SPECIÁL
Vrchol konstruktérského umu
Na jednu stranu je design současných vozů přísně limitován aerodynamikou a efektivitou, takže není snadné se zásadně odlišit od konkurence. O to víc se pak designéři snaží „vyřádit“ v momentech, kdy od svého vedení dostanou zelenou pro návrh nového konceptu či studie. Jakkoli musí i v takovém případě jejich představa reflektovat reálný základ a technické možnosti, je volnost jejich myšlení o několik úrovní jinde, což je při pohledu na jejich výsledky každému hned patrné.
Každý, komu nejsou automobily úplně lhostejné, si přeje, aby se aspoň něco z jejich nápadů, když už ne všechno, dostalo do sériové výroby. Byť takové přání většinou vypadá jako utopie, na některých případech se ukazuje, že příznivá odezva publika může i relativně konzervativní management značky rozhoupat k tomu, že se původně zamýšlený koncept nakonec dostane k zákazníkům v podobě téměř nezměněné. A jeden takový najdete i v našem podzimním přehledu toho nejzajímavějšího, co se událo za dveřmi designérských studií a oddělení různých automobilových výrobců. Nechybějí předobrazy supersportů, oslava historie, čistá radost z jízdy ani speciální edice.
Designérské týmy značky DS pravidelně pracují na moderním zpracování odkazu historických vozů DS a SM a v září se na soutěžní přehlídce Chantilly Arts & Elegance pochlubily úchvatnou studií SM Tribute, která je zpracována tak, jako by se model SM v průběhu posledních pěti desetiletí dále vyvíjel. Thierry Metroz, šéfdesignér DS Automobiles, totiž na základě odezvy příznivců značky tvrdí: „Prvním vzkazem od naší komunity bylo, že velmi lpí na ikonických modelech z naší historie. Druhým pak, že si nepřeje, abychom původní design překroutili.“ Kultovní model SM, který se zrodil na počátku 70. let, představoval tehdejší vrchol francouzské automobilové inovace a přesně v jeho stopách nyní pokračuje designérská studie. I ona svou siluetou zvýrazňuje lehkost evokující dynamiku a efektivitu. Propojení obou modelů je nejvíce patrné v ikonické přední části s dlouhou kapotou a krytem světlometů. Moderní interpretace historického předobrazu se snaží zachovat i původní proporce – s délkou 494 cm je jen o 3 cm delší a téměř stejně vysoká. Liší se v šířce, která dosahuje 198 cm (+ 14 cm).
Normální smrtelník se až diví, co všechno jsou schopni si zpovykaní boháči navymýšlet. Fakt ale je, že pokud mají vkus, je výsledné dílo hodno obdivu. Přesně to je případ elektrického modelu Spectre, který si nechal nejmenovaný Američan upravit do unikátu s označením Lunaflair. Inspirací pro něj byl halový jev za svitu Měsíce, kdy se světlo láme na krystalcích ledu v oblacích typu cirrus. Že tomu moc nerozumíte? Tak vězte, že jde o jakousi měsíční duhu zrcadlící se v holograficky pojatém laku karoserie, který se vyvíjel rok.
Renault byl na podzim hodně kreativní a plodný. Jedním z jeho počinů je i koncept rodinného vozu, o němž značka tvrdí, že dokáže během svého životního cyklu snížit emise CO2 o 90 % v porovnání s dnešními srovnatelnými modely. Nejde pouze o pohon, ale i o aerodynamický tvar, proces výroby a použité materiály. Vůz je elektromobilem s 40kWh baterií umožňující externí dobíjení, ale má i prodlužovač dojezdu v podobě vodíkového palivového článku. Stačí tedy dvě pětiminutové přestávky a auto by mělo ujet 1000 km.
Ostře řezaný design rodinného SUV je sice hodně futuristický, podle dostupných informací však není moc vzdálený sériové výrobě. Koncept Citroënu ukazuje možnou budoucnost značky v segmentu C-SUV. Vůz stojí na platformě STLA Medium koncernu Stellantis, která našla u Citroënu uplatnění vůbec poprvé, takže může využívat spalovací, hybridní i čistě elektrický pohon. Navzdory větším rozměrům (délka 4,65 metru) a hranatým tvarům by měl nový vůz dosáhnout lepší dynamiky. V sériové podobě bychom se ho měli dočkat už příští rok.
V dílnách Škoda Motorsport si vzali do díla elektrický Enyaq Coupé RS a vyladili ho do podoby pěkně ostrého závodního speciálu. Díky odtučňovací kúře a použití inovativních materiálů včetně tzv. biokompozitů je hmotnost vozu o 316 kg nižší než u sériové verze. Má řadu ryze závodních komponentů, třeba karbon-keramické kotoučové brzdy s desetipístkovými třmeny, závodní sedadla se šestibodovými bezpečnostními pásy či bezpečnostní rám. Na stovku zrychlí pod pět sekund a slouží hlavně jako zdroj zkušeností pro budoucí aktivity značky v motorsportu.
Když se letos v květnu na přehlídce elegance Villa d’Este u jezera Como ukázal veřejnosti nádherný koncept otevřeného roadsteru s označením Skytop, přitáhl tolik pozornosti a vyvolal tolik nadšených reakcí, že se mnichovská automobilka rozhodla uvést jej na trh v limitované 50kusové edici. Vůz s nasazovací dvoudílnou střechou svým pojetím vzdává hold ikonickým historickým modelům 507 a Z8, pod kapotou má osmiválec o objemu 4,4 litru s dvěma turby a s výkonem 460 kW. Elegantní sportovně střižený vůz zaujme kromě jiného velmi tenkými předními i zadními světly.
Mercedes se už nějakou dobu netají tím, že chystá řadu exkluzivních, až sběratelských modelů pro nejmohovitější a nejváženější klientelu pod názvem Mythos. Prvním vozem z této řady je PureSpeed vycházející z modelu SL, avšak upravený pouze pro dvě osoby. Debut si odbyl v Monaku před Velkou cenou Monte Carla. Auto totiž nezapře inspiraci formulí 1 – výrazným prvkem je třeba bezpečnostní rám Halo za sedadly řidiče a spolujezdce nebo četné aerodynamické prvky z uhlíkových vláken. Také červený lak je vzpomínkou, a to na vítězství Mercedesu na Targa Florio 1924.
Inspiraci ve vzácném drahokamu tentokrát hledalo oddělení Porsche Sonderwunsch, aby vytvořilo unikát jediný svého druhu na světě. Na bázi modelu Taycan S vznikl vůz, který zaujme především svým speciálním pigmentovaným lakem, jenž vytváří úžasné efekty a barva se u něj jako u správného drahokamu mění při pohledu z různých úhlů. Vůz má samozřejmě patřičně vyladěný i interiér, ba dokonce speciální logo. Automobilka bude svou kreaci ještě několikrát vystavovat při zvláštních příležitostech, než dojde v roce 2025 k její dražbě pro bohulibé účely.
Dynamicky zaměřená značka Alpine vidí svou budoucnost jako elektrickou, a tak po dřívějším představení městského sportovního vozu A290 nyní ukázala na pařížském autosalonu studii A390_β jakožto ochutnávku svého sportovního fastbacku, který zároveň plní roli druhého ze tří plánovaných elektrických vozů v rámci projektu Dream Garage. Bohatě prosklený automobil se splývavou siluetou slibuje optimální rovnováhu mezi praktičností a aerodynamikou. Velká kola (vpředu 22 a vzadu 23 palců) hledala inspiraci u sněhových vloček a jejich střed evokuje ledový povrch.
Právě čtete ...