Přihlásit se

SPECIÁL

KOMERČNÍ PŘÍLOHA Potraviny k nezaplacení

Když chuť a příběh mají větší váhu než cenovka

Regionální potravina

Kolik stojí bochník řemeslného chleba, sklenice poctivého medu nebo dort Pavlova? V běžném obchodě
je to zcela jasné, podíváme se na cenovku. Jenže hodnota jídla není jen pouhé číslo. Připomenula to na Dožínkových slavnostech v Praze značka Regionální potravina s novým projektem Potraviny k nezaplacení. Návštěvníci zde totiž měli možnost sami ohodnotit výrobky oceněné značkou Regionální potravina.

Do průzkumu se zapojilo celkem 356 respondentů. Jejich odpovědi ukázaly, že setkání s producentem a ochutnávka dokážou změnit optiku spotřebitele. Meruňkový nektar nacenili téměř stejně, jako je jeho prodejní cena, měchenický pecen chleba dokonce o 12 procent více, a sladký dezert Pavlova také v očích návštěvníků expozice překonal svou reálnou cenu. U jiných kategorií se však projevila i cenová citlivost. Vepřovku, ovčí sýr v oleji i květový med respondenti nacenili pod jejich skutečnou hodnotu. Svatojánské ořechy pak lidé ocenili téměř totožně s reálnou cenou, tradiční specialitu tak dokázali vystihnout velmi přesně.

„Lidé si uvědomí, že cena není jen číslo na etiketě, ale odráží práci, která stojí za výrobky a jejich kvalitou,“ potvrzuje Kateřina Ratajová ze Státního zemědělského intervenčního fondu.

Logo, které znamená důvěru

Značka Regionální potravina, udělovaná ministerstvem zemědělství od roku 2010, oceňuje to nejlepší, co jednotlivé regiony nabízejí. Výrobky s tímto logem mají jasná kritéria: lokální suroviny, čerstvost, kvalitu a tradiční či originální recepturu. Jde o záruku, že podporujete nejen kvalitní jídlo, ale i místní ekonomiku, zemědělce a krajinu.

A důvěra roste. Podle výzkumu STEM/MARK značku zná téměř dvě třetiny Čechů, osm z deseti věří kvalitě oceněných produktů a sedm z deseti považuje jejich cenu za přiměřenou. Co je však zásadní – kdo jednou ochutná, často se vrací.

Foto: archiv
Foto: archiv

Češi a slevy: evropský extrém

Z dat přitom vyplývá, že 64 % Čechů kupuje dvě třetiny potravin jen v akci. U některých kategorií (mléko, džusy) tvoří zboží ve slevě dokonce 80 % všech prodejů. Pro srovnání – v sousedním Německu se podíl akčních nákupů pohybuje jen kolem 25 %. Češi tak vedou evropské statistiky v nakupování podle cenovek.

Právě proto je projekt Potraviny k nezaplacení důležitým zrcadlem. Ukazuje, že když mají lidé možnost potkat výrobce, ochutnat výsledek jeho práce a slyšet příběh, neváhahjí si připlatit. Hodnota jídla je totiž víc než akční leták – je to práce farmářů a výrobců, péče o půdu, tradice i inovace, které dávají regionům život.

Rostoucí prestiž

Letošní čísla mluví za vše: o titul Regionální potravina se ucházelo rekordních 496 výrobců s 1911 produkty – nejvíc za celou šestnáctiletou historii. Ocenění nakonec získalo 114 výrobků v devíti kategoriích. Jsou to nejčastěji mikropodniky a malé podniky, rodinné firmy, které propojují kvalitu, péči a vztah k místu a kke rajině.

Hledejte logo Regionální potravina. Nekupujete jen kvalitní lokální jídlo, ale i kus práce, příběhu a budoucnosti našich regionů.

regionalnipotravina.gov.cz