Přihlásit se

SPECIÁL

Pro zrychlení tepu

CUPRA TERRAMAR VZ 1,5 TSI e-HYBRID

Nový model dynamicky se rozvíjející značky Cupra, která de facto převzala štafetu od chřadnoucího Seatu, je na první pohled trochu složitější zařadit. Ke stávajícímu modelu Cupra Formentor totiž v podobě novinky s názvem Terramar přibylo další přikrčené SUV, které je jen zhruba o pět centimetrů delší a z hlediska pohonného ústrojí a s ním spojených jízdních parametrů jsou si oba vozy dost podobné. Terramar nicméně stojí na aktuálním vrcholu nabídky, což si zaslouží minimálně těmi rozměry a třeba i objemem kufru, který činí 642 litrů oproti 450 litrů Formentoru. Při výběru je však nutné mít na zřeteli, že navzdory vnějším rozměrům je Terramar z hlediska vnitřní prostornosti podprůměrný. Je tedy vhodnou volbou pro příznivce výraznějšího atletického designu a sportovního jízdního stylu – než pro ty, kteří u SUV hledají náhradu za MPV.

Testovaný kus v provedení VZ (v nabídce je ještě slabší plug-in s výkonem 150 kW) využíval k pohonu plug-in hybridní technologii, která kombinuje benzinový motor 1,5 TSI s výkonem 130 kW a elektromotor s dalšími 85 kW. Výsledkem je slušná porce systémového výkonu 200 kW (272 k), který se přenáší na přední kola. Ta měla mimochodem občas na vlhké vozovce trochu problém s trakcí při přenášení točivého momentu 400 Nm. Nešlo o nic zásadního, ale trochu citu na plynu bylo potřeba. Použitý plug-in je však jinak velmi pečlivě vyladěný a funguje dobře. Jednak má poměrně velkou baterii s kapacitou 25,8 kWh, přičemž pro čistě elektrickou jízdu je k dispozici 20 kWh. To v praxi stačí na reálný dojezd mezi 60–70 kilometry v čistě elektrickém režimu. Zbylou energii pak auto neplýtvá na další elektrickou jízdu, ale přejde do hybridního módu společně se spalovacím motorem. Tato kombinace znamená, že Terramar vykazuje při plynulé jízdě spotřebu kolem 5,5 l / 100 km, přičemž v městském teritoriu není problém jezdit mezi 4–5 l / 100 km. Dálnice pak znamená, že ze 45litrové nádrže by mělo každých sto kilometrů zmizet zhruba do osmi litrů benzinu.

Jízdně je Terramar, ostatně jako každá Cupra, velmi příjemným parťákem. Tedy hlavně pro ty, kteří preferují sportovnější jízdní vlastnosti. Ne že by byl nekomfortní, ale přece jen má podvozek na větších nerovnostech tendenci více přenášet rázy do interiéru. Tužší nastavení znamená lepší informovanost řidiče o tom, co se děje s podvozkem, stejně tak řízení je přesné a příjemně nastavené pro ten správný „feeling“. Vše završují povedená sportovně tvarovaná sedadla, u nichž bylo docíleno přesně toho kompromisu mezi pevnou oporou a pohodlím na delší cesty. Za volantem se řidič bude prostě cítit skvěle, interiér ho příjemně obklopí, přičemž nabídne i uspokojivé množství odkládacích prostor. Největší radost přináší Terramar v zatáčkovitých pasážích s kvalitním a suchým asfaltem. Tam je opravdu radost jej protahovat vlásenkami, cítit přenos hmotnosti a vnímat, jak precizně podvozek funguje. Pokud neuděláte vyloženou jezdeckou chybu, můžete se na tohle auto fakt spolehnout i při razantním jízdním stylu, kdy potěší i dostatečně dimenzovaná brzdová soustava. K té mám ale bohužel jinou výhradu – kvůli rekuperaci se ani Terramar neubránil poněkud mdlému a hůře dávkovatelnému brzdovému pedálu. Na nejednoznačný pocit při brzdění jsem si zvykal po celou dobu testování, a stejně se nám nepodařilo dokonale se sladit.

Základní cena testovaného provedení činí  1 444 900 Kč, vzhledem k řadě příplatků, z nichž stojí za vypíchnutí zejména kvalitní Matrix LED světla a solidní audiosystém značky Sennheiser, která je mimochodem v automobilové branži docela raritou, se konečná cena vyšplhala na 1 627 900 Kč.
Základní cena testovaného provedení činí 1 444 900 Kč, vzhledem k řadě příplatků, z nichž stojí za vypíchnutí zejména kvalitní Matrix LED světla a solidní audiosystém značky Sennheiser, která je mimochodem v automobilové branži docela raritou, se konečná cena vyšplhala na 1 627 900 Kč.

Motor spolupracuje s šestistupňovou převodovkou DSG s možností řazení pádly pod volantem. Díky podpoře elektromotoru jsou reakce auta dost spontánní, zejména pak ve sportovnějších jízdních režimech, které si lze zvolit, popř. individuálně nastavit. Zvukový projev je spíše umírněnější, přece jen je v tomto ohledu trochu znát, že výchozím zdrojem síly je jen čtyřválec 1,5 litru.

Základní cena testovaného provedení činí 1 444 900 Kč, vzhledem k řadě příplatků, z nichž stojí za vypíchnutí zejména kvalitní Matrix LED světla a solidní audiosystém značky Sennheiser, která je mimochodem v automobilové branži docela raritou, se konečná cena vyšplhala na 1 627 900 Kč.

Výkřik

Cupru Terramar by do svého výběru měli zařadit všichni, kdo hledají sportovně jezdící SUV za akceptovatelnou cenu.

Plusy: fungující hybridní pohon, jízdní vlastnosti, design

Minusy: dávkování brzd, občasné problémy s trakcí, menší prostornost