Přihlásit se

SPECIÁL

SUV stále v kurzu

Mezi novinkami převažují modely právě z této kategorie

Říjnový pařížský autosalon přinesl automobilovým příznivcům řadu zajímavých novinek, byť jeho někdejší sláva zůstala v nedohlednu. Ani zdaleka se zde totiž neprezentovaly všechny značky a nešlo si nevšimnout, že jej v hojné míře využily čínské automobilky, aby „domácím“ výrobcům ukázaly svá silná ramena. Teprve čas ukáže, nakolik budou jejich produkty v Evropě akceptovány trhem, ale jedno je jasné už teď – automobilový sektor se hodně změní. Co se ale zatím nemění, jsou preference zákazníků, co se stylu auta týká. Stále totiž jasně vládnou SUV a crossovery, a to v nejrůznějších velikostech.

Škoda Elroq
Škoda Elroq

Tuto skutečnost odráží i náš podzimní přehled těch nejzajímavějších automobilových novinek. Zatímco prioritní segment je trhem daný, z hlediska pohonu jako by se nová auta stále hledala a ani zdaleka nelze říci, že každé nové auto je dnes automaticky čistým elektromobilem. Skoro naopak – třeba Volvo navzdory svým přechozím plánům, jež sázely jen na elektřinu, znovu zmodernizovalo svou populární stálici v podobě velkého modelu XC90 se spalovacím motorem. Těžko se totiž odolává realitě trhu a nikdo nechce vidět svoje pracně získané zákazníky odcházející ke konkurenci jen proto, že tam z hlediska pohonu najdou to, co chtějí.

Interiér je víceméně shodný s modelem Enyaq, před řidičem je tedy pouze malý pětipalcový displej.
Interiér je víceméně shodný s modelem Enyaq, před řidičem je tedy pouze malý pětipalcový displej.

Škoda Elroq, první auto s designem Modern Solid

Mladoboleslavská automobilka počátkem října v Praze představila svůj druhý elektromobil. Model Elroq je menším sourozencem Enyaqu, s nímž sdílí maximum možné techniky, zároveň je prvním autem značky Škoda, které se představuje v novém designérském jazyce Modern Solid. Velikostně má nejblíž modelu Karoq, který v nabídce zastává alternativu s konvenčním pohonem. Elektrický Elroq s délkou 4,48 m využívá platformu MEB a v nabídce bude ve verzích 50, 60, 85 a 85x, přičemž číselné označení zhruba koresponduje s kapacitou akumulátoru a písmenko „x“ značí pohon všech kol namísto standardního zadního pohonu. Obě verze s nižší kapacitou baterie mají maximální rychlost 160 km/h a dojezd základního provedení by měl být podle WLTP 370 km, naopak verze 85 by měla zvládnout přes 560 km na jedno nabití. Vrcholné provedení lze dobíjet výkonem až 175 kW, základní verze umí jen 145 kW. Kufr modelu Elroq má objem 470 litrů, sklopením zadních sedadel ho lze zvětšit až na 1580 litrů. Novinku, od níž si Škodovka slibuje zvýšení zájmu o elektromobily, už lze objednávat – v základu stojí 799 tisíc Kč, avšak chybí jí (kromě jiného) například tepelné čerpadlo, takže vhodně vybavené vozy pak svou cenou překročí i milion korun.

MG HS
MG HS

MG HS, novinka s atraktivní cenovkou

V polovině roku odhalila britsko-čínská značka MG při příležitosti Festivalu rychlosti v Goodwoodu novou generaci svého SUV modelu HS. V září se tato novinka s délkou 4,64 metru dostala i na český trh, a to se základní cenovkou 669 900 Kč (výbava Emotion). K pohonu zatím slouží pouze benzinový motor 1,5 TGI (170 k) kombinovaný buď s manuální, či automatickou převodovkou, vždy však s předním pohonem. Do budoucna se můžeme těšit i na plug-in s dojezdem čistě na elektřinu až 120 km. Kufr má slušný objem 507 litrů.

Cupra Terramar
Cupra Terramar

Cupra Terramar na sportovní notu

Značka Cupra rozšiřuje svoje modelové portfolio o třetí model vlastního vývoje. Jde o SUV, které stojí na sportovně vyladěné (mj. agresivnější odklon kol, o 100 mm snížený podvozek) platformě MQB evo. K pohonu slouží výhradně benzinové motory – od základního mild-hybridu 1,5 eTSI (150 k) přes dvoulitry TSI (204, popřípadě 265 k) až po plug-in hybrid ve dvou výkonech 204 a 272 koní. Všechny agregáty jsou kombinovány s převodovkou DSG, pro některé verze je k dispozici pohon všech kol. Novinka zároveň naplno představuje nový designérský směr značky se žraločí přídí.

Volvo XC90
Volvo XC90

Volvo XC90: úspěšný příběh pokračuje

Ani po deseti letech se oblíbené velké SUV nechystá do důchodu. Naopak. Volvo v reakci na situaci na trhu pozměnilo plány a připravilo pro svůj spalovací model facelift, který by mu měl zajistit atraktivitu i pro následující období. K pohonu slouží výhradně benzinové motory – buď základní B5 AWD (250 k), nebo plug-in hybrid T8 AWD (310 k). Došlo rovněž k osvěžení designu jak zvenku, tak uvnitř a integraci nejnovějších asistenčních a bezpečnostních systémů. Modernizovaný model lze již objednávat i u nás, základní cena je těsně pod dvěma miliony korun.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai

Nissan Qashqai s faceliftem a sympatickou cenou

Pro Nissan stěžejní model evropského trhu prošel modernizací a spolu s příznivou cenou (od 599 990 Kč) bude mít za úkol pomoci značce zpět na výsluní. Má k tomu veškeré předpoklady – atraktivní design, zajímavé pohonné jednotky, dobrou výbavu a příjemné jízdní vlastnosti. K pohonu slouží přeplňovaný motor 1,3 litru (140, popřípadě 158 k) nebo zajímavě řešený full-hybrid e-Power (190 k), u něhož spalovací motor slouží pouze jako generátor elektřiny pro elektromotor. Do výbavy přibyla například 360° parkovací kamera, tlustší skla či sportovní výbava N-Design.

Peugeot E-3008
Peugeot E-3008

Peugeot E-3008: nejdelší dojezd mezi SUV

S baterií made in France z gigafactory ACC v Douvrinu, která má kapacitu 96,9 kWh nyní ujede model E-3008 230 Long Range na jedno nabití až 700 km, což z něj činí auto s nejdelším dojezdem mezi elektrickými SUV. Vůz vybavený novým elektromotorem o výkonu 230 k lze dobíjet výkonem až 160 kW. Stejný akumulátor, který je o 15 mm vyšší, avšak nikterak nemění praktičnost interiéru, je použitý i v modelu E-5008 230 Long Range. U většího SUV zajišťuje dojezd až 668 km. Obě verze jsou nově vybaveny systémem předehřívání baterie, který optimalizuje dobu nabíjení.

Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda

Fiat Grande Panda má zálusk i na USA

Těsně pod čtyři metry na délku měří novinka, která by měla pomoci oživit prodeje značky Fiat. Vůz bude v nabídce jak s mildhybridním pohonem, tak jako elektromobil s akumulátorem o kapacitě 44 kWh a výkonem motoru 83 kW. Auto, které využívá techniku koncernu Stellantis, by mělo ujet až 320 km. Jak už je u modelu Panda zvykem, design sází na hravou notu, a to nejen zvenku, ale i v interiéru, který tvoří výrazné oválné prvky. Ty jsou inspirovány testovacím okruhem na střeše továrny v Lingottu. Fiat chce podle všeho uvést Grande Pandu i na trh v USA.

Audi Q5
Audi Q5

Audi Q5: nechybí ani šestiválec

Oblíbené SUV se dočkalo své třetí generace, která i nadále využívá k pohonu spalovací motory, a to jak benzinové, tak naftové. Agregáty využívají mildhybridní technologii a v nabídce nebude chybět ani plug-in hybrid. Už základní motor 2.0 TFSI má výkon přes 200 koní. Identicky výkonný je i agregát 2.0 TDI. Vrcholem nabídky je provedení SQ5, které má pod kapotou přeplňovaný benzinový šestiválec TFSI s výkonem 367 koní. Všechny modely mají sedmistupňový automat, většina verzí disponuje i standardním pohonem všech kol quattro.

Dacia Bigster
Dacia Bigster

Dacia Bigster bez nafty, nikoli bez LPG

Úspěšný příběh rumunské značky pokračuje představením velkého SUV s názvem Bigster, které v mnoha ohledech předčilo očekávání. Vůz s délkou 4,57 metru má svébytný design, z něhož čiší robustnost. Interiér je navržen výhradně jako pětimístný s kufrem o objemu 667 litrů. K pohonu jsou určeny elektrifikované motory TCe, nechybí ani hybridní systém HYBRID 155 a prodejním hitem by mohla být tovární úprava na LPG. Nezapomnělo se ani na pohon všech kol či vybrané moderní výbavové prvky, nechybí třeba bezdrátové nabíjení telefonu.

BMW X3
BMW X3

BMW X3 má ledvinky plné senzorů

Populární SUV z Mnichova se představuje v novém designérském stylu s obrovskými ledvinkami. Jejich rozměr prý nemá jen stylistický důvod, ale získaný prostor posloužil k integraci radarů a dalších bezpečnostních senzorů, jakož i aktivních lamel. Auto měří na délku 4,75 m (+ 34 mm) a v nabídce motorizací jsou čtyři elektrifikované agregáty – dva mildhybridní benzinové (včetně šestiválce s výkonem 398 k), jeden mildhybridní vznětový a nakonec i dobíjecí plug-in hybrid. Všechny verze mají pohon 4x4 a osmistupňový automat Steptronic od výrobce ZF.

Subaru Forester
Subaru Forester

Subaru Forester aneb Dočkala se i Evropa

Poté, co byla v pořadí již šestá generace robustního modelu v roce 2023 představena v USA, přijíždí novinka i na evropský trh v modifikované specifikaci s řadou inovací. K pohonu slouží vylepšený mild-hybrid e-BOXER kombinující atmosférický dvoulitr s malým elektromotorem. Samozřejmostí je pohon všech kol, karoserie je nyní tužší o 10 %, asistenční systém EyeSight s pěti novými funkcemi má za sebou upgrade a zdokonalen byl i systém X-MODE. Forester má rovněž přepracovaný design exteriéru a interiéru. Kufr nabízí objem 508 litrů.

VW Tayron
VW Tayron

VW Tayron jako konkurent Kodiaqu

Důležitost velkých SUV si uvědomují i u Volkswagenu, a tak nástupce modelu Tiguan Allspace přichází se zcela samostatným jménem jako nová modelová řada. Tayron je technicky spřízněný s Kodiaqem, může mít na přání třetí řadu sedadel a na délku měří 4,77 metru. Objem kufru pětimístného provedení je 885 litrů. Nabídka motorů je identická s Tiguanem a o něco širší než u Kodiaqu, oproti kterému Tayron nemá tolik praktických vychytávek, ale sází víc na styl a komfort. Do Česka by se měla tato novinka dostat v březnu příštího roku.

Mazda CX-80
Mazda CX-80

Mazda CX-80, vlajková loď s naftovým šestiválcem

Vrchol nabídky japonské automobilky nově zaujímá model CX-80, který technicky vychází z modelu CX-60, avšak s prodlouženým rozvorem o značných 25 cm. Bezmála pětimetrové SUV pohání buď mohutný řadový šestiválcový turbodiesel 3,3 litru (254 k / 550 Nm), nebo plug-in hybrid kombinující dvouapůllitrový čtyřválec s elektromotorem na zadní nápravě s celkovým výkonem 327 k. Interiér může být buď šestimístný, nebo sedmimístný, přičemž kufr má základní objem 687 litrů. Základní cena za plug-in i diesel se pohybuje kolem 1,4 milionu korun.