Přihlásit se

SPECIÁL

Nabídka pro každého

​​​​​​​Automobilky stále lavírují na tenké hranici a snaží se nabídnout zákazníkům co možná nejvíce typů pohonu.

S tím, jak přechod na plnou elektrifikaci běží pomalejším tempem, než se očekávalo, se automobilky snaží nabízet zákazníkům co možná nejširší portfolio pohonných jednotek. Byť si tedy někteří před lety mysleli, že o spalovací motor dnes už nezavadíte, opak je pravdou. Automobilky sice nadále vyvíjejí elektromobily a tvrdí, že v nich vidí budoucnost, zároveň ale drtivá většina přehodnocuje své plány a drží v nabídce i spalovací motory s deklarací, že tak bude činit, co to bude možné. Je sice pravda, že se v běžných segmentech trhu mnohdy jedná jen o maloobjemové agregáty, jež jsou montovány i do poměrně rozměrných vozů, ale na druhou stranu při běžném používání se tento objemový a výkonový handicap zase tak moc neprojevuje.

Pozitivem pro zákazníka je, že má z čeho vybírat. Příval novinek je během letošního podzimu skutečně pestrý a bohatý. Už jsme si zvykli, a různé příběhy prodejců to potvrzují, že zákazníci tolik neřeší technickou stránku vozidla, jako spíše jeho design, barvu, výbavu, záruku a případné doplňkové služby, třeba financování. Z hlediska technologií je středobodem jejich zájmu palubní systém, funkčnost aplikace pro vzdálený přístup k vozu a kompatibilita s mobilem. Z auta se tak sice čím dál více stává běžné spotřební zboží, ale jak potvrzuje náš výběr nejzajímavějších podzimních novinek, nic nenasvědčuje tomu, že by si auta měla být podobná jako vejce vejci, byť často sdílí stejné „vnitřnosti“ a techniku.

Kia EV4: Dvě karoserie a dojezd až 633 km

V polovině října vstoupila na český trh Kia EV4, přičemž pod jedním označením modelu se ve skutečnosti skrývají dvě verze karoserie – hatchback a fastback. Prvně jmenované provedení se vyrábí v žilinské továrně a výrobce deklaruje, že hatchback byl od počátku laděn podle vkusu evropských zákazníků, takže se může pochlubit přesným řízením a stabilitou i při vysokých rychlostech. Zájemci mohou vybírat ze dvou kapacit akumulátoru. Ten větší má kapacitu 81,4 kWh (dojezd 625 km), menší pak 58,3 kWh. Obě varianty spolupracují s motorem o výkonu 150 kW a dosahují nejvyšší rychlosti 170 km/h. Z hlediska dojezdu je však u této modelové řady rekordmanem provedení fastback, které se vyrábí v korejském Kwangmjongu.

Kia EV4: Dvě karoserie  a dojezd až 633 km
Kia EV4: Dvě karoserie a dojezd až 633 km

Nabídka akumulátorů je totožná – stejně jako elektromotor, díky příznivější aerodynamice však tato karosářská verze ujede až 633 km. EV4 v obou variantách disponuje funkcí V2L (Vehicle-to-Load) pro napájení externích spotřebičů, jakož i technologií V2G (Vehicle-to-Grid) pro sdílení elektrické energie. Pro hatchback jsou v nabídce tři výbavy: Air, Earth a GT-Line, pro fastback jsou určeny jen dvě nejvyšší. Nejlevnější Kia EV4 stojí 939 980 Kč, s větší baterií pak přijde nejméně na 1 074 980 Kč. Provedení fastback je o 115 000 Kč dražší.

Kia EV4: Dvě karoserie  a dojezd až 633 km
Kia EV4: Dvě karoserie a dojezd až 633 km

Popiska:

Kia EV4 se v Česku prodává ve dvou karosářských verzích. Hatchback je vyráběn na Slovensku, fastback je produkován v Koreji.

Citroën C5 Aircross: Od hybridu po elektropohon
Citroën C5 Aircross: Od hybridu po elektropohon

Citroën C5 Aircross: Od hybridu po elektropohon

Druhá generace oblíbeného modelu francouzské značky je od září k dispozici i na českém trhu. Základní verzi Hybrid 145k Automatic lze pořídit již za 645 000 Kč, v nabídce je však i plug-in hybrid (195 koní) s elektrickým dojezdem až 86 km a dvě čistě elektrické verze, přičemž ta s velkou baterií (96,9 kWh) slibuje dojezd až 680 km a stojí 1 165 000 Kč. Designovou originalitu reprezentují zejména zadní světla Citroën Light Wings s charakteristickým tříbodovým světelným podpisem. Vůz lze vybavit např. světlomety Citroën Matrix LED nebo paketem Drive Assist 2.0.

BMW iX3: Všechno je jinak
BMW iX3: Všechno je jinak

BMW iX3: Všechno je jinak

BMW iX3 je prvním reprezentantem tzv. Neue Klasse mnichovského výrobce a jedná se o elektromobil, který je od základu postaven zcela nově a využívá poslední technologické i designové výkřiky. Elektromobil spočívá na nové 800V platformě, slibuje dobíjení výkonem až 400 kW, a dojezd dokonce přes 800 km. Základní cenovka provedení 50 xDrive na českém trhu lehce překračuje 1,7 milionu Kč, což ale s ohledem na technologickou vyspělost a výkon 345 kW není vůbec špatné. Vždyť na stovce je toto 2,3 tuny těžké SUV pod pět sekund a vytáhne to až na 210 km/h.

Mazda CX-5: Stále vlastní cestou
Mazda CX-5: Stále vlastní cestou

Renault Clio: Dojede až 1000 km daleko

Úspěšná sága ve třídě malých automobilů pokračuje a francouzská značka na autosalonu v Mnichově představila již šestou generaci modelu Clio. Ta se vyznačuje svébytným a odvážným designem, který volně těží z konceptu Embleme. Renault pro novinku nabízí zajímavou škálu pohonných jednotek, přičemž nechybí ani verze s tovární úpravou s pohonem i na LPG. Dojezd přes 1000 km pak slibuje fullhybridní motorizace, která má velmi zajímavou techniku s dvojicí elektromotorů (jeden pro jízdu, druhý pro nabíjení) a výrobce u ní uvádí spotřebu pouze 3,9 l / 100 km.

MG HS Hybrid+: Nová motorizace
MG HS Hybrid+: Nová motorizace

MG HS Hybrid+: Nová motorizace

Na našem trhu velmi úspěšná čínská značka MG začala u svého oblíbeného SUV prodávat novou motorizaci s označením Hybrid+, u které očekává velký zájem zákazníků. Jejím jádrem je přeplňovaný benzinový motor 1,5 TGI (105 kW), elektromotor (146 kW), palubní generátor a baterie s kapacitou 1,83 kWh. Systém využívá 2stupňovou multimódovou převodovku, stejnou jako u plug-in hybridní verze modelu HS. Celkový výkon dosahuje 165 kW (224 k), což umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Přitom si vůz drží nízkou spotřebu 5,5 l / 100 km. Základní cena je 799 900 Kč.

VW ID.Polo:  Známé jméno opět na scéně
VW ID.Polo: Známé jméno opět na scéně

VW ID.Polo: Známé jméno opět na scéně

Automobilky vymýšlejí u elektromobilů nejen nové technologie, ale inovují také v marketingu. Volkswagen proto mění dosavadní označení svých elektrických aut a vrací na scénu známá jména, která přece jen zákazníkům lépe pomohou v orientaci. Novou éru „přejmenovávání“ odstartuje v roce 2026 malé elektroauto, které ponese jméno ID.Polo. Vycházet bude ze zcela nové platformy s předním pohonem a na výběr budou menší a levnější baterie 56 kWh nebo 38 kWh s dojezdem 450 km, resp. 300 km. Stejnou techniku bude sdílet i tuzemská Škoda Epiq.

Renault Clio:  Dojede až 1000 km daleko
Renault Clio: Dojede až 1000 km daleko

Mazda CX-5: Stále vlastní cestou

Japonská automobilka stále razí svébytný přístup v konstrukci svých vozů. Její nové SUV s délkou 4,5 metru má proto pod kapotou velmi zajímavou pohonnou jednotku – je jí benzinový nepřeplňovaný čtyřválec s dnes již téměř nevídaným objemem 2,5 litru, který dosahuje výkonu 104 kW. Je doplněný o 24V mildhybridní technologii, takže nakonec nemá problém vyhovět normě Euro 6e. Vzhledově atraktivní a originální SUV, které nezapomnělo ani na praktičnost (kufr 583 litrů), stojí od 875 900 Kč, a může mít dokonce i pohon všech kol.

Volvo XC70:  Zůstalo jen jméno
Volvo XC70: Zůstalo jen jméno

Volvo XC70: Zůstalo jen jméno

S označením XC70 mají nejen příznivci švédské značky spojený dříve velmi oblíbený a pro Volvo zcela typický kombík s terénním vzezřením. Nyní z něj v rámci změny strategie zbylo jen jméno. Na evropské silnice se totiž vrací v podobě SUV s plug-in hybridním pohonem, které vyplní prostor mezi modely XC60 a XC90. Technický základ poskytla čínská matka koncernu Geely a výrobce slibuje, že čistě na elektřinu by XC70 mělo ujet (podle čínské normy CLTC) až 200 km. V kombinovaném provozu, kdy se ke slovu dostane i spalovací čtyřválec, by měl být dojezd 1200 km.

Toyota: V Kolíně se bude vyrábět elektromobil
Toyota: V Kolíně se bude vyrábět elektromobil

Toyota: V Kolíně se bude vyrábět elektromobil

Kolínský závod Toyoty (Toyota Motor Manufacturing Czech Republic) projde v následujících letech výrazným rozšířením a modernizací, které částkou 1,6 miliardy korun podpoří i česká vláda. Z výrobních linek zde pak bude sjíždět zcela nový elektromobil určený pro Evropu, který bude zároveň první svého druhu, jejž automobilka na starém kontinentu bude vyrábět. Zahájením výroby bateriového elektromobilu se zvýší možná kapacita závodu za účelem výroby dalších modelů v rámci mnohostranné strategie pohonů a dojde také k navýšení počtu přímých zaměstnanců.

Audi Q3: Skvělá světla z vyšší třídy
Audi Q3: Skvělá světla z vyšší třídy

Audi Q3: Skvělá světla z vyšší třídy

Třetí generace prémiového kompaktního SUV, které se řadí k nejprodávanějším modelům ingolstadtské automobilky, přináší změny na všech frontách. Vůz s délkou lehce přes 4,5 metru se může pochlubit atletickým designem a vyváženými proporcemi, důležitější jsou však použité technologie. Například poprvé se zde ke slovu dostávají Matrix LED světla s micro LED moduly, což je vysoce propracované řešení, které mělo doposud místo jen ve vozech vyšších tříd. Kromě benzinových motorů je v nabídce i diesel a plug-in hybrid s elektrickým dojezdem až 120 km.

Nissan Leaf: Ujede až 622 km
Nissan Leaf: Ujede až 622 km

Nissan Leaf: Ujede až 622 km

Jeden z významných pionýrů elektromobility se dočkal třetí generace, která jej změnila k nepoznání nejen vizuálně, ale i technicky. Z Leafu se stalo víceméně SUV, které je sice mezigeneračně o něco menší a na délku měří 4,35 metru, avšak z hlediska prostornosti je na tom lépe. Novinka na trh vstupuje s akumulátorem o kapacitě 75 kWh, s nímž díky mimořádné efektivitě pohonu a součiniteli odporu vzduchu pouze cx = 0,25 slibuje ujetí až 622 km. Později bude k dispozici i verze s menší baterií 52 kWh. Na českém trhu se tento model objeví na jaře 2026.

Mercedes-Benz GLC: S technologií EQ
Mercedes-Benz GLC: S technologií EQ

Mercedes-Benz GLC: S technologií EQ

I když Mercedes-Benz spalovací motory zcela nezatratil, nabízí zatím svou novinku GLC výhradně v elektromobilní verzi. A má se čím pochlubit! Spočívá na 800V platformě MB.EA a zatím jediná verze v nabídce GLC 400 4Matic EQ z ní vytěžila 489 koní, které generuje dvojice elektromotorů. SUV má díky tomu dynamické parametry sporťáku – vždyť na stovku zrychlí za 4,3 sekundy. Akumulátor s kapacitou 94 kWh dokáže v kombinaci s efektivitou pohonu zajistit energii pro ujetí až 673 km. GLC je k dispozici i se vzduchovým podvozkem z třídy S či natáčením zadní nápravy.

Mitsubishi Eclipse Cross:  První elektrické SUV
Mitsubishi Eclipse Cross: První elektrické SUV

Mitsubishi Eclipse Cross: První elektrické SUV

I když to ještě nedávno vypadalo, že Mitsubishi vyklidí v Evropě pozice, nakonec je značka poměrně aktivní a dle svých slov vstupuje s čistě elektrickým modelem Eclipse Cross do nové evropské éry. SUV s délkou jen lehce pod 4,5 metru je technicky spřízněno s Renaultem Scenic E-Tech. Zatímco v interiéru jsou si oba vozy hodně podobné, vnější design, kterému Mitsubishi říká Smart Armour, je dostatečně svébytný. Zdrojem energie je baterie s kapacitou 87 kWh, s níž by měl vůz ujet až 635 km. V průběhu roku 2026 přijde i levnější verze s menší baterií.

Alpine A390: Sportovní fastback se třemi motory
Alpine A390: Sportovní fastback se třemi motory

Alpine A390: Sportovní fastback se třemi motory

Značka Alpine spadající pod koncern Renault představila svůj třetí model, který stejně jako menší A290 využívá k pohonu výhradně elektřinu. Po technické stránce těží z platformy AmpR Medium, a k pohonu slouží dokonce tři elektromotory – jeden na přední nápravě a dva (každý pro jedno kolo) na nápravě zadní. Výsledkem by mělo být, že tento crossover by měl zprostředkovávat pocit jako při jízdě se zadokolkou. Základní verze GT má výkon 295 kW, a provedení GTS dokonce 345 kW, takže na stovce je během 3,9 sekundy. Dojezd se pohybuje v rozmezí 520–555 km.

Lynk & Co:  Nová značka na našem trhu
Lynk & Co: Nová značka na našem trhu

Subaru Uncharted: Bezpečné, zábavné a odolné

Také Subaru se ve vývoji nových modelů orientuje stále více na čistě elektrický pohon, čehož je důkazem nové SUV Uncharted. Jeho platforma byla navržena na základě klíčových hodnot Subaru „SAFE.FUN.TOUGH“ (kombinace bezpečnosti, zábavy a odolnosti). Novinka bude nabízena ve třech verzích – s pohonem předních kol jako základní provedení či s prodlouženým dojezdem a s pohonem všech kol. S ohledem na solidní světlou výšku 21 cm může leckoho překvapit i svými terénními schopnostmi, přičemž nezaostává ani dynamikou. Na stovku se totiž dostane za pět sekund.

Honda Prelude e:HEV:  Slavné jméno se vrací!
Honda Prelude e:HEV: Slavné jméno se vrací!

Honda Prelude e:HEV: Slavné jméno se vrací!

Po čtvrtstoletí se na evropské silnice vrací sportovní kupé s legendárním jménem Prelude, což značka prezentuje i jako oslavu více než 25 let vývoje hybridního pohonu. Pod kapotou elegantního vozu, který podvozkově využívá znalosti z mimořádně dobře odladěného Civicu Type R, je fullhybridní technologie kombinující dvoulitrový benzinový motor s dvojicí kompaktních odlehčených elektromotorů. Systémový výkon je 184, takže nejde o ryzího dravcem, ale spíše o kompaktní Gran Turismo určené řidičům, kteří rádi vnímají, co auto dělá.

Lynk & Co:  Nová značka na našem trhu
Lynk & Co: Nová značka na našem trhu

Lynk & Co: Nová značka na našem trhu

S trojicí SUV modelů s plug-in hybridním nebo čistě elektrickým pohonem vstoupila čínská značka Lynk & Co, která je úzce spjata s Volvem, v rámci své evropské expanze i na český trh. Model 01 využívá techniku Volva XC40, model 02 je pak sourozencem Volva XC30 a vrcholem současné nabídky je model 08. Jedná se o SUV s délkou bezmála 4,8 metru s plug-in hybridním pohonem, který má baterii o vysoké kapacitě 39,6 kWh. Díky tomu by mělo auto být schopno ujet na elektřinu až 200 km. Nové modely lze vidět v showroomu společnosti Orbion Cars v Čestlicích u Prahy.