SPECIÁL
Shakespearovky jako odkaz Václava Havla
Léto už je na obzoru a české rodiny začínají plánovat letošní dovolenou. Každé léto tisícovky Čechů míří vstříc Jaderskému moři. Kromě Chorvatska čím dál více tuzemských dovolenkářů míří i do Itálie, Albánie nebo Polska. Neměli bychom ale zapomínat, že i česká kotlina rozhodně má co nabídnout. Podle šéfa České cestovní centrály CzechTourism Františka Reismüllera jsou aktuálními trendy například lokální gastronomie či „kulturní turismus“.
Letní sezona je za dveřmi a lidé si začínají plánovat dovolenou. Co byste doporučil vy osobně?
Česko nabízí nepřeberné množství míst, která stojí za objevování. Kromě tradičně vyhledávaných destinací se stále více dostávají do popředí regiony, které lákají na autentické zážitky, zachovalou přírodu nebo zajímavé kulturní akce. Může jít o méně frekventované přírodní lokality, historická města mimo hlavní turistické trasy nebo místa s jedinečnými řemeslnými a gastronomickými tradicemi. Já osobně mám rád hory a ty jsou v Česku krásné všude. Takže mé doporučení zní – objevujte krásy našich hor napříč Českem. Na své si zároveň přijdou i milovníci historie, zámků, hradů, zpívajících fontán, lázní nebo krásné tuzemské přírody. Za zmínku jistě stojí projekt Vltavská v rámci iniciativy Vltava 2025, která propojuje kulturní dění podél řeky. Cyklisté si zase určitě vychutnají jízdu po nových úsecích Labské stezky.
Kromě tradičního Chorvatska se do popředí zájmu dostává například Albánie nebo polské pláže u Baltu…
V posledních letech pozorujeme výrazný posun v preferencích českých turistů. Stále více lidí vyhledává dovolenou v přírodě – ať už formou pěších výletů, bikepackingu, nebo glampingu. V posledních letech vzrostl podíl cestovatelů, kteří volí pěší turistiku během své dovolené. Zvyšuje se také zájem o venkovský turismus, romantické pobyty v přírodě a formy ubytování typu tree houses nebo pohodlné glampingové stany. Roste také povědomí o odpovědném cestování. Mladší generace i ženy více než dříve zvažují dopad své dovolené – zajímá je například udržitelnost ubytování, využití lokálních produktů či dostupnost veřejné dopravy. Zajímavým trendem je i nárůst sólo cestování žen, které takto vyrážejí poznávat Česko.
Oblíbenou, ale i velmi dobře rozvinutou formou aktivního odpočinku je u nás cykloturistika. Česko disponuje více než 40 tisíci kilometry cyklotras s kvalitním značením. Rezidenti, ale i zahraniční návštěvníci využívají silné značky jako Labská stezka nebo panevropská síť EuroVelo. Rostoucí oblibu zaznamenáváme i v segmentu gastroturismu. Útraty v gastronomických zařízeních tvoří přibližně 23 procent všech výdajů turistů, přičemž 77 procent z nich připadá na restaurace. Právě letos se rozběhla tříletá smlouva se společností Michelin, která otevírá novou kapitolu v budování image Česka jako destinace, která kromě historických památek a přírodních krás vyniká i špičkovou gastronomií. Roste například obliba vinařských stezek, pivních tras nebo tematických gastronomických festivalů.
Všichni asi dobře známe Krkonoše nebo pálavské vinice. Co ale děláte pro zviditelnění méně vyhledávaných regionů?
Vytváříme nástroje jako Manuál odpovědného turisty nebo sbírku dobrých a špatných příkladů z praxe. Spolupracujeme s národními parky, chráněnými oblastmi, kraji i obcemi. Příkladem dobré praxe je zavedení rezervačního systému pro vstup a parkování v Adršpašských skalách, který pomohl snížit přetížení a zlepšit zážitek pro návštěvníky. Nebo region Broumovsko, který se snaží přitáhnout turisty mimo hlavní sezonu a nabízí zážitky, jež propojují turisty s místním životem.
Trendem posledních dnů je cestování podle známých filmů nebo videoher. Například česká videohra Kingdom Come: Deliverance ukázala Sázavu celému světu. Letos vyšlo její pokračování…
Kingdom Come: Deliverance II navazuje na mimořádný úspěch prvního dílu, který přivedl pozornost ke krásám a k historii české krajiny. Děj druhé řady se odehrává zejména v okolí Kutné Hory a v Českém ráji – ve dvou destinacích, které nabízejí jedinečné spojení historie, přírody a gotické architektury. S ohledem na fakt, že se jedná o nejúspěšnější českou počítačovou hru, která sklízí značný úspěch i v zahraničí, je velmi pravděpodobné, že výrazně poroste, a už se tak pomalu děje, zájem domácích i zahraničních „hráčů“ vidět na vlastní oči místa, kde Jindřich ze Skalice na počátku 15. století prožívá svá dobrodružství. Proto na úspěch hry navazuje projekt Kingdom Come: Deliverance Live, který propojuje herní prvky s cestovatelskými zážitky.
Kulturní turismus už dnes představuje důležitou a stabilní součást cestovního ruchu. Kulturní události – od hudebních a filmových festivalů po koncerty klasické i populární hudby, a to jak domácích, tak světových interpretů – mají významný ekonomický přínos. Nejen v době samotného konání akce, ale i z pohledu dlouhodobé propagace Česka jako atraktivní destinace. Zvlášť pokud jde o akce s mezinárodním přesahem – příkladem mohou být Filmový festival Karlovy Vary, hudební Colours of Ostrava, Beats for Love, Rock for People nebo Pražské jaro. Tyto události přivádějí návštěvníky nejen ze sousedních států, ale často i ze vzdálenějších koutů světa. Zároveň jsou významným magnetem pro domácí turisty. Významnou událostí je také chystané vydání nové knihy Dana Browna, jejíž děj se odehrává v Praze. Na základě předchozích zkušeností můžeme předpokládat, že díky novému dobrodružství profesora Langdona se Praha ocitne v hledáčku i těch milovníků knih autora bestsellerů, kteří naše hlavní město dosud nenavštívili.
Je tomu podobně i v případě filmového průmyslu? Vždyť na Barrandově se stále točí velké věci, jako je například seriál ze světa Blade Runnera, drákulovský horor Nosferatu nebo fantasy série Kolo času…
Filmový průmysl má své nezastupitelné místo v ekonomice státu. Natáčení přináší příjmy nejen v rámci filmu jako takového, ale i v dalších oblastech. Profitují z něj ti, kteří štábu poskytují ubytování, zajišťují dopravu, působí ve stavebnictví, v gastronomii nebo třeba pracují v sektoru oděvnictví. Právě do těchto segmentů putuje až 60 procent příjmů z filmování. Místo natáčení se tak stává výhodou i pro podnikatele v cestovním ruchu – například Sklárna Pačinek zaznamenala globální ohlas díky filmu Na nože: Glass Onion.
Hollywoodské i evropské filmy a seriály prezentují tuzemské lokace jako univerzální kulisy s historickou atmosférou, což přivádí turisty k objevování známých i méně známých míst. Audiovizuální turismus má stále větší význam. Podle posledních dostupných dat z roku 2022 uvedla téměř polovina domácích turistů, že v posledních pěti letech navštívila místo, kde se natáčel film nebo seriál. Mezi nejnavštěvovanější lokality patří historická centra Prahy a Českého Krumlova, zámky Hluboká, Karlštejn nebo Bouzov, ale také Adršpašské skály, Telč, Lednice či Křivoklát.
V minulosti bylo pro Česko, nejen z ekonomického pohledu, přínosem v tuzemsku natáčené pokračování série o Jamesi Bondovi Casino Royal, první díl trilogie LetopisůNarnie, akční film Mission: Impossible či oscarový snímek Edith Piaf. V posledních letech pak také třeba příběh bývalého agenta CIA Gray Man nebo pokračování filmu Vyproštění2, jež se mělo původně natáčet v Austrálii, ale kvůli lockdownům se ho tvůrci rozhodli nakonec natočit v Česku. A za zmínku určitě stojí i bollywoodské filmy plné velkolepých hudebních scén a emotivních záběrů. V indickém publiku dlouho rezonovalo kouzlo záběrů po zhlédnutí bollywoodských trháků Superstar, Jab Harry met Sejal nebo Bang Bang a přispělo ke zvýšení poptávky po Česku.
Teď trochu z jiného soudku: Jak si stojíme v cestování oproti našim sousedům?
Češi patří mezi národy, které cestují poměrně často – a to jak v rámci své země, tak do zahraničí. V posledních letech se ukazuje, že kromě klasických letních a zimních dovolených stále více vyrážejí i na kratší pobyty v délce několika dní během roku, například v rámci prodloužených víkendů nebo na tematické výlety. Češi tráví většinu svých cest v rámci Česka. Často v přírodních lokalitách, lázeňských městech nebo menších regionech a kombinují aktivní odpočinek (např. pěší turistiku, cyklovýlety) s kulturním programem a gastronomickými zážitky. Češi si také více než dříve cení kvality služeb, dostupnosti a autentičnosti zážitků. Zároveň jsou citliví na cenu a více zvažují poměr ceny a kvality. V posledních letech se zvyšuje jejich ochota utrácet za ubytování vyšší úrovně, lokální gastronomii nebo kulturní program. V tomto směru se naše cestovatelské chování přibližuje západoevropskému standardu. Zatímco v Německu nebo Rakousku je tradičně silná poptávka po delších pobytech v zahraničí, země jako Slovensko a Polsko vykazují podobné trendy jako Česko – jejich občané často volí kratší výlety v regionu, roste ale i zájem o zahraniční a exotické destinace.
Takže jak to mají naši sousedé z Německa nebo Polska?
Němečtí turisté cestují častěji na delší dobu, běžně týden i více, a jejich výdaje jsou v průměru vyšší. Z 85 procent k nám přijíždějí autem, zejména z Bavorska a ze Saska. Věnují se především kulturním památkám, gastronomii a přírodním krásám. Denní útraty se pohybují kolem 2500 korun, přičemž turisté z Bavorska utrácejí až 3100 korun denně. Vysoký podíl z nich se do Česka opakovaně vrací, 86 procent návštěvníků uvádí, že už v Česku byli vícekrát.
Polští turisté mají oproti Čechům kratší průměrnou délku pobytu (kolem tří dnů), ale jejich návštěvnost i počet přenocování dynamicky rostou. Časté jsou jednodenní výlety, kterých bylo v roce 2024 více než 3,75 milionu. Celých 61 procent polských návštěvníků Česka pochází ze Slezska. Významná část nocuje v Praze, ale roste jejich zájem i o ostatní regiony. Potřebují cílenější nabídku, která je přesvědčí, že i mimo Prahu je co objevovat. Významnou motivací je kultura, městský život i aktivní turismus – ten zmiňuje 31 procent z nich.
Slováci jsou Česku nejbližší nejen geograficky, ale i kulturně. I když v loňském roce u Slováků dynamicky vzrostl zájem o cestování do zahraničí, stále většinu tvoří domácí cesty: 64 procent. Když se rozhodnou vycestovat, zůstává Česko jednou z jejich nejoblíbenějších destinací. Průměrná délka pobytu slovenských návštěvníků v tuzemsku jsou zhruba tři dny. Mezi Slováky roste zájem o exotické destinace a také vyšší standard, například all inclusive služby či luxusní hotely. Určitě stojí za zmínku, že Česko se stává čím dál oblíbenější destinací pro aktivní turisty z Německa, Polska a navíc ještě Nizozemska.
Podle veřejně dostupných statistik do Česka jezdí turisté především z našich sousedních zemí. Co ti ostatní?
Velmi dobře si vedou také trhy jako Velká Británie a Itálie. V prvním čtvrtletí roku 2025 navštívilo Česko 4,1 milionu hostů, z toho 47,5 procenta tvořili zahraniční turisté. Zahraniční návštěvníci objevují krásy naší země nejen v hlavních destinacích, ale i v méně známých, malebných koutech, které mají co nabídnout. Jejich zájmy během pobytu v Česku zůstávají konzistentní. Nejčastěji míří za kulturními památkami a do hlavního města. Není se čemu divit, Česko má nejhustší síť památek zapsaných na seznamu světového dědictví UNESCO na rozlohu země. Těmi nejčastěji navštěvovanými jsou hrady a zámky. Zájem je ale také o muzea a galerie, chrámy a kostely, věže, lidovou kulturu, architekturu nebo třeba místa spjatá s významnými osobnostmi. Prim pak hrají památky v Praze, kde návštěvníci utrácí za tuto aktivitu také nejvíce. Vyšší počty turistů ale zaznamenávají také třeba provozovatelé lázeňských resortů nebo horských středisek.
František Reismüller (1983)
Ředitel České centrály turistického ruchu CzechTourism, odborník na cestovní ruch a sinolog. Vystudoval sinologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a během studií začal působit v cestovním ruchu. V roce 2013 založil zahraniční zastoupení agentury CzechTourism v Šanghaji, kde čtyři roky působil jako ředitel. Poté pracoval v Bruselu pro Evropskou komisi pro cestovní ruch jako specialista na Čínu. Po návratu do CzechTourism zastával funkci ředitele marketingu a zahraničních zastoupení, než byl v listopadu 2023 jmenován generálním ředitelem. Hovoří plynně anglicky, čínsky a německy. Ve volném čase se věnuje překladům čínsky psané beletrie a výzkumu čínské kultury.
Právě čtete ...