Obsah

SPECIÁL UDRŽITELNOST

Tlak na udržitelnost ve firmách

Jan Křovák

Vnímáte, že legislativní i společenský tlak na udržitelnost ve firmách se zvyšuje? Je podle vás tento tlak pozitivní?

Daří se vám přizpůsobovat se těmto novým zákonným i společenských podmínkám?

Petra Nováčková
Petra Nováčková

Petra Nováčková – manažerka udržitelnosti, Generali Česká pojišťovna

Ano, vnímáme, že je tématu udržitelnosti věnována větší a hlavně konkrétnější pozornost. Zanalyzovat, co je pro firmu v udržitelnosti relevantní, a zaměřit se na konkrétní plány a výsledky je základ. Fakt, že to stále víc vyžaduje legislativa, pomáhá všude tam, kde se k tomuto tématu firmy dosud z nějakého důvodu nedostaly. Protože hlavní tlak je zatím legislativní, tak ale hrozí, že pro toho, kdo se k udržitelnosti staví reaktivně a plní jen nutné legislativní požadavky, bude udržitelnost jen formální a zbytečnou administrativou.

V Generali České pojišťovně na tématech udržitelnosti řadu let velmi aktivně pracujeme a věříme, že je to jediná cesta, jak zajistit dlouhodobou prosperitu nám i našim klientům. Integrovat udržitelnost do každého aspektu našeho fungování je součástí naší dlouhodobé strategie.

Eliška Froschová Stehlíková
Eliška Froschová Stehlíková

Eliška Froschová Stehlíková – vedoucí firemní komunikace, Lidl

Zvyšující se tlak na udržitelnost, ať už ze strany legislativní, nebo společenské, vnímáme jako součást našeho podnikání. Společnost Lidl si je totiž vědoma odpovědnosti za dopady svého podnikání všude tam, kde toto podnikání ovlivňuje lidi nebo životní prostředí. Strategie Lidlu reaguje na zásadní globální výzvy udržitelnosti, na něž má oblast retailu vliv.

Strategie udržitelnosti společnosti Lidl nabízí odpovědi na tyto globální výzvy. Promítá se do konkrétních projektů a závazků, které odrážejí jak mezinárodní priority skupiny Lidl, tak i specifické potřeby a podmínky působení Lidlu na českém trhu. V současnosti jsou závazky stanoveny do roku 2030. Vizí odpovědného a dlouhodobě udržitelného podnikání Lidlu je: „Našim zákazníkům nabízíme nejlepší poměr ceny a kvality prostřednictvím jednoduchého a udržitelného jednání.“

Barbora Povišerová
Barbora Povišerová

Barbora Povišerová – manažerka komunikace a lokálního marketingu, Budějovický Budvar

Tlak má i s ohledem na aktuální globální témata v posledních letech rostoucí tendenci. Nevnímáme to ale jako něco špatného. Udržitelnost hraje v dnešní době zásadní roli a pivovarský průmysl není v tomto ohledu výjimkou.

Je to otázka, kterou se intenzivně zabýváme a kterou je potřeba nahlížet komplexně a z dlouhodobého hlediska. Snažíme se být v tomto ohledu aktivní, proto jsme se například už v minulosti připojili k iniciativě Zálohujme.cz, která se snaží o zavedení zálohování plechovek a PET lahví v ČR. Snažíme se, aby výroba byla co nejefektivnější. Areál pivovaru chceme rozvíjet směrem k inovativním a environmentálním řešením. I proto jsme v letošním roce spustili architektonickou soutěž s cílem komplexního udržitelného řešení výrobního areálu, který by skloubil potřeby výroby, životního prostředí, zaměstnanců i návštěvníků pivovaru.

Libor Boček
Libor Boček

Libor Boček – odborný koordinátor strategického monitoringu, Škoda Auto

Zvýšený zájem o téma udržitelnosti nevnímáme jako tlak. Zájem společnosti a našich zákazníků o udržitelnost vnímáme již delší dobu. Udržitelnost zejména u mladých lidí hraje velkou roli při rozhodování o tom, kde a co nakupují či u koho se nechají zaměstnat. Udržitelné podnikání představuje významnou výhodou v byznysu a do budoucna se stane nutností. Celý trend vnímáme jednoznačné pozitivně, nová legislativa zvýší transparentnost nejen v oblasti životního prostředí a společenské odpovědnosti, ale i lidských práv.

Strategie udržitelnosti zaměřující se na hlavní aktivity v oblasti ochrany životního prostředí, sociální a v oblasti správy společnosti je již několik let prioritou celofiremní strategie Next Level – Škoda Strategy 2030. Ta nám pomáhá lépe řídit rizika spojená s budoucím obchodním modelem, připravovat se na změny v našem podnikání.

Tomáš Zeman
Tomáš Zeman

Tomáš Zeman – manažer pro udržitelnost, IKEA Česká republika

Ano. Uvědomělost ohledně udržitelnosti obecně roste a společnost očekává pozitivní rozvoj v této oblasti i od firem. My tento trend vnímáme pozitivně, může pomoci realizaci dlouhodobých plánů a cílů.

Udržitelný rozvoj je pro IKEA jedna z dlouhodobých priorit. Vynakládáme proto úsilí, abychom měli pozitivní vliv na společnost i na naši planetu, a to i nad rámec zákonných a společenských podmínek.

Jiří Peroutka, manažer komunikace dm
Jiří Peroutka, manažer komunikace dm

Jiří Peroutka – manažer komunikace, dm

Rostoucí tlak na udržitelnost ve firmách samozřejmě vnímáme. Požadavky na odpovědnější fungování firem se zvyšují a tento trend bude jistě pokračovat. Je čím dál důležitější, jakým způsobem firmy formulují své udržitelné obchodní strategie a efektivně naplňují stanovené cíle z hlediska environmentálních, sociálních a správních faktorů (ESG). Tlak vnímáme jako pozitivní, protože klade důraz na zodpovědnost a udržitelnost, což je nejen pro životní prostředí, ale i pro společnost jako celek zásadní.

Trvalá udržitelnost je součástí naší firemní filozofie dlouhodobě. Nabízíme udržitelný sortiment, finančně podporujeme sociální a ekologické projekty, spolupracujeme s neziskovým sektorem a opatření k redukci našeho dopadu na životní prostředí promítáme do logistiky i provozu. Cílem tohoto přístupu je minimalizovat množství odpadu a maximalizovat efektivitu zdrojů.

Eliška Čeřovská
Eliška Čeřovská

Eliška Čeřovská – PR manažerka, Alza

Bez udržitelnosti to dnes již nejde. Tlak na udržitelnost vnímáme jako pozitivní, protože podporuje vznik odpovědnějších firemních praktik, které mají pozitivní dopad na životní prostředí a společnost jako celek.

Pro Alzu ekologie a trvalá udržitelnost byla a je velmi důležitým aspektem firemní kultury. Letos v únoru jsme získali certifikát Udržitelný e-shop. Společenská odpovědnost je v naší firmě všudypřítomná – v kancelářích i na prodejnách jsou umístěny koše na tříděný odpad a nechybějí sběrná místa elektroodpadu. Využíváme úsporné osvětlení, recyklujeme tonery, při doručování objednávek se snažíme zboží nebalit nebo používáme vratné či recyklovatelné obaly. Toto smýšlení se promítlo i do vývoje privátních značek AlzaPower a AlzaEco. Tyto produkty jsou baleny výhradně do papírových obalů, jsou recyklovatelné a eko drogerie je svým složením šetrná k přírodě.

Petra Bártová
Petra Bártová

Petra Bártová – vedoucí oddělení kvality, Makro ČR

Ano, určitě pozorujeme zvyšující se tlak, a to v obou směrech, jak legislativním, tak společenském. Legislativní požadavky kladou na firmy povinnosti ohledně ochrany životního prostředí nebo udržitelného hospodaření a mohou být vnímány jako určité břemeno, zvlášť pro menší podniky. Třeba nařízení EU týkající se požadavků na produkty spojené s odlesňováním, které udává nové povinnosti. Není vždy ihned zcela jasné, jak velký zásah to může mít například na administrativní zátěž, a to může být komplikované nejen pro malé podniky.

Makro ČR je mezinárodní společnost a určitá výhoda je v tom, že můžeme zkušenosti sdílet, diskutovat a díky tomu i lépe implementovat. Firma potřebuje angažované lidi, kteří se těmto tématům budou věnovat. Tlak můžeme vnímat jako pozitivní, ale pouze pokud povede k pozitivním změnám jak pro životní prostředí, tak pro sociální odpovědnost.

Rostislav Čáp
Rostislav Čáp

Rostislav Čáp – ředitel udržitelných strategií, Veolia ČR

Udržitelnost patří mezi naše priority a věnujeme se jí dlouhodobě. Vnímáme proto legislativní a společenský tlak jako logický trend. Klademe sociální a environmentální výsledky naší společnosti na stejnou úroveň jako ekonomickou výkonnost. Veolia prezentuje své výsledky v oblasti životního prostředí a emisí skleníkových plynů od roku 2010 a publikujeme nefinanční data, nyní pod názvem ESG Report.

Přestože jde o náročná opatření, daří se nám plnit zákonné podmínky a snažíme se být lídry ekologické transformace. V teplárnách nahrazujeme uhlí alternativními palivy a obnovitelnými zdroji, investujeme a snižujeme dopady na životní prostředí. Řešíme energetické úspory v provozech i v obchodních nabídkách, recyklaci i sociální oblasti. Přes Nadační fond Veolia finančně podporujeme aktivity zadržování vody v krajině, rozjezd podnikání či zlepšení života seniorů.

David Sommer
David Sommer

David Sommer – sustainability manažer, Kofola

Ano, vnímáme velký tlak. Společenský tlak vítáme, a to i proto, že jsme v podstatě jeho součástí. Roky se snažíme přistupovat k našemu podnikání udržitelně. Snažíme se být driverem, a ne jen „vézt se na vlně“. Tlak ze strany legislativy je též významný a ten už tak pozitivně nevnímáme. Nová evropská legislativa přináší velké výzvy a požadavky budou mnohem významnějším faktorem než kdy dřív. Snažíme se na to připravit. Bohužel součástí těchto změn je také větší byrokracie, která se týká například reportování. Jednotné reportovací standardy jsou správnou cestou, protože se snaží zamezit greenwashingu, ale je to něco, co nám bude brát hodně energie.

Je to velká výzva, ale věříme, že ano. Podmínky se stále mění a nové poměry na trhu způsobené legislativou se neustálé vyvíjejí. Snažíme se být připraveni a hledat nové cesty tam, kde nám to dává smysl.

Lutfia Volfová
Lutfia Volfová

Lutfia Volfová, PR manažerka a mluvčí Mattoni 1873

Udržitelnost ve firmách rezonuje a je to tak správně. Jak obchodní partneři, tak spotřebitelé chtějí od výrobců maximální úsilí, aby minimalizovali dopady podnikání na životní prostředí. Zákazníci mohou být našimi partnery při zavádění nových opatření, například při nakládání s obaly. Posledních pět let v Mattoni 1873 usilujeme o plošné zálohování nápojových obalů v ČR, které zmenší jejich environmentální dopady až o 30 %, k čemuž již brzy dojde.

Pro Mattoni 1873 je přirozené posouvat hranice a vylepšovat procesy tak, abychom nejen zmenšovali svou environmentální stopu ve všech aspektech našeho podnikání, ale nebojíme se jít ještě dál. To znamená, že vytváříme projekty, které mají přímé pozitivní dopady. Například hospodaříme spolu s Českým svazem ochránců přírody na 16 hektarech luk v okolí pramenů minerálních vod, kde chráníme a obnovujeme biodiverzitu.