SPECIÁL
Letošní jubilea
Výjimečné designérské počiny v kombinaci s potěšitelným výkonem automobilový svět naštěstí neopouštějí. Se svými odvážnými počiny, z nichž řada míří do sériové výroby, se chlubí značky napříč různými segmenty i cenovými relacemi. Je logické, že v dnešní době hraje při návrhu designu karoserie prim efektivita, u interiérů je to zase udržitelnost a digitalizace. Hodnoty součinitele odporu vzduchu, kterých některé vozy dosahují, jsou skutečně mimořádné a mají velmi pozitivní vliv na celkovou efektivitu pohonného ústrojí. To je zásadní zejména u elektromobilů, neboť hladké proudění vzduchu přímo souvisí s tolik sledovaným dojezdem.
Jak ukazuje Renault se svým retromodelem vzdávajícím hold legendárním sportovním verzím 80. let minulého století, může být i elektromobilita příslibem velmi zajímavého svezení. Stejně tak impozantní je i počin Aston Martinu, který navzdory trendům doby stále sází na klasiku v podobě vysoce výkonného spalovacího motoru. Tvarů, které určitě zaujmou a zároveň vyvolají kontroverzi, se pak nebojí japonská Honda, zatímco francouzské DS sází u svého vozu na šarm a eleganci. Je tedy potěšující vidět, že navzdory aerodynamickým výpočtům jsou výsledné vozy různorodé a designéři nesklouzávají k unifikaci a nudnosti.
DS N°8: Odvážně vstříc náročné klientele
Značka DS i nadále následuje svoje avantgardní pojetí automobilu, což z ní dělá sympatickou alternativu rozšířenějším prémiovým automobilkám. Její nová vlajková loď s názvem N°8 je opět plná francouzského šarmu, rafinovanosti, elegance a prvotřídního zpracování luxusních materiálů. Vždyť i samotné označení odkazuje na legendární francouzský parfém Chanel. Originálně tvarovaný kříženec fastbacku a SUV s délkou 4,82 metru se chlubí výjimečným součinitelem odporu vzduchu, a to 0,24, který zásadní měrou přispívá k vysoké efektivitě pohonného ústrojí. To je, a dle vyjádření výrobce i bude, výhradně čistě elektrické. Jenže to jsme slyšeli u Stellantisu mnohokrát a nakonec se u daných modelů objevily i spalovací deriváty. Zákazníci mohou volit ze tří verzí pohonu: přední s výkonem 194 kW, přední Long Range s výkonem 209 kW a pohon všech kol s výkonem 279 kW.
Elektromotory berou dle verze elektřinu z akumulátoru o kapacitě buď 74 kWh, nebo 97,2 kWh. Pro verzi Long Range je díky tomu udáván dojezd až 750 km! Reprezentativní vůz se nabízí ve výbavách Pallas a Étoile, přičemž je k dispozici třeba i systém monitorující kvalitu vozovky před autem a v návaznosti na to v reálném čase upravující charakteristiku odpružení. První auta se k zákazníkům dostanou v druhé polovině roku.
Aston Martin Vanquish Volante: Držte si čepice!
Tento roadster bezesporu patří k mistrovským dílům současného automobilového světa. Jedná se o nejrychlejší a nejvýkonnější sériově vyráběný Aston Martin s otevřenou střechou a spolu se svým sourozencem s karoserií kupé je zároveň v současnosti nejrychlejší a nejvýkonnější sériově vyráběný vůz s motorem vpředu. K pohonu slouží dvanáctiválec o objemu 5,2 litru s dvěma turby dosahující výkonu 835 koní. Maximální rychlost činí 345 km/h a na stovku vystřelí za 3,4 sekundy. Díky oficiálnímu zastoupení je možné ho objednat i v Česku.
Škoda Elroq RS: Expozice na Milan Design Week
Originálním způsobem pojala mladoboleslavská automobilka svou prezentaci ve městě módy, v Miláně. Ve spolupráci s umělcem Marcantoniem připravila na 500 m2 zážitkovou stezku s obřími sochami či zavěšenými mraky. Expozice má samozřejmě skrytou symboliku – třeba plameňák zdůrazňuje dynamiku a vyšší světlou výšku vozu, mraky poukazují na lehkost pohybu při dlouhých cestách a mýval znázorňuje schopnost auta vidět ve tmě, neboť jeho oči promítají na LED obrazovku různé krajiny a simulace jízdních scén.
Honda 0 SUV: Předzvěst nové série
Prototyp čistě elektrického SUV střední třídy, který Honda představila na letošním veletrhu CES v Las Vegas, naznačuje, jak by měl vypadat první nový model řady Honda 0 Series. Originálně tvarovaný vůz těží z konceptu štíhlého, lehkého a promyšleného designu, díky čemuž nabízí flexibilní a přehledný interiér s dostatečnou prostorností. Společně s řadou technologií nové generace bude model Honda 0 SUV využívat mimořádně přesný odhad chování a řízení stabilizace. Na trh by se měl tento automobil v sériové podobě dostat v první polovině příštího roku.
Renault 5 Turbo 3E: Legenda v limitované edici
Francouzská značka se pochlubila krásným retrem v podobě nové interpretace legendárních vozů Renault 5 Turbo a Turbo 2 z 80. let. Čistě elektrický „minisupercar“ má minimální poměr délky a šířky 2,01, což z něj dělá supersport v kompaktním balení. Výraznému designu zdatně sekunduje i použitá technika – dva elektromotory poskytují systémový výkon 540 koní, na stovku auto zrychlí za 3,5 sekundy a zvládne i několik ostrých kol rychlostí až 270 km/h. Na silnice se tento exkluzivní model dostane v roce 2027 v omezeném počtu 1980 vozidel.
Právě čtete ...