Přihlásit se

SPECIÁL

Radikální řez

Hyundai Santa Fe Hybrid 5 míst

Víc svébytnější už nová generace modelu Hyundai Santa Fe snad ani být nemůže. Mezigeneračně se změnilo vše a skutečně expresivní hranatý design evokující u tohoto SUV drsný off-road to jen podtrhuje. Auto s délkou přes 4,8 metru a s rozvorem 2815 mm je na silnici nepřehlédnutelné a otáčí se za ním nejen motoristé, ale i chodci a naprostí laici. Pokud chcete splynout s davem, tohle auto pro vás nebude, ale pokud naopak toužíte po pozornosti a těší vás každý automobilový počin, který vybočuje z konfekční řady, je Santa Fe to pravé ořechové. Zepředu zaujmou zejména výrazné světlomety do tvaru písmene H propojené maskou chladiče, z boku vynikne „krabicovitý“ tvar vozu s poměrně dlouhým zadním převisem a hranatými podběhy kol (u testovaného vozu 20palcových) a zezadu si všimnete hlavně robustního víka kufru s označením modelu a světla rovněž s tvarem do H.

Auto tedy působí robustně a sebevědomě a svými užitnými vlastnostmi vyhoví hlavně rodinám s aktivním životním stylem. Ty pak mají poměrně nevídanou možnost si tento model nakonfigurovat v pěti-, šesti- i sedmimístném provedení. Stejně tak si můžete vybrat mezi pohonem přední nápravy a všech kol. Sympatické je, že počet hnaných náprav si můžete volit už od nejnižší výbavy Comfort, přičemž pohon 4 x 4 je za příplatek 50 tisíc Kč. Pokud potřebujete dobrou trakci víc než komfortní výbavu, Hyundai vám to umožní.

Testovaný vůz měl pětimístný interiér, což považujeme za ideální pro rodinné využití, protože se dovnitř nejen všichni pohodlně usadí, ale k dispozici zbude i dost místa pro zavazadla (základní objem kufru této verze je 725 litrů). Po otevření rozměrného víka si nelze nevšimnout šířky zavazadlového prostoru, kufr je i díky tomu velmi dobře využitelný. Má také nízkou nakládací hranu a zadní sedačky jsou kromě toho ještě podélně posuvné a sklopné v poměru 60 ku 40. Variabilita je tedy velmi vysoká a auto i v tomto ohledu splňuje očekávání, která vzbuzuje při pohledu zvenku.

Pěkně řešená je středová konzola s dostatkem místa pro mobily a jejich nabíjení. Řidič i spolujezdec mají vše při ruce. Potěší i objemný středový box i další odkládací místo pod konzolou. Pozice za volantem se hledá snadno, sedadla jsou spíš pohodlná než sportovní a výhled z vozu je i díky hranaté karoserii dostatečný. K dispozici je bezdrátové připojení mobilu, infotainment má slušnou odezvu a příznivě hodnotíme i jeho grafiku. V interiéru se z hlediska materiálů i zpracování cítíte velmi komfortně a luxusně. Auto v tomto ohledu působí určitě dráž, než je jeho ceníková cena.

K pohonu testované verze sloužil hybridní systém kombinující benzinový přeplňovaný motor 1,6 T-GDI (118 kW) litru a elektromotor (48 kW). Výhody této techniky vyniknou zejména ve městě, kde lze s tímto rozměrným autem jezdit relativně bez omezování i kolem 5,5 l na 100 km, pokud má vaše městská trasa opravdu příznivý profil bez výraznějšího stoupání, není výjimka, že vám palubní počítač ukáže i mnohem nižší hodnotu. Běžná jízda po okreskách znamená spotřebu kolem 7,5 l na 100 km, dálnice je logicky větší žrout, ale i tak se lze při svižnějším přesunu udržet pod 9 litrů na 100 km. Je rovněž skvělé, že má auto dojezd i hodně přes 800 km a benzin z nádrže o objemu 67 litrů i díky hybridnímu pohonu mizí docela pomalu.

Podvozek je naladěný do komfortna, bez problémů zvládá české nerovnosti a posádku uvnitř nic zásadního neruší. V zatáčkách se ale auto logicky trochu víc naklání a ani odtažité řízení moc nevybízí k nějakému divočení. Ostatně ani dynamické parametry v tomto ohledu nijak nevyčnívají – maximálka je 180 km/h a na stovku auto zrychlí za 9,6 sekundy. Šestistupňový automat řadí velmi hladce a na dobré úrovni je i odhlučnění, neboť motor víc slyšíte jen při kick-downu.

Základní cena začíná na 1 099 990 Kč, což není za takový kus auta špatná nabídka, i když s lepší výbavou se částka pohybuje kolem 1,3 milionu a nejvyšší skutečně luxusní verze Calligraphy stojí bez desetikoruny už 1,45 milionu.

Plusy:

Prostornost a variabilita, komfort, spotřeba ve městě.

Minusy:

Střízlivější dynamika, spotřeba na dálnici, odtažitější řízení.