Přihlásit se

ISOTRA od svého vzniku rostla, drží se nejnovějších trendů

Z Opavy až do Austrálie

SPECIÁL

Jan Křovák

Společnost ISOTRA, která vyrábí a dodává stínicí techniku, vznikla v roce 1992 jako malý rodinný podnik. Dnes zaměstnává na šest set lidí, je držitelkou sedmi patentů, 33 užitných vzorů a exportuje své výrobky, komponenty a technologie pro jejich výrobu do víc než 40 zemí.

Zleva: Erich Stavař, Lýdie Blachutová a Bohumír Blachut.
Zleva: Erich Stavař, Lýdie Blachutová a Bohumír Blachut.

Když se na počátku 90. let dva švagři, inženýři Erich Stavař a Bohumír Blachut, rozhodli využít příležitosti a zkusit štěstí v soukromém sektoru, podle svých slov netušili, že jejich firma jednou udělá díru do světa a stane se předním českým výrobcem stínicí techniky.

V prvních letech svého fungování se firma zaměřovala na montáž těsnění do oken a velkoobchod s těsněním, proto nově založenou společnost pojmenovali ISOTRA. ISO jako „izolace“ a TRA jako „trade“, tedy obchod. Vzápětí zakladatelé firmy zaznamenali u svých zákazníků vysokou poptávku po žaluziích, na něž se tehdy čekalo až dva roky. Rozhodli se tedy zaplnit díru na trhu a začali s produkcí tohoto nedostatkového zboží.

V dalších letech se rozšiřovalo jak portfolio pod značkou ISOTRA, tak sama společnost. „Začali jsme vyrábět venkovní žaluzie a další exteriérové produkty, jako jsou screenové rolety či markýzy. Dokázali jsme vystavět vlastní výrobní prostory a založit pobočky u nás i v zahraničí. Byli jsme si vědomi obrovského potenciálu německého trhu, proto jsme zde zřídili naši obchodní firmu ISOTRA Jalousien GmbH, v Polsku zase vznikla výrobní firma ISOTRA Polska,“ uvádí Erich Stavař, spoluzakladatel firmy ISOTRA. V rodině Blachutově jsou zapojeni oba manželé a oba synové. V rodině Stavařově zatím pouze pan Stavař.

Bohumír Blachut k tomu dodal, že firma vyváží do víc než 40 zemí světa. „Takřka polovina produkce jde na export a do budoucna bychom toto číslo chtěli ještě navýšit. Naše produkty vyvážíme kromě Evropy také do Japonska, Izraele, Jižní Koreje, Maroka, Saúdské Arábie či Austrálie…,“ vypočítává Blachut.

Podle Stavaře má každý trh svá specifika: „V každém státě jsou jiná okna, jiné parametry na větrnost. Třeba pro Japonsko jsme ve spolupráci s největší světovou firmou v oboru vyvíjeli speciální motory, protože tam je napětí sto voltů. A také zákazníci z různých zemí mají jiné preference a nároky.“ Jaké? „Například zákazníci z Německa nebo Švýcarska jsou velice nároční na kvalitu a detail. Zdaleka nejnáročnější zákazníci jsou ovšem právě z Japonska,“ porovnává Stavař.

Za dobu své existence firma prodala odhadem z roku 2022, kdy slavila třicáté výročí založení, přes sedm milionů kusů stínicí techniky do několika desítek zemí. Expandující společnost ovšem potřebovala také větší prostory, a tak vznikl výrobní areál v Opavě o rozloze 55 000 m2, který se co nevidět dočká dalšího rozšíření.

Firma vznikla v roce 1992 doslova v garáži. Postupně se však vypracovala a nyní své výrobky nabízí nejen v Evropě, ale také třeba v Japonsku či Austrálii.
Firma vznikla v roce 1992 doslova v garáži. Postupně se však vypracovala a nyní své výrobky nabízí nejen v Evropě, ale také třeba v Japonsku či Austrálii.

Firma drží krok s moderními trendy. Do nových technologií a výrobních prostor již ISOTRA investovala stovky milionů korun. Nedávným stěžejním projektem byl rozvoj nových výrobních prostor v Bruntále o rozloze přes 7000 m2. Ty mají primárně sloužit k rozšíření výroby unikátních bioklimatických pergol ARTOSI, které jsou výjimečné tím, že díky naklápěcím lamelám si uživatel může sám regulovat odvětrávání či průchod slunečních paprsků pod pergolu.

Během uplynulých tří dekád se proměnila nejen ISOTRA, ale také samotný trh se stínicí technikou. Zatímco na počátku 90. let znal v našich končinách exteriérové stínění jen málokdo, dnes je podle majitelů neodmyslitelnou součástí budov všech typů, protože velice úzce souvisí s energetickými úsporami v letním i zimním období.

Čeští zákazníci jsou dnes navíc mnohem náročnější a informovanější, než tomu bylo v začátcích firmy, kdy prakticky neexistoval internet či mobilní telefony a novinky se zjišťovaly pouze na veletrzích či z reklamních letáků. Přesto se prý společnosti ISOTRA stále daří uspokojovat potřeby i těch nejnáročnějších klientů a dokáže reagovat na nejnovější trendy v oboru.

Výhody a nevýhody rodinného podniku

Rodinné podnikání má podle majitelů svoje výhody i nevýhody. „Výhodou podle mého názoru je, že si navzájem pomáháme, jeden druhého dokážeme podržet, zároveň se i plně respektujeme. Dokážeme si otevřeně říci, co je potřeba zlepšit, co a jak přehodnotit, kde zrychlit nebo naopak počkat s rozhodnutím. Když má někdo z nás rozdílný názor, hledáme kompromis a co nejlepší řešení, zvažujeme všechny možnosti. Naše pracovní rozhovory jsou otevřené a přímé. Za svou pravdu dokážeme bojovat a ostatní přesvědčovat,“ říká Týdeníku Echo Stavař.

Tyto aktivity jsou však podle finanční ředitelky firmy ISOTRA Lýdie Blachutové vedeny vždy v přívětivém duchu a v rodinné atmosféře, vždy je prostor pro úsměv. „Často to vypadá tak, jako když si rodina sedne ke stolu u společné večeře a probírá rodinné záležitosti. My si taky sedneme k jednomu stolu a probíráme vážné firemní záležitosti, ale pořád jsme rodina… Je těžké najít slova pro výstižné vyjádření. Kdo to nezažil, ten si to umí představit jen stěží,“ říká paní Blachutová.

Má to ale i svoji nevýhodu. „Často, když sedíme u jednoho stolu a dáváme si něco dobrého, nerozlišujeme, kdy je vhodný okamžik odejít od firemních záležitostí a věnovat se pouze těm rodinným. Většinou po patnácti minutách diskuse už jsme tématem opět ‚ve firmě‘ a musíme ‚hodit zpátečku‘, což ostatní členové rodiny, třeba rodiče, pozorují pobaveně,“ doplňuje Erich Stavař.

„Naše diskuse nad firemními záležitostmi hravě dokážeme protáhnout do nočních hodin. Jednoduše řečeno, stále si máme co říci. Firma je jako vlastní stín. Ať uděláme krok kterýmkoli směrem, je vždy s námi. Je součástí našeho života,“ říká Lýdie Blachutová. I ona počítá s tím, že firma zůstane v rodině i v další generaci. „Usilovně pracujeme na tom, aby dědicové firmy byli připraveni. Chápeme, že je to pro ně opravdu nelehký úkol, a jsme jim oporou, jak nejlépe dovedeme,“ svěřuje se.

V roce 2022 se firma umístila na žebříčku největších rodinných firem Česka magazínu Forbes díky obratu ve výši 1,3 miliardy za rok 2021. „Protože firma je jako živý organismus, tak bych si přála hodně zdraví. Pak také štěstí při rozhodování, pevnou ruku při realizaci, hodně trpělivosti v obchodování, moře nápadů ve vývoji, neutuchající elán ve výrobě a kvetoucí spolupráci napříč všemi odděleními, která se odrazí na spokojenosti našich zákazníků. Ať je tohle všechno protkáno optimismem, vzájemným respektem a přátelskou atmosférou. Nechť se z našich zákazníků stále víc stávají naši přátelé,“ přeje si Lýdie Blachutová.

V prvních letech se firma zaměřovala na montáž těsnění do oken a velkoobchod s těsněním, později začala vyrábět venkovní žaluzie a další exteriérové produkty.
V prvních letech se firma zaměřovala na montáž těsnění do oken a velkoobchod s těsněním, později začala vyrábět venkovní žaluzie a další exteriérové produkty.