlouho nevyjadřoval, nicméně i tuto britskou značku nakonec tento trend dostihl a konceptem EXP 15 ukazuje možný designový směr prvního sériového elektromobilu, který by se měl objevit koncem roku 2026. Třímístné kupé si za inspiraci vybralo historický (rovněž třímístný) model Speed Six z roku 1930, který je známý pod přezdívkou Blue Train. Koncept má na straně spolujezdce dvoje dveře, u řidiče pak jen jedny. Do série však půjde v podobě SUV umístěného pod model Bentayga. Mělo by zvládnout maximálku 320 km/h.

Hyundai Concept THREE:  Art of Steel
Hyundai Concept THREE: Art of Steel

Pro nový designérský styl našel Hyundai inspiraci sám u sebe – kreativní nápady totiž stylisté čerpali z vyspělých technologií automobilky ve výrobě a zpracování oceli. Výsledkem jsou hladké plochy a precizní linie evokují výjimečnou estetickou kvalitu oceli – intenzivní, jemnou a nadčasovou. Concept THREE je předzvěstí prvního elektromobilu řady IONIQ, který míří do rostoucího segmentu kompaktních elektromobilů segmentu B, po nichž je v Evropě poptávka. Pro posádku je připravena modulární miniaplikace BYOL („Bring Your Own Lifestyle“) nabízející na míru střižené zážitky.