SPECIÁL ELEKTROMOBILITA

Nabídka se rozšiřuje

Čtvrtý ročník pražské výstavy e-Salon

Jakkoli nejsou vnější vlivy k automobilkám poslední roky zrovna vstřícné, jednotlivé značky se snaží systematicky rozšiřovat svou nabídku elektrických vozů. To se kromě jiného pozitivně odráží i na meziročním nárůstu tuzemských registrací elektromobilů ve výši 56 %, když se za období leden až říjen prodalo 3156 kusů čistých elektromobilů. Z globálnějšího celoevropského pohledu však takové množství a z něj vyplývající tržní podíl pouhých 1,97 % velký důvod k radosti nepřináší. Česku totiž patří předposlední příčka, za námi skončilo s podílem 1,7 % pouze Slovensko.

Výstava e-Salon dává českým motoristům dobrou příležitost se s tématem elektromobility velmi detailně seznámit a nabízí třeba i možnost testovacích jízd, které mohou být užitečné při odbourávání strachu z nového či pro vyvracení zažitých mýtů. Pozornost však v Letňanech přitahovaly logicky především automobilové novinky. Kromě dále uvedených třeba i Renault Austral s novou generací hybridního pohonu E-tech nebo elektrický kombík z Číny MG5, který by zrovna v Česku mohl svou praktičností dobře zabodovat. Kia ukázala sportovnější model EV6 GT či elektrický vůz Niro EV. Opel se pochlubil elektromobily Corsa-e, Mokka-e a Zafira-e.

VW ID. Space Vizzion.
VW ID. Space Vizzion.

VW ID. Space Vizzion: pro Čechy ideální

Výstavní premiéru si v Letňanech odbyla i zajímavá studie Volkswagenu, která má poměrně slušný potenciál zaujmout prakticky smýšlející tuzemské motoristy. Jde o studii aerodynamicky vyladěného (cx = 0,23) kombíku se solidní prostorovou nabídkou i kufrem. V sériové podobě by se měl tento model objevit sice až v roce 2024, ale lze tušit, že se budou u Volkswagenu snažit zachovat jeho užitné vlastnosti. Již teď hovoří o objemu kufru 586 litrů, což je opravdu pěkná hodnota, stejně tak potěší i možnost táhnout přívěs s hmotností až 1,2 tuny. Pozitivně vychází i kalkulace dojezdu, byť do homologačního procesu má auto ještě daleko. Vůz by měl totiž využívat akumulátor s kapacitou až 89 kWh, s nímž by měl zvládnout ujet na jedno nabití až 700 km. V plánu je i top verze GTX s výkonem 250 kW, která zrychlí z klidu na stovku během 5,6 sekundy. Na stánku Volkswagenu nechyběl ani čistě elektrický VW Bus, a to jak v osobním provedení, tak jako užitková verze ID. Buzz Cargo, která nabídne přepravní prostor o objemu 3,9 m3 a zvládne užitečné zatížení 650 kg.

Hyundai Ioniq 6: milé překvapení cenovkou

Hyundai využil letňanské výstavy k představení zajímavě tvarovaného přísně aerodynamického modelu Ioniq 6, který využívá stejnou 800V platformu jako menší Ioniq 5, takže umožňuje velmi rychlé nabíjení. Sympatická je cenová politika značky – poměrně velké auto stojí s baterií 53 kWh 1 159 990 Kč (méně než Škoda Enyaq iV), vůz s akumulátorem s větší kapacitou 77 kWh přijde nejméně na 1 339 990 Kč a v kombinaci s pohonem pouze zadních kol (k dispozici i jako 4x4) ujede až 610 km.

Hyundai Ioniq 6.
Hyundai Ioniq 6.

Cupra Born: nyní dojede dále

Cupra má sice v nabídce jen jeden elektromobil, ale to neznamená, že by se u modelu Born meziročně nic nezměnilo. Tento výrazně sportovně laděný elektrický hatchback byl ve stánku k vidění v jeho nejvýkonnější variantě (170 kW). Díky softwarové aktualizaci se mu prodloužil dojezd o 5 % na celkových 552 km. Zlepšila se i palubní nabíječka, která má nyní výkon 135 kW a vůz dostal i výkonnější přední brzdy. Samozřejmě nechybějí ani některé nové jízdní asistenty.

Cupra Born.
Cupra Born.


Citroën ë-C4 X: více stylu i délky

Francouzská automobilka ukázala českému publiku svůj stylový crossover, který rozšiřuje nabídku modelu ë-C4. Objednávat ho lze od prosince, přičemž startovací cena je 1 040 000 Kč. První vozy se do Česka dostanou už počátkem příštího roku. Novinka měří na délku 4,6 metru a pod robustní zádí skrývá kufr o objemu 510 litrů. Kromě čistě elektrické verze s elektromotorem o výkonu 100 kW a baterií 50 kWh budou v nabídce i spalovací agregáty.

Citroën ë-C4 X.
Citroën ë-C4 X.

Škoda Vision 7S: pohled do budoucnosti

Hlavním magnetem stánku domácí automobilky byl koncept velkého, až sedmimístného SUV Vision 7S, které bylo při této příležitosti vystaveno veřejně vůbec poprvé. Škodovka však pojala svůj stánek v duchu motta „7 divů elektromobility“, takže kromě komplexního průřezu modelovou řadou Enyaq iV představila rovněž navazující elektromobilní služby pro firmy i soukromníky. Do roku 2026 chce Škoda uvést tři nové čistě elektrické modely.

Škoda Vision 7S.
Škoda Vision 7S.