SPECIÁL
Radikální řez
Nová generace Mini Countryman se poprvé dočkala i čistě elektrického pohonu, a to hned ve dvou verzích. Nám se do testu dostala ta vrcholná s označením SE All4. Její výkon je 313 koní a poháněna jsou všechna čtyři kola. Už na první pohled překvapí svými rozměry – na délku měří 4,43 metru, což je dokonce o pár centimetrů víc než třeba Škoda Karoq, kufr má objem 436 litrů. Nárůst rozměrů je citelný i uvnitř, kde se sice podařilo zachovat „mini“ atmosféru, ale reálně je nabídka prostoru i variability (například zadní sedačky dělené 40 : 20 : 40) docela slušná.
Vůz se trefuje do žádaného segmentu městských crossoverů, které však v určité míře zvládnou uspokojit i rodinné potřeby a případně cestování na delší vzdálenost. To ovšem v případě čistě elektrické verze, jež čerpá energii z akumulátoru o využitelné kapacitě 64,6 kWh, naráží na známé limity elektromobilů. Podle WLTP slibuje tato verze ujet na jedno nabití 433 kilometrů, realita se při předpisové jízdě pohybuje kolem 350 km, a pokud se necháte trochu unést výkonem, klesá dojezd i citelně pod 300 km. Na jednu stranu je takový akční rádius zcela dostatečný pro příměstský provoz, pokud si ale na víkend chcete zajet trochu dále, pravděpodobně budete v cílové destinaci nuceni nabíjet, přičemž maximální dobíjecí výkon je 130 kW. Nám se však během testu přes hranici 100 kW nepodařilo dostat, spíš jsme se pohybovali kolem 80 kW, takže nabíjení neběželo moc rychle. Palubní nabíječka má standardně 11 kW, v případě testovaného vozu zvládla za příplatek 22 kW. A když už jsme u těchto hodnot, podívejme se na spotřebu. Ve městě či při vyloženě plynulé jízdě se lze pohybovat kolem 16 –17 kWh na 100 km, častěji ale budete mít průměr oscilující kolem 20 kWh na 100 km, což není žádný zázrak.
Velmi pozitivní však je, že na dnešní poměry nabízí Mini Countryman stále velmi zábavné svezení. Podvozek je příjemně tuhý, solidně filtruje nerovnosti, přitom umožňuje agilnější svezení. Jasně, dvoutunová pohotovostní hmotnost úplné lehkosti nepomáhá, ale zejména na suché vozovce se radost z jízdy dostaví, a to i díky komunikativnímu řízení a příjemně padnoucímu volantu. Dynamika je samozřejmě umocněna spontánností elektrického pohonu a zejména po stisku tlačítka Boost pod volantem je zátah během následujících 10 sekund opravdu masivní. To, že je Mini hravé, dokazuje i na zcela jiné frontě, když se nejrůznějšími zvukovými i vizuálními efekty snaží zaujmout zřejmě mladší publikum. Očekávejte tedy různé jingly, blikání, efekty a zvuky, přičemž zejména ten doprovázející zrychlení připomíná film Četník a mimozemšťané. Snad už je to moc velký cirkus a příliš velké tlačení na pilu efektů, ale v konečném důsledku se při jízdě budete usmívat, byť drobátko ironicky.
Raději bychom měli pod volantem třeba pádlo pro nastavení úrovně rekuperace – takhle se musíte spokojit s automatickou predikcí vozu (někdy funguje bezvadně, jindy až příliš horlivě) či skutečně intenzivní rekuperací v režimu B, která nemusí být každému příjemná. U testovaného vozu dost překvapilo poměrně časté povrzávání podvozku při rozjezdu či zastavování, čehož si všimla i posádka. Hračičky potěší i možnost volit si z nabídky režimů Mini Experience Modes (od Green až po Timeless), které promění velký středový kruhový displej nejen vizuálně, ale i informačně. Mimochodem, displej má opravdu skvělé rozlišení a je radost dívat se na něj. S ovládáním už to místy trochu vázne, třeba ikona pro vyhřívání sedaček a volantu je hodně titěrná a za jízdy téměř netrefitelná.
Základní cenovka Mini Countryman SE All4 je 1 183 000 korun. V případě testovaného kusu ji zvedl jak paket John Cooper Works, který auto vizuálně hodně zatraktivní zvenku i zevnitř, tak obsáhlý paket XL za víc než 230 tisíc Kč. Výsledkem je pěkné auto v ceně přes 1,5 milionu s potenciálem oslovit ty, kteří chtějí atraktivní vůz od sympatické značky, jejž však budou využívat nejčastěji jen na pojížďky kolem domu a ve městě.
Plusy:
Agilní jízdní vlastnosti, design, praktičnost.
Minusy:
Dílčí ergonomické nedostatky, omezenější dojezd, jen dva režimy rekuperace.
Právě čtete ...