SPECIÁL
V Česku si zatím žijeme v ráji
Také uplynulý půlrok přinesl do automobilového světa řadu zajímavých novinek z nejrůznějších segmentů i s rozličnými typy pohonu. Kdo by čekal, že vše nové bude jen čistě elektrické, mýlil by se. Naopak je patrné, že navzdory vnějšímu legislativnímu tlaku na čistou elektromobilitu upravuje čím dál více automobilek své modelové portfolio s ohledem na to, po čem je skutečně majoritní poptávka. Mezi novinkami tak najdeme i auta, pod jejichž kapotou i nadále vrní turbodiesely či benzinové motory a svou karoserií, variabilitou i praktičností vycházejí vstříc potřebám zákazníků stejně, jako tomu bylo dříve.
Na druhou stranu to však ani náhodou neznamená, že by se na elektrické vozy zapomnělo. I u tohoto typu pohonu vidíme pestrou škálu novinek, která pokrývá prostor od ryze městských malých vozítek přes auta normálních velikostí, sporťáky až po luxusní vozy, u nichž zákazník na nějakou tu korunu moc nehledí. Zájemci o nové auto tak mají momentálně skutečně svobodnou volbu a velmi široký výběr, i když nelze nevidět, že počet variant motorů a jejich kombinace s výbavami či převodovkami je u většiny modelů o poznání chudší, než tomu bývalo ještě před pěti deseti lety.
Volvo ES90: Kříženec stylů s pohonem na elektřinu
Dalším příspěvkem švédské automobilky Volvo k jejím plánům na kompletní přechod na elektřinu je představení zcela nového luxusního modelu s označením ES90. Po designové stránce následuje styl modelu EX90, ale v tomto případě jde o zajímavého křížence sedanu, liftbacku a SUV. V interiéru, který vytváří vysoce luxusní dojem ve skandinávském pojetí, je dominantou na výšku usazený centrální displej infotainmentu o úhlopříčce 14,5 palce, který pracuje na bázi Googlu. Volvo u tohoto modelu poprvé použilo 800voltovou architekturu, která umožňuje dosáhnout nabíjecího výkonu až 300 kW.
Zatím je v nabídce pouze jedno provedení Single Motor Extended Range, které má výkon 333 koní, baterii s kapacitou 88 kWh a z toho pramenící dojezd až 650 km. Příští rok by měly nabídku rozšířit i silnější verze, popř. provedení s pohonem všech kol, která by měla disponovat ještě větším akumulátorem s kapacitou 102 kWh. Vrcholným provedením je Performance s výkonem 680 koní, která pětimetrový vůz vystřelí z klidu na stovku za 4 sekundy. Zacílení vozu odpovídá i jeho cenovka, která činí 1,77 milionu Kč v případě základní verze Core a šplhá až ke 2,1 milionu ve výbavě Ultra.
Popiska: Na výšku orientovaný velký displej je už pro modely Volvo charakteristický. Zde má úhlopříčku 14,5 palce.
MG Cyberster: Sporťák i pro české zákazníky
Kromě nového MG HS PHEV začal hned zkraje roku v České republice i prodej dlouho očekávaného čistě elektrického sportovního vozu Cyberster. Atraktivní design zaujme hlavně nahoru výklopnými dveřmi, interiéru pak vévodí rozměrné displeje. V základní verzi Trophy s výkonem 340 koní a pohonem zadních kol vyjde Cyberster na 1,65 milionu, za silnější verzi 510 koní se čtyřkolkou se připlácí 120 tisíc korun. Obě verze mají akumulátor o kapacitě 74,4 kWh, což v případě zadokolky znamená dojezd kolem 500 km.
Audi A6 Avant: Stále i s šestiválcem
Ingolstadtská automobilka se po zmatcích, které způsobila snahou o změnu značení svých modelů, zase vrací k osvědčenému schématu a dělá jedině dobře. Její nosný model a vrcholné kombi tak i v nové generaci nese jméno A6 Avant. Elegantně střižený kombík nabízí vzduchové odpružení, řízení obou náprav či sportovní diferenciál a v Česku se bude prodávat výhradně jako čtyřkolka Quattro. K pohonu bude sloužit buď turbodiesel 2.0 TDI, nebo benzinový třílitrový šestiválec, přičemž oba motory využívají technologii MHEV plus.
Citroën C3: Elektřina, hybrid i spalovák
Malý francouzský hatchback vstoupil na český trh koncem ledna, a to se třemi typy pohonu. Základem je benzinový agregát 1,2 litru (74 kW), nad ním stojí jeho mildhybridní verze (75 kW) a nechybí ani čistě elektrické provedení ë-C3 s výkonem 83 kW, které se s cenou 589 tisíc Kč řadí mezi nejlevnější elektromobily na našem trhu. V létě by pak měla dorazit ještě levnější verze s nižším výkonem a menší kapacitou baterie. Ceny jsou atraktivní i u spalovací verze, která stojí 390 tisíc Kč, přitom má v základu klimatizaci i parkovací senzory.
Mitsubishi Outlander PHEV: Cestou k luxusu
Nové velké SUV s délkou přes 4,7 metru dorazilo na český trh a pojetím interiéru viditelně sází na luxusní notu. K pohonu je k dispozici sice jen jeden agregát, a to plug-in hybrid kombinující 2,4litrový atmosférický čtyřválec s dvěma elektromotory (systémový výkon 306 k), ale lze si vybrat z pěti výbav. Baterie o kapacitě 22,7 kWh umožňuje dojezd až 100 km čistě na elektřinu. Sympatickou inovací je větší nádrž, která má nyní objem 53 litrů, což vozu zajišťuje solidní akční rádius. Výchozí cenovka je necelých 1,3 milionu, nejvyšší výbava Instyle+ přijde na téměř 1,6 milionu korun.
Mazda 6e: S čínskou technikou
Velký sedan, který designově i koncepčně navazuje na oblíbenou řadu 6, technicky vychází z čínského modelu Changan EPA1 a chce bodovat svým luxusním zpracováním a výbavou. V Evropě se bude nabízet výhradně jako čistý elektromobil se zadním pohonem. Slabší varianta s výkonem 244 koní má větší akumulátor o kapacitě 80 kWh (dojezd 552 km), silnější provedení s výkonem 258 koní má menší kapacitu baterie 68,8 kWh a dojezd 479 km. Základní, avšak velmi bohatá výbava Takumi stojí 1 069 900 Kč a nechybí v ní 19palcová kola, tepelné čerpadlo či střešní okno.
Subaru Outback: Do Evropy až později
Na newyorském autosalonu ukázalo Subaru novou generaci modelu Outback, který už přes tři dekády sklízí úspěch po celém světě. Vzhledově nezapře příbuznost s Foresterem, takže působí velmi robustně a hranatě. Světlou výšku si stále drží na hodnotě 220 mm, což je příslibem solidní průchodnosti terénem. Technika se mezigeneračně dočkala lehkého odladění, nabídka motorů určených pro USA je shodná s předchozím modelem – čtyřválcový boxer 2,5 nebo 2,4 turbo. Do Evropy se Outback snad dostane, byť se zpožděním.
Hyundai Ioniq 9: SUV se třemi řadami sedadel
Korejská automobilka představila vrcholný model řady Ioniq, který k označení přidává číslici 9. Jedná se o velké, čistě elektrické SUV se třemi řadami sedadel, a jak jsme zvyklí, s velmi expresivním designem. Velkorysý vnitřní prostor, který umožňuje šesti- nebo sedmimístnou konfiguraci, těží z rozvoru 3130 mm, což je nejvíce ze všech modelů značky Hyundai. Sada akumulátorů s kapacitou 110,3 kWh umožňuje dojezd až 620 km. Vůz se nabízí buď s pohonem zadní nápravy, nebo jako čtyřkolka. Vrcholná verze Performance zrychlí na stovku za 5,2 sekundy.
Peugeot Landtrek: Pick-up do těžkých podmínek
I francouzský Peugeot vyrábí robustní pick-up, ten je ale určen pro regiony Afriky, Blízkého východu a Jižní Ameriky. Landtrek je poháněn zcela novým turbodieselem Multijet o objemu 2,2 litru s výkonem 200 koní a o přenos sil se stará buď šestistupňový manuál, nebo osmistupňový automat. Po stránce designu vůz přebírá novou identitu značky Peugeot, což přináší nezvyklý kontrast uhlazených elegantních linií použitých u užitkového vozu této kategorie. Landtrek nabízí tři základní konfigurace – šasi kabina, jednoduchá kabina, dvojitá kabina.
Kia EV4: Sedan i hatchback
V rámci rozšiřování portfolia čistě elektrických vozů představila Kia model EV4, který bude dostupný ve dvou karosářských variantách. Zatímco sedan bude mít délku přes 4,7 metru, hatchback bude s délkou 4,4 metru spadat do nižší střední třídy. U obou provedení bude na výběr ze dvou baterií (58,3 nebo 81,4 kWh), přičemž výkon elektromotoru bude ve šech konfiguracích stejný, a to 150 kW. Model EV4 disponuje technologiemi V2L s výkonem až 3,6 kW i V2G pro zpětnou dodávku elektřiny zpět do rozvodné sítě. Do Česka tento model dorazí ve třetím kvartálu letošního roku.
Nissan evolvAD: Úspěšný autonomní projekt
Už od roku 2017 rozvíjí Nissan svůj projekt autonomní jízdy, ke kterému v jeho třetí fázi nesoucí jméno evolvAD vedly dva předchozí stupně HumanDrive a ServCity. Aktuální vyladění umožňuje zcela autonomní svižnou jízdu jak po okreskách, tak ve městě a Nissan ve spolupráci s vybranými partnery rovněž testuje a rozvíjí vzájemnou komunikaci mezi vozem a infrastrukturou nebo dalšími auty. Prototyp postavený na elektrickém modelu Leaf je vybaven kromě jiného 15 kamerami, několika lidarovými senzory a šesti výpočetními jednotkami.
Mercedes-Benz CLA: Nejchytřejší v historii
Prémiová značka ze Stuttgartu představila novou generaci svého nejmenšího sedanu, která se však zároveň vyznačuje řadou prvenství. Je kupříkladu prvním modelem, který využívá zcela nový interně vyvinutý operační systém MB.OS a rozšířený systém umělé inteligence umožňuje propojení každého vozu se superpočítačem spojeným s Mercedes-Benz Intelligent Cloud. Zatím se novinka představila jako elektromobil, ale počítá se i s hybridní motorizací s čtyřválcem 1,5 litru. Stejně tak by měla později přijít i praktičtější karosářská verze Shooting Brake.
VW ID. EVERY1: Opravdu elektromobil pro všechny?
Už delší dobu se mluví o „lidovém“ elektromobilu od Volkswagenu, který by měl pomoci prolomit psychologické i finanční bariéry a zpřístupnit tento pohon širokým masám. To, jestli se to podaří, teprve uvidíme, zatím se můžeme seznámit s konceptem, který naznačuje, jak bude vypadat sériová verze ideového nástupce modelu Up!. Vůz bude mít délku 3,88 metru, kufr s objemem 305 litrů a výrobce slibuje dojezd zhruba 250 km. Bohužel však na trh přijde až v roce 2027, zatímco příští rok VW představí o něco málo dražší elektrický model VW ID. 2all.
Škoda Enyaq: Inovace a design Modern Solid
Mladoboleslavská automobilka výrazně modernizovala svůj čistě elektrický model Enyaq, který má viditelné designové změny i řadu technických a technologických vylepšení. Nabízí se ve třech výkonových verzích (od 150 do 210 kW) a s dvěma trakčními akumulátory s využitelnou kapacitou 59 nebo 77 kWh. Elektromobil nově umožňuje nabíjení výkonem až 175 kW a poprvé se u něj objevuje možnost obousměrného nabíjení. Verze 85 Coupé, která má součinitel odporu vzduchu pouze 0,225, vykazuje dle WLTP dojezd až 591 km. Základní cena lehce převyšuje milion korun.
Toyota C-HR+: Elektrická SUV ofenziva začala
S novým čistě elektrickým modelem s karoserií SUV-kupé si Toyota v Evropě brousí zuby na populární B-segment. Symbol + v označení reprezentuje dodatečnou variabilitu, praktičnost a výjimečnost elektrického pohonu. Zákazníci budou moci od konce letošního roku volit mezi dvěma akumulátory (57,7 a 77 kWh) stejně jako mezi pohonem předních nebo všech kol. Právě verze 4 x 4 bude jedním z nejvýkonnějších modelů evropského portfolia Toyoty, když s výkonem 343 koní zvládne zrychlit na stovku za 5,2 sekundy. Odpovídajícím způsobem by měl být naladěn i podvozek.
Kamery Konica Minolta: Nahrazují požární hlásiče
Společnost Konica Minolta vyvinula kamerové řešení, které získalo jako jediné na světě certifikaci pro požární hlásič a jež najde uplatnění mimo jiné i při sledování parkovišť či čerpacích stanic. Termokamery s umělou inteligencí totiž dokážou detekovat i nepatrnou změnu teploty, a rozpoznat tak riziko požáru ještě předtím, než vůbec vznikne. Kromě toho umělá inteligence eliminuje falešné poplachy, a tedy i případné zbytečné výjezdy hasičů. Citlivé senzory dokážou rozpoznat například i hořící zapalovač nebo nárůst teploty o pouhé dvě desetiny stupně.
Jaecoo J7: Čínský luxus do terénu
Značka Jaecoo, která vznikla teprve v roce 2023, spadá do čínského koncernu Chery a společně se sesterskou značkou Omoda vstoupila počátkem jara na český trh. Model J7 je 4,5 metru dlouhé SUV, které zejména zadní částí připomíná Range-Rover a jeho design je celkově hodně výrazný. Má světlou výšku 20 cm, což je docela slušná hodnota. K pohonu slouží benzinový motor 1,6 litru s výkonem 108 kW nebo jako plug-in hybrid s celkovým výkonem 255 kW, který dokáže čistě na elektřinu ujet vzdálenost až 88 km, přičemž celkový akční rádius výrobce uvádí úctyhodných 1200 km.
Právě čtete ...