Obsah

SPECIÁL UDRŽITELNOST

První české pivo z recyklované vody

Voda je zdroj příliš vzácný na to, aby se využil jen jednou

Do dvaceti let bude každá pátá země trpět vážným nedostatkem vody v důsledku klimatických změn. Jak můžeme omezit tlak na sladkovodní zdroje? Kromě snižování spotřeby už existují i další řešení, například čištění a opětovné využití odpadních vod.

Podle průzkumu společnosti Elabe provedeného ve Francii pro týdeník La Tribune je 83 % respondentů ochotno pít vodu vyrobenou z odpadních vod. Opětovné využití odpadních vod zvyšuje hodnotu vodních zdrojů pro všechna využití: závlahu zeleně či plodin, požární ochranu, průmyslové účely, chlazení měst i dodávku pitné vody obyvatelům. V Evropě se však toto řešení využívá jen minimálně: ve Francii z 0,6 %, v Itálii z 8 %, ve Španělsku ze 14 %, zato v Izraeli z 80 %.

V průzkumu agentury IBRS pro společnost Veolia se 95 % respondentů vyjádřilo pro větší využívání recyklované vody, a to především v průmyslu. Recyklaci vody respondenti vnímají jako jeden z nejúčinnějších nástrojů v boji proti suchu a nedostatku vody, spolu s obnovou a ochranou mokřadů a využíváním dešťové vody.

Pivovar Čížová ve spolupráci s Veolií vyrobil spodně kvašený nefiltrovaný nepasterizovaný ležák ze superčisté recyklované vody. Toto pivo, které dostalo název ERKO, je v České republice úplným unikátem.
„K výrobě piva ERKO byla použita recyklovaná voda z pražské Ústřední čistírny odpadních vod, upravená nejmodernějšími metodami úpravy vod v mobilní jednotce skupiny Veolia (koagulace, ultrafiltrace, reverzní osmóza, adsorpce na GAU, hygienizace). Kvalita pitné vody odpovídá plně požadavkům vyhlášky č. 252/2004 Sb. o pitné vodě. Poté byla převezena do pivovaru Čížová, kde z ní byl uvařen excelentní ležák,“ vysvětluje Ondřej Beneš, technický a obchodní ředitel skupiny Veolia ČR.

„Celá myšlenka výroby ERKA nemá komerční, ale environmentální rovinu – hlavním cílem je totiž popularizovat principy oběhového hospodářství a odstranit často pouze mentální bariéry používání recyklovaných produktů, se kterými se ale setkáváme každý den“, doplňuje Ondřej Beneš.