Týdeník EchoArchiv
Udržitelnost ‧ 28. listopadu ‧ 2024

Přihlásit se

SPECIÁL

Papírové kapsle jako budoucnost kávy?

Andrea Petrová o udržitelnosti, inovacích a recyklaci

Jan Hrdlička

Papírové kapsle určené pro domácí kompostování jsou nejnovější inovací, kterou společnost Nespresso přináší. Má spojovat dobrou kávu s odpovědným přístupem k přírodě. S marketingovou ředitelkou Andreou Petrovou hovoříme o tom, jak se Nespresso vypořádává s výzvami udržitelnosti, jaký přínos má certifikace B Corp a proč je recyklace klíčovou součástí strategie společnosti. „Chceme, aby každý šálek kávy měl pozitivní dopad na svět kolem nás,“ zdůrazňuje Petrová.

Kávovník pochází  z Afriky, Madagaskaru a Maskarénských ostrovů.
Kávovník pochází z Afriky, Madagaskaru a Maskarénských ostrovů.

Myslíte si, že papírové kapsle se mohou stát plnohodnotnou alternativou k hliníkovým kapslím z hlediska kvality kávy a udržitelnosti? 

Společnost Nespresso v říjnu letošního roku uvedla na český a slovenský trh kávové kapsle na bázi papíru určené pro domácí kompostování. Je to přelomová forma kapsle a nový způsob, jak si vychutnat udržitelně získávanou kávu vysoké kvality bez jakýchkoli kompromisů z hlediska prémiového zážitku s kávou. Značka Nespresso působí na světových trzích téměř 40 let a od svého prvopočátku má udržitelnost ve své DNA. Proto i první kapsle byla vyrobena z hliníku, který je nekonečně recyklovatelný, u hliníkových kapslí značka zůstává a toto pole neopouští. V naší DNA vedle udržitelnosti jsou stejně tak důležité inovace. Od té doby, kdy jsme získali certifikaci B Corp, se víc než kdy jindy zavazujeme nabízet spotřebitelům víc udržitelných možností. Proto vedle zahraničních trhů, kde kapsle na bázi papíru pro domácí kompostování byly uvedeny v loňském roce a další trhy uvedly tuto inovaci v letošním roce, doplňuje na českém i slovenském trhu naši nabídku hliníkových kapslí, jež jsou recyklovatelné a mj. vyrobené aspoň z 80 procent recyklovaného hliníku, uvádíme právě tyto kapsle na bázi papíru. Je to další udržitelná alternativa pro ty milovníky kávy, kteří mají přístup k domácímu kompostování a chtěli by kompostovat. Zároveň je rozšířením udržitelné nabídky, která již existuje v podobě hliníkových kapslí Nespresso.

Na jaké výzvy přitom narážíte? 

Nový produkt, kapsle na bázi papíru, je certifikovaný pro průmyslové i domácí kompostování mezinárodní certifikační organizací TÜV Rakousko. V některých zemích, jako je Itálie, Francie a ženevský kanton ve Švýcarsku, lze tyto kapsle odhazovat do veřejných popelnic na bioodpad. Avšak v České republice a na Slovensku jsou kontejnery na bioodpad ve většině případů ve vlastnictví jednotlivých obcí a systémy kompostování se mohou místně lišit. Obce primárně určují svými vyhláškami, co do nádob na bioodpad patří a co nikoli. Pracujeme na tom, abychom přesvědčili obce a industriální kompostárny o vhodnosti našich nových kapslí na bázi papíru a jejich možném využití v průmyslových kompostárnách.

Co považujete za největší úspěch Nespressa v oblasti udržitelnosti za dobu svého působení ve firmě? 

Zcela největší úspěch značky a společnosti je dosažení certifikace B Corp, o níž jsem se už zmínila. Tato certifikace přináší našim zákazníkům přidanou hodnotu a fanoušky Nespressa utvrzuje v tom, že jejich oblíbená značka kávy pracuje správným a odpovědným způsobem. Certifikace je potvrzením našeho třicetiletého závazku udržitelnosti, transparentnosti a zodpovědnému podnikání. Jsme hrdí na to, že jsme se v roce 2022 stali součástí komunity podobně smýšlejících společností, které stejně jako my věří, že zisk a poslání mohou jít ruku v ruce. Certifikace posiluje náš závazek naší vizi, kterou je, že každý šálek kávy Nespresso má mít pozitivní dopad na náš svět. Proces certifikace B Corp je velmi důkladné a nezávislé zhodnocení dopadu společnosti na lidi a planetu, v němž sledujeme všechno od uhlíkové stopy po to, jak firma zachází se svými zaměstnanci. Její dosažení je pro společnost Nespresso velký milník. Je potvrzením snahy naší společnosti pozitivně působit na kávový průmysl a celý svět už od jejího založení v roce 1986. Mezi hlavními faktory, které k certifikaci přispěly, je jedinečný přístup firmy k nákupu kávy prostřednictvím programu Nespresso AAA Udržitelnosti kvality, který vznikl ve spolupráci s Rainforest Alliance, strategická aliance s Fairtrade i dlouhodobý globální recyklační systém pro hliníkové kapsle. 

A jak se Nespresso vypořádává s environmentálními výzvami spojenými s distribucí a logistikou produktů?

Je zavedena struktura řízení klimatu, která nám pomáhá sledovat naši cestu ke Corporate Net Zero Standard společnosti SBTi. Již druhý rok za sebou jsme přijali uhlíkové cíle (CO2eq) v bonusech pro vedoucí pracovníky, abychom podpořili jejich odpovědnost za cíle v oblasti klimatu pomocí robustního a použitelného plánu. Zaměřujeme se na tři body – urychlení přechodu na regenerativní zemědělství, inovace a renovace produktů, systémů a trhů a optimalizace energetiky a logistiky. Neustále zlepšujeme environmentální výkonnost našich továren, kanceláří a butiků prostřednictvím energetické účinnosti a nízkouhlíkové logistiky. Pro naše tři výrobní centra ve Švýcarsku zajišťujeme stoprocentní obnovitelnou elektřinu. Tato výrobní centra znamenají nulový odpad na skládkách. Výrobní procesy byly navrženy tak, aby zajistily, že teplo a voda budou rekuperovány a znovu použity, kdykoli je to možné. Dodávka zelené kávy zahrnuje přepravu kamionem z farmy do přístavu, přepravu lodí z původního přístavu do Rotterdamu a přepravu vlakem z Rotterdamu do továren Nespresso. V současné době zkoumáme možnosti nízkouhlíkových paliv s našimi partnery v oblasti silniční a námořní přepravy, abychom snížili emise uhlíku na souši i na moři. Pracujeme také na přechodu na stoprocentní obnovitelné zdroje elektřiny ve všech provozovnách a buticích Nespresso.

Jaká je dlouhodobá strategie Nespressa v oblasti snižování uhlíkové stopy? Jaké konkrétní závazky jste si stanovili?

Věříme, že nízkouhlíkové hospodářství je jedinou budoucností a bude snižovat a odstraňovat emise v celém našem hodnotovém řetězci, i když pokračujeme v růstu. Naše klimatická cesta začala v roce 2009 a podnikáme rozhodná opatření ohledně příčin a důsledků změny klimatu v rámci naší přímé kontroly i mimo ni. Při pokračování naší cesty k řešení dopadů změny klimatu jsme se zavázali k plánu, který povede ke změnám v naší společnosti i mimo ni. Tři cíle byly v roce 2024 plně ověřeny iniciativou Science Based Targets Initiative (SBTi) v souladu se směrnicí Forestry Land and Agriculture (FLAG). Kromě cílů schválených SBTi hledáme způsoby, jak zrychlit, abychom dosáhli cíle Net Zero již v roce 2035.

Jsou vaši zákazníci v udržitelnosti vzdělaní? Pracujete s nimi nějak?

Vzdělávání zákazníků o důležitosti recyklace je pro Nespresso dlouhodobou prioritou. Prostřednictvím pravidelné komunikace na sociálních sítích, e-mailingů a speciálních kampaní, které realizujeme až čtyřikrát do roka, i při osobních setkáních se zákazníky informujeme spotřebitele o možnostech a výhodách recyklace kapslí. Pravidelně monitorujeme vnímání značky a z našich studií víme, že 98 procent našich zákazníků je obeznámeno s tím, že naše kapsle jsou recyklovatelné a že nabízíme recyklační program a různé formy, jak odevzdat kapsle ke zpětné recyklaci. To však neznamená, že všichni zákazníci dnes recyklují. Jako lídr v recyklaci hliníkových kávových kapslí neustále pracujeme na zavádění systémů a inovací, které tento proces zákazníkům co nejvíc usnadní – od sběrných míst až po širší osvětu o důležitosti udržitelnosti.

Jakou roli hrají mezinárodní standardy a regulace v tom, jak Nespresso přistupuje k otázkám udržitelnosti a recyklace? 

Mezinárodní standardy a regulace jsou pro Nespresso zásadním vodítkem při nastavování a realizaci našich kroků v oblasti udržitelnosti a recyklace. Tyto standardy reflektujeme a vždy je přizpůsobujeme místním legislativním a infrastrukturním možnostem. Aktuálním příkladem jsou právě naše kávové kapsle na bázi papíru, které jsou certifikovány pro industriální kompostování. Ve vybraných zemích mohou být tyto kapsle kompostovány jak doma, tak v industriálních kompostárnách. V České republice a na Slovensku však legislativa industriální kompostování tohoto typu zatím neumožňuje, a proto je tento produkt v našich zemích určen výhradně pro domácí kompostování. Tímto způsobem se snažíme být flexibilní a přizpůsobovat naše řešení konkrétním podmínkám jednotlivých trhů.

Jak se snažíte vyvážit náklady na udržitelnost s ekonomickými cíli společnosti? Jde to vůbec?

Zatímco naše podnikání nadále roste, s potěšením oznamujeme, že naše uhlíkové emise dosáhly vrcholu v roce 2021, poté jsme viděli efekty naší dekarbonizační strategie, která odděluje obchodní růst od uhlíkových emisí. Dalším aspektem je přijetí regenerativních zemědělských postupů, které často vyžadují dodatečné investice pro zemědělce a nemusejí okamžitě vést k vyšším výnosům. To znamená, že zemědělci musejí být podporováni školením a pobídkami ke změně chování a schopnosti získat přístup k ochraně před riziky a ke kapitálu. Podpora víc než 157 tisíc farmářů, aby přijali regenerační přístupy, se nestane přes noc, takže je pro Nespresso životně důležité podporovat spravedlivý přechod, který staví výrobce na první místo a má pozitivní dopad na lidi i planetu. To je v souladu s dědictvím programu Nespresso AAA Udržitelnosti kvality, který byl zahájen v roce 2003 a který umožňuje zemědělcům zlepšovat kvalitu jejich plodin a produktivitu farmy pomocí praktik šetrných ke klimatu, čímž se zvyšuje ziskovost zemědělské půdy. A důležité je i snížení emisí skleníkových plynů v našich provozech a systémech. Neustále hledáme příležitosti ke zlepšení účinnosti a ekologických vlastností našich produktů, například rozšířením našeho programu renovovaných strojů (RELOVE), zlepšením logistiky, zvýšením míry recyklace a přechodem na obnovitelné zdroje energie v našich kancelářích a buticích po celém světě. Abychom se vypořádali s touto výzvou, musíme nejen úzce spolupracovat s našimi dodavateli, ale také se zapojit do spolupráce se spotřebiteli, abychom podpořili recyklaci.